Casper Egas | maandag 8 Mei 2017, 14:21

De Kinect wordt weer eens afgestoft voor een nieuwe lading games van de Virtual Air Guitar Company. Lees hier onze recensie(s).

Microsoft heeft al een tijd geleden het vertrouwen in de Kinect verloren en brengt geen enkele software meer uit voor het systeem. Dat is, als je de meeste gamers moet geloven, een vooruitgang. Ergens is het ook wel vreemd, aangezien Microsoft het ooit als een verplicht en onlosmakelijk onderdeel zag van de Xbox One. De console los verkopen zou er echt niet inzitten. De tijden zijn kennelijk erg veranderd, want de Xbox One S en de aankomende Scorpio hebben niet eens een aansluiting voor de Kinect.

Toch is er nog één bedrijf (naast Ubisoft met Just Dance) dat dapper doorstrijdt met de Kinect en er nog steeds met enige regelmaat spellen voor uitbrengt. Dat bedrijf is de Virtual Air Guitar Company. Ze zijn tot nu toe verantwoordelijk geweest voor Kung-Fu for Kinect, Boom Ball 1&2 for Kinect, Squid Hero for Kinect, Beatsplosion for Kinect en onlangs nog Air Guitar Warrior. Dat is al een hele waslijst aan games, wat lijkt aan te geven dat er zeker nog een nichemarkt is voor dit soort spellen. Ik heb onlangs Boom Ball, Squid Hero en Air Guitar Warrior voor jullie geprobeerd. Zijn deze spellen een reden om de Kinect weer eens af te stoffen of is het echt gedaan met het apparaat?

Boom Ball for Kinect

Dit is wat mij betreft de leukste van de drie games die ik voor dit artikel geprobeerd heb. Het spel komt neer op een kruising tussen squash en Breakout. Je gebruikt je handen om ballen naar blokjes te kaatsen. Laat je de bal te vaak passeren, dan ben je af. Ook kun je extra medailles en Achievements verdienen als je geen ballen doorlaat en tijdsdoelen haalt. Er zijn veel verschillende levels met elk een andere uitdaging. De variatie is daardoor groot genoeg, zeker omdat je regelmatig in nieuwe omgevingen komt, met nieuwe achtergrondmuziek. Kinect werkt bij dit spel prima en ik raakte helemaal opgeslokt in het spel. De aanstekelijke muziek zorgde er soms voor dat ik al spelende op de muziek begon te dansen. Ondanks het grote aantal levels speelde ik het spel in enkele sessies uit, extra gedreven door de leuke achievements. Ik overweeg het zeker om het tweede deel aan te schaffen.

CIJFER: 7

Squid Hero for Kinect

Squid Hero heeft iets weg van een virticale shmup, maar dan met een inktvis die ijsblokken werpt. Je beweegt je voort over een rivier en pakt met je handen blokken ijs. Deze mik je richting allerlei doelen door ze te gooien of direct weg te slaan. De uitdagingen variëren hierbij steeds. Zo moet je zo snel mogelijk schermen vol ijsblokjes breken, grote ijsblokken stuk krijgen, dieren in ijsblokken redden, gekleurde ijsblokken matchen, mijnen ontwijken en laten afgaan, je snel door hindernisbanen bewegen, gaten slaan in blokkades en eindbazen verslaan. Door de grote afwisseling en wederom een leuk stel achievements blijft het spel van begin tot eind leuk, mits je niet te lang achter elkaar blijft spelen. Ook hier is de aanstekelijke muziek een extra stimulans om door te gaan, al ziet het spel er grafisch wat simpel uit. Ik had soms wat moeite met de precieze bewegingen, vooral bij het bij elkaar zoeken van kleuren. Het spel vond dan dat ik een blokje niet gepakt had of gooide zomaar een blokje weg, alsof ik een gooiende beweging had gemaakt. Dit zorgde soms voor wat irritaties.

CIJFER: 6

Air Guitar Warrior for Kinect

Ben je zo iemand die op een luchtgitaar mee zit te rocken in huis? Dan is dit het spel voor jou. Air Guitar Warrior is een horizontale shmup, waarin je een luchtgitaar speelt om te schieten. Bespeel je de gitaar langzaam, dan vuur je andere projectielen dan als je snel gaat spelen of als je de andere hand dichter naar je toe, of verder van je af langs de denkbeeldige hals van de gitaar beweegt. Elk level duurt slecht een minuut of twee en voelt erg leeg aan. Er komen steeds wat tegenstanders jouw kant op en je mikt en speelt de luchtgitaar wat op goed geluk totdat het level al voorbij is, waarna je nog maar een leveltje kiest. De levels zijn daarbij gerangschikt in albums, met als leuke touch dat de Kinect aan het eind een foto van je maakt en die op de albumcover zet. Echt leuk wordt het echter nooit; ik worstelde regelmatig met de besturing en voelde me nauwelijks betrokken bij het spel. Grafisch is het spel ook simpel en de muziek valt erg tegen. Na de andere games van deze ontwikkelaar gespeeld te hebben had ik beter verwacht.

CIJFER: 4

Wat mij betreft mag de Virtual Air Guitar Company nog wel even doorgaan met Kinectspellen maken. De spellen zijn goedkoop en grotendeels leuk om te spelen. Ik zou echt niet dag in dag uit met de Kinect willen spelen, maar als alternatief vind ik het zeker niet verkeerd. Je komt zo ook nog eens uit je stoel en bent op een leuke manier aan het bewegen. De techniek werkt misschien niet zo goed als het zou moeten, maar daar lijkt de ontwikkelaar rekening mee gehouden te hebben, waardoor ik me zelden stoorde aan de besturing, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Kinect Sports Rivals.