Onze blauwe vrienden zijn weer terug voor een nieuw avontuur op de Xbox!

• Flinke speelduur
  • Oogt aantrekkelijk
  • Eentonig
  • Vervelende Engelse stemmen
  • Geen stap voorwaarts

De vorige Smurfengame van uitgever Microids was voor mij een positieve verrassing. Twee jaar geleden recenseerde ik De Smurfen: Missie Vileaf en gaf ik het maar liefst een acht. Het gaf mij echter wel wat te denken dat het vervolg al twee jaar later op de markt komt. Doorgaans zijn ontwikkelcycli van games tegenwoordig een stuk langer. Misschien konden ze efficiënt werken met hun sterke basis en was een langere ontwikkeling niet nodig. Het spel is in elk geval meer dan lang genoeg geworden.

Gooi het op een akkoordje met Gargamel

In tegenstelling tot de vorige game heeft Smurfs 2 nauwelijks een open wereld. Heel af en toe kom je terug in het kleine huisje van de kwaadaardige Gargamel om door dimensionale poorten in te stappen en wat met de andere smurfen te praten, maar verder is het spel volledig lineair. Je bent overigens bij Gargamel thuis, omdat je een wapenstilstand met hem hebt afgesproken, omdat er een vreemd soort monster uit een groene steen is gekomen. Er worden overal portalen geopend en er groeien kristallen die je stuk moet schieten.

De gameplay doet heel erg denken aan de vorige game, maar dan wat minder leuk. Smurfs 2 doet wederom erg denken aan de 3D Rayman games en laat je verkennen, schieten en vooral veel springen. Het is dus een ouderwets platsformspel. Op zich niets mis mee, zeker genoeg voor zijn jongere doelgroep. Zelfs op de moeilijke modus is het spel echt geen uitdaging voor een ervaren gamer. Dit betekent ook dat de kleine gamertjes onder ons gemakkelijk aan de slag kunnen met de Smurfen. Alle bekende Smurfen zijn ook weer van de partij en er is zelfs een avontuurlijke, jongensachtige nieuwe smurfenmeid, genoemd Storm. Tja, ze moeten ook met de tijd mee, zal ik maar denken. Ik vraag mij echter af in hoeverre jonge kinderen tegenwoordig de Smurfen nog steeds kennen?

Blauwe waas

De levels ogen verzorgd, maar niet bijzonder origineel. Denk bijvoorbeeld aan een bos of een sneeuwlandschap. Ook de smurfen aan tegenstanders zien er aantrekkelijk uit. De achtergrondmuziek is sfeervol. Met de presentatie is dus weinig mis, ware het niet dat de irritante stemmetjes heel erg in herhaling vallen en zelden grappig zijn. Helaas is het ook niet mogelijk om de audio Nederlandstalig te maken; alleen de teksten kunnen worden vertaald. Voor een kinderspel is dat toch altijd een gemiste kans. De namen van de smurfen zijn in het Engels ook allemaal anders.

Je kunt doorheen de levels kristallen verzamelen om je karakterspecifieke vaardigheden te ontgrendelen en je wapen op te waarderen. Je zult naast springen namelijk regelmatig moeten vechten om door de enorme levels heen te komen. Ik had steeds plezier aan het begin van het spelen: de omgevingen zijn best leuk om te ontdekken, en de gameplay met kleine puzzels, platformen en tegenstanders was best prima. Na verloop van tijd sloeg echter de verveling toe. De levels waren langer dan nodig, gezien de te geringe variatie aan gameplaystijlen en uitdagingen. Na een level krijg je ook alleen een korte tussenscene te zien, waarna je in dezelfde soort omgeving door moet. Pas na uren spelen kom je bij een baas, waarna je terugkeert naar het huis van Gargamel. Daar ga je weer een nieuwe portaal in met een andere smurf en het recept herhaalt zich weer.

Smurfen 2 heeft dus in elk geval meer dan genoeg speluren voor de speler in petto. Je zou kunnen denken, maar Casper, jij als volwassene hebt gewoon te weinig uitdaging om het spel spannend te houden. Daar zit wat in, maar als ik aan kinderen denk, dan denk ik niet dat de meesten urenlang een relatief eentonig spel zoetjes zullen blijven spelen. Smurfs 2 mist spektakel, actie, afwisseling! Het is echt een slap aftreksel van de vorige game.

Dit is een voorbeeld van een game die bewijst dat een vervolg zeker niet altijd beter hoeft te zijn dan het origineel. Er is niets ernstig mis met Smurfs 2: The Prisoner of the Green Stone, maar het spel is ook niet interessant genoeg zo lang te duren. Persoonlijk heb ik liever een kort spel dat heel leuk is om te spelen, dan een acceptabel spel dat na verloop van tijd saai begint te worden.