De op klassieke NBA arcade gebaseerde NBA Playgrounds is uit! Lees hier de review

• Online wel spannend
  • Niet zo goed als NBA Jam
  • Lange laadtijden
  • Lelijke muziek
  • Irritant commentaar
  • Grafisch niet mooi

Vrijwel alle wat oudere gamers kennen NBA Jam wel, een totaal over-the-top basketbalspel dat voor zowat elk systeem op aarde is uitgekomen. NBA Jam wist zelfs mensen die niets met sport of basketbal hebben voor zich te winnen met zijn snelle gameplay en bizarre dunks.

NBA Playgrounds heeft exact dezelfde formule. Het is echter zeer twijfelachtig of het de formule ook weet te verbeteren. Want naast online play en een ontgrendelsysteem met virtuele booster packs, heeft Playgrounds niet veel meer te bieden dan zijn voorganger uit het begin van de jaren negentig.

Over the top

De hele presentatie is extreem. Je wordt meteen verwelkomd door irritante muziek, die op een of andere manier een soort oorwurm wordt. Na de wat onhandige menu’s doorgeworsteld te zijn en je op onpraktische manier een team van twee echte NBA spelers hebt gekozen begint de actie. Tenminste, na een lange laadtijd. De spelers zien er vervormd uit, met grote, vaak slecht lijkende cartooneske hoofden. De basketbalvelden zijn herkenbare clichélocaties verspreid over de hele wereld.

De besturing lijkt wat onnodig complex, maar is snel aan te leren. De balans tussen de verschillende offensieve en defensieve opties lijkt vrij goed. Al werkt het schieten van driepunters tegen de AI te goed. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat het spel realistisch is, en zodoende zijn de dunks ook fysiek onmogelijke spectaculaire trucs. De moves zijn misschien nog wel extremer dan in NBA Jam, behalve dat het glas nooit stuk gaat en de bal ook niet in de brand vliegt. Jammer is vooral dat het spel ondanks zijn relatieve toegankelijkheid nooit echt heerlijk speelt. Het timen van de dunks is met name onlogisch en problematisch. Ook is het vangen van ballen voor een rebound lastiger dan nodig en is ook het oprapen van een bal niet eenvoudig.

Je kunt NBA Playgrounds lokaal spelen met maximaal vier spelers en online spelen met twee spelers (behalve op de Switch). Dit is wanneer het wel het beste tot zijn recht komt. Met andere mensen is het spel vaak spannend en hectisch. Het is een soort tactisch, maar spectaculair steekspel geworden. Speel je grof, dan pak je misschien meer ballen af, maar al kies je voor een stijlvolle aanpak, dan krijg je speciale krachten, zoals tijdelijk dubbele punten voor dunks, een bal die eenmalig altijd raakt, tijdelijk oneindig renvermogen en meer. Ook kun je extra punten verdienen door ballen perfect te raken of bijvoorbeeld van extreem ver te schieten of als eerste te scoren.

Snel klaar mee

Wanneer je alleen speelt heb je de keuze uit losse wedstrijden en een aantal toernooien. Deze toernooien voegen echter weinig toe. Het zijn gewoon steeds vier wedstrijden op rij op het inmiddels saai geworden basketbalveldje. Er zijn hierbij nog wat uitdagingen beschikbaar, die aanvankelijk goed te doen zijn, maar later vrijwel onhaalbaar worden. Het enige dat je verder door laat spelen zijn de nieuwe pakjes met spelers die je ontgrendelt, want de ervaringspunten die spelers opdoen zijn zo goed als waardeloos.

Er zijn tal van spelers beschikbaar uit de huidige NBA en daarnaast zijn alle bekende sterren van vroeger ook beschikbaar. Je kunt echter niet zomaar met elke speler spelen, want je zult de best sterren zelden in een pakje aantreffen. Ik denk dat maar weinigen het geduld hebben om alle spelers te sparen. Gelukkig heeft de ontwikkelaar het niet mogelijk gemaakt om tegen betaling extra pakjes te kopen.

Het spel gaat nog sneller vervelen doordat het grafisch niet overtuigt, je steeds erg lang laat wachten (bij het inbounden en bij het laden) en verschrikkelijk geluid heeft. De muziek in het hoofdmenu is nog acceptabel, maar de rest van de muziek in het spel is niets anders dan lelijk. Het commentaar haalt het daar echter nog niet eens bij, want zeggen dat het repetitief en irritant is, is nog een understatement. De commentatoren zeggen zelfs regelmatig als je mist dat je gefaald hebt in het leven en ze kraken je nog vaker af. Erg leuk dus, ahem.

Voor twintig euro is NBA Playgrounds misschien juist geprijsd. Het spel is met vlagen leuk, vooral wanneer je met meer mensen speelt. Er is echter zoveel aan te merken op dit spel, dat ik het niet warm aan kan bevelen. Niet slecht is niet goed genoeg, wanneer de concurrent in 1993 al een veel beter spel wist af te leveren.