• Solide gameplay
  • Bugs zijn eruit
  • Blijft erg leuk als arcaderacer
  • Te weinig vernieuwing
  • Carrièremodus nog steeds niet diepgaand
  • Compound komt niet tot zijn recht

Vorig jaar mocht ik voor jullie aan de slag met Monster Energy Supercross: The Official Videogame. Ik krijg nog steeds krampen in mijn vingers als ik denk aan de keren dat ik die lange naam moest typen. Gelukkig viel het spel eigenlijk best wel mee. Ik ben dan ook benieuwd hoe het vervolg het er vanaf brengt. De motor op in Monster Energy Supercross: The Official Videogame 2!

De lange naam maakt wel meteen duidelijk wat de game precies is. Het is namelijk het enige echte licentiegame van het in Amerika zeer populaire kampioenschap AMA Supercross Championship. Net zoals vorig jaar werd het game ontwikkeld door Milestone, de Italiaanse ontwikkelaar die elk jaar wel enkele racegames, denk maar aan Gravel of Ride 3, op ons loslaat.

Zoals vaak start het game met een tutorial. Hier merk ik eigenlijk niet meteen dat er veel veranderd is qua gameplay. Het game was vorig jaar al een vrij solide arcaderacer en dat is dit jaar niet anders.

Buiten crossen in de Compound

Dan maar naar de Compound. Dat is wel wat nieuw, en is eigenlijk een open buitenterrein waar je kan rondcrossen om je skills te testen. Hier merkte ik toch wel kleine verschillen in de gameplay. De coureur reageert net wat realistischer tijdens de jumps en je kan net wat beter “scrubben”, waardoor je tijd kan winnen. Monster Energy Supercross 2 leent de Compound eigenlijk van de MXGP. Daar vond ik de compound eigenlijk beter passen in het spel. In Monster Energy Supercross 2 moet je namelijk opeens met een motor buiten gaan crossen, terwijl net het unieke aspect van supercross is dat er binnen geraced wordt in grote eventhallen. Milestone staat bekend om vaak dingen over te nemen in hun verschillende games en dat is in deze ook. Zo voelen ook andere zaken erg aan zoals MXGP en lijkt Monster Energy Supercross qua gameplay eigenlijk gewoon de wat meer arcadeversie van zijn MXGP-broertje. Gelukkig kan je bij instellingen nog steeds tal van wijzigingen aanbrengen om meer te evolueren naar een wat realistische gameplay.

Niet veel aangepast

Helaas vallen grote veranderingen ook op andere vlakken wat tegen. Omdat het over een officieel licentiegame van het AMA Supercross Championship gaat, zijn alle banen en kampioenschappen gelijk aan deze uit het vorig deel. Ook op het grafische aspect zie ik slechts kleine verbeteringen. Alles ziet er net wat scherper uit als vorig jaar en hier en daar zien we een nieuwe animatie, zoals wanneer je de finishlijn passeert. Je kan namelijk je overwinningspose nu zelf kiezen.

Daarnaast zijn niet alle zaken waar ik me vorig jaar al aan stoorde, aangepast. Zo voelen de seingevers langs de kant nog steeds levenloos aan. Zelfs als je richting hen uit de bocht vliegt, doen ze geen moeite om je te ontwijken. Vorig jaar had ik wat kleine bugs opgesomd. Zo waren er wat framedrops of wat problemen met de tegenstander bij de start en de finish. Ik kan echter stellen dat deze kleine issues veel minder aanwezig zijn in het vervolg.

(te) Kleine wijzigingen in de carrièremodus

Waar wel wat aan gesleuteld is, is de carrièremodus. En terecht, want vorig jaar vond ik deze modus wat te mager uitvallen, zeker in vergelijking met andere sportgames. Toch zijn de nieuwigheden zeer klein te noemen. Je kan nu als motorcrosser, naast je CX-score waarmee je zaken koopt, je faam vergroten. Dit doe je door tijdens de week tijd te maken voor je sponsors of fans. Dit klinkt veel spectaculairder dan het is. Je selecteert enkel wat je wilt en je krijgt enkele seconden een voorgeprogrammeerd filmpje te zien. Je kan ook punten scoren door tijdens de wedstrijden even kort naar buiten te trekken in de compound. Helaas voelt dit, door de wat lange laadtijden, al snel aan als een verplichting. De sponsors die je kan kiezen, hebben wel wat uitgebreidere mogelijkheden gekregen, maar meer dan wat veranderingen in de rand is dit niet. Helaas is het nog steeds geen carrièremodus waarin je je volledig in kan storten.

Al het voorgaande doet vermoeden dat ik weinig plezier heb aan Monster Energy Supercross 2. Toch is dit wel het geval. Het blijft mijn favoriete franchise van Milestone, omdat ik persoonlijk eerder hou van arcaderacers en Supercross wel een vrij unieke en spectaculaire sport is in vergelijking met het gewone motorcross. Daarnaast is het game zeker beter dan vorig jaar, maar al met al kan je het eerder een update noemen dan een nieuw deel. De carrièremodus is wat beter, de gameplay is een tikkeltje sterker en de meeste bugs van vorig jaar zijn verleden tijd. Het spel is daarom zeker en vast een aanrader voor de arcadeliefhebbers die het eerste deel gemist hebben, maar te veel hetzelfde voor degene die het eerste deel al gekocht hebben.