• Strakke presentatie
  • Veel modi beschikbaar
  • Relatief lange laadtijden
  • Bevat niet alles uit de eerdere delen
  • Potjes duren wel erg lang
  • Geen online multiplayer

Lumines was een van de verrassingen bij de lancering van de Sony PSP. Het was een snel puzzelspel dat ietwat doet denken aan Tetris, maar dan met een flitsende en muzikale presentatie. Later was er ook nog een versie voor de Xbox 360 uitgekomen, maar deze kwam mijns inziens niet helemaal uit de verf, doordat deze in componenten verkocht werd. Nu is er Lumines Remastered met een heleboel levels en modi ingebouwd en met strakke 4K-graphics op de Xbox One X. Ook is de geluidskwaliteit verhoogd naar het niveau van de PC-versie.

Muzikale marathon

In Lumines heb je een breed speelveld en komen er uitsluitend vierkantjes, die elk uit vier kleinere blokjes in twee kleuren bestaan naar beneden. Je moet vervolgens minstens vier kleine blokjes van dezelfde kleur bij elkaar krijgen. Dit kun je echter niet rustig doen, want er loopt een lijn van links naar rechts die alle complete blokken wegveegt. Het is daarbij de bedoeling om met elke veeg zoveel mogelijk blokjes tegelijk te verwijderen.

Lumines wordt nog een stuk leuker, doordat je om de zoveel tijd een nieuwe skin voor je kiezen krijgt. Dit is een soort level met anders ogende blokken, een andere bewegende achtergrond en andere muziek. Je gaat wel gewoon verder met het speelveld en de blokken die je al had liggen. De presentatie geeft een extra dimensie aan het spel en elke skin is weer uniek. Niet alle muziek ligt me echter evenveel en ik kan me voorstellen dat sommige mensen de drukke beelden en muziek wat te afleidend vinden. Op mijn Xbox One X ziet alles er lekker strak uit, maar dat zal op een Xbox One S waarschijnlijk wat minder het geval zijn.

De reguliere modus bevat zeer veel levels en de moeilijkheidsgraad is tamelijk laag. Dit maakt het spel makkelijk voor beginners, omdat je niet snel af bent door je speelveld tot bovenaan te vullen. Het maakt potjes echter erg lang. Kijk er niet van op als je langer dan een uur bezig bent. Het is vooral de kunst om een hoge score te halen door heel snel te werken en mooie kettingreacties te veroorzaken. Er is zelfs een Endless Mode, waarbij je na de laatste skin weer terug bij de eerste verdergaat.

Meer modi dan ooit

Naast de reguliere modus kun je nog veel meer doen in Lumines Remastered. Vooral de versus-mode is tof. Deze kan je spelen tegen de computer of tegen een lokale tegenspeler. Helaas behoort online spelen niet tot de opties. Je moet hier nog snellere reflexen hebben, want je kunt het speelveld van jouw tegenspeler verkleinen door snel veel punten te halen. Met een kleiner speelveld is het moeilijker om punten te scoren en kom je sneller met je blokken bovenaan het scherm en ben je dus uiteindelijk sneller af. Dit is een erg hectische en snelle modus, die goed is voor korte speelsessies, maar niet erg toegankelijk is voor beginners.

Iets minder geslaagd vind ik de puzzle mode. Hierin moet je vastgestelde vormen met de blokjes maken. Dit begint wel erg makkelijk, maar wordt op den duur steeds lastiger, doordat je erg ingewikkelde en grote figuren moet opbouwen. Het is daardoor uitdagend, maar persoonlijk vond ik het ook wat saai. Leuker vind ik de mission mode, waarin je met een gelimiteerd aantal blokken of in een gelimiteerde tijd een opdracht moet uitvoeren. Vaak moet je proberen om het veld helemaal leeg te krijgen. Dit is dus in feite een variatie op de puzzle mode, maar de uitvoering is wat leuker. Je moet echt goed van tevoren nadenken hoe je de blokjes moet neerzetten. De missies beginnen belachelijk makkelijk, maar worden op den duur echte hersenkrakers.

Een probleem bij al deze korte modi is dat het spel steeds moet laden. Elke laadtijd is misschien niet zo lang, maar als je een level na een paar seconden al voltooit of wanneer je graag zou willen herstarten, dan is het constante laden wel degelijk irritant. Het is mij een raadsel waarom een dermate eenvoudig spel zo veel moet laden.

Ik had iets meer verwacht van deze Remastered-versie van Lumines; het zou de ultieme versie moeten zijn. Nu is het wel een verbeterde versie ten opzichte van de eerdere uitgaves, maar is het geen collectie met alle levels en muziek en is de toevoeging van betere geluidskwaliteit en een hogere resolutie (bij Xbox One X) niet echt een spectaculaire toevoeging. Ook is het wat vreemd dat er nog steeds storende laadtijden zijn en de online multiplayer afwezig is. Toch is Lumines Remastered een snel en strak puzzelspel met een gelikte presentatie, veel leuke modi en vele uren spelplezier. Voor 15 euro is het daarmee een best goede koop.