• Geen goede versus mode
  • Vrij weinig content
  • Lelijke soundtrack
  • Altijd nacht en regen

Casper Egas | dinsdag 17 Nov 2015, 18:47

Na niet een, maar twee jaar is het weer zover, er is een nieuwe Need for Speed. Lees snel de review!

Ik haat het als uitgevers de naam van hun spel recyclen. Is het zo moeilijk om een nieuwe naam te verzinnen? Het werkt alleen maar verwarrend, waardoor jaartallen vaak bij titels genoemd moeten worden. Bovendien begrijp ik het principe van een reboot voor een racespel niet echt. Maak gewoon een tof racespel in de serie, dan moet er al genoeg ruimte zijn om alle creativiteit van het team kwijt te kunnen.

Met dit deel wordt teruggegrepen naar Need for Speed: Underground en staat het illegale circuit van straatracers en het tunen en decoreren van de auto’s centraal. Het hele spel speelt zich ’s nachts af en om de één of andere reden is de straat ook altijd nat en regent het zeer vaak. Net als in de meeste recente delen uit de serie, ben je vrij om rond te rijden door een spelomgeving met een aantal kleine steden.

De omgeving ziet er op het eerste gezicht prachtig uit. De lichteffecten zijn mooi en het uitzicht is vaak subliem. Helaas zien de auto’s er niet zo bijzonder uit en is de omgeving van dichtbij wat minder indrukwekkend. Ook valt de wat geringe verscheidenheid van de spelomgeving op den duur wat op. De plaatsen zijn mooi, maar lijken teveel op elkaar om het spel echt gevarieerd te maken.

Boks ouwe!

Een leuke toevoeging zijn de frequent voorkomende verhalende tussenstukjes met echte acteurs, met daarin de ingeplakte computergemaakte auto’s. Ik neem aan dat deze komisch bedoeld zijn, maar dat is nooit helemaal duidelijk. Een groep erg slechte acteurs fungeren als jouw tegenspelers. De camera is jouw gezichtspunt. In de filmpjes is getracht zoveel mogelijk straattaal te verwerken; taal die volstrekt niet past bij de gekozen acteurs. Iedereen begroet je ook met een boks, die heel vreemd overkomt met de eerstepersoonscamera. De sluikreclame van een bepaald merk energiedrankjes is ook heel duidelijk aanwezig. Door deze vreemde filmpjes krijgt het spel een soort hilariteit over zich heen, die mij goed beviel.

Jammer genoeg probeert men de kunstmatig coole uitstraling te versterken door een zeer matige muziekkeuze. Er is weer gekozen voor gelicenseerde muziek, vooral van vrij onbekende artiesten. Smaken zullen verschillen, maar voor mij was het ofwel onopvallend, ofwel lelijk. De geluidseffecten, en dan vooral het motor- en slipgeluid is wel gaaf te noemen.

De spelomgeving is gevuld met uitdagingen, waarvan er veel het verhaal vooruit helpen. Het kan hier gaan om races, maar zeker ook om allerlei driftuitdagingen. Je zult dus vaak moeten driften alsof je Ridge Racer aan het spelen bent. Gelukkig is dit niet moeilijk. Je kunt namelijk naar hartelust jouw auto’s upgraden, decoreren en tunen. Leuk hieraan is dat je meer gehecht raakt aan een specifieke auto en dat het niet loont om vaak van voertuig te wisselen. Met de juiste afstelling glijdt je als een skiër door de straten en verdien je bakken met street cred. Met deze coolness kun je vervolgens geld verdienen en verder aan je wagen sleutelen.

De races zijn vaak spannend, maar tegelijkertijd ook frustrerend. Dit heeft te maken met de zeer frequente crashes, die al ontstaan als je te hard langs een vangrail schuurt, waardoor je een goede race al snel verpest ziet worden. Ook is de opbouw van de parkoersen door de stad vaak matig, waardoor je heel veel haakse bochten moet nemen en de snelheid nauwelijks kan opbouwen. Het grootste probleem is echter de zeer sterke elastiekwerking; loop je heel ver voor, dan zal een klein foutje toch de race kunnen verpesten, maar anderzijds is er ook alle gelegenheid om terug te komen als je aan het begin zit te klooien. Het zorgt voor veel spannende races, maar ook zeker voor frustraties. Ontwikkelaar Ghost heeft al aangegeven dat ze aan dit principe gaan sleutelen voor de komende patch.

Oops, geen internet!

Ook opvallend aan Need for Speed is dat het spel altijd online moet zijn. Je moet hierdoor langdurig inloggen en kunt zelfs pardoes uit het spel gegooid worden voor serveronderhoud. Pauzeren is hierdoor ook niet mogelijk. Zeer irritant allemaal, en dan is het nog onzeker wat er met het spel zal gebeuren over een jaar of vijf. Is het dan überhaupt nog speelbaar?

Je zou verwachten dat er een heel goede reden is om deze draconische maatregel door te voeren. Niets is minder waar. Er zijn slechts een handvol andere menselijke spelers te vinden in de gehele spelomgeving, die vaak hun eigen ding aan het doen zijn. Het is met wat moeite wel mogelijk iemand op te zoeken en uit te dagen, maar iemand kan zo’n aanvraag ook negeren. Heb je dan met veel moeite een tegenspeler gevonden, dan kun je het slechts één tegen één opnemen in enkele zeer korte races.

Hierdoor rijst al snel de vraag, is Need for Speed wel lang genoeg? Er zijn aardig wat uitdagingen en de verhaalstukken houden je wel enkele dagen zoet, maar daarnaast is er bar weinig te beleven. Je kunt immers nauwelijks tegen anderen spelen en ook de in de stad te verzamelen objecten zijn niet moeilijk om te vinden. Er zijn nog wat uitdagingen die elke dag ververst worden, maar dat is het dan ook wel.

Need for Speed is mij tegengevallen. Op de beste momenten zat ik op het puntje van mijn stoel om een spannende race net aan te winnen of zat ik te gniffelen vanwege de acteurs in de tussenfilmpjes. Voor elk goed moment was er echter ook een irritatie, waardoor het plezier, dat ik in de eerste uren had, als sneeuw voor de zon zag verdwijnen. Ik was het spel al snel zat. Grafisch mag het spel er zeker wezen en ook de besturing is zo slecht nog niet. Toch laat de rare online-implementatie een vieze smaak in mijn mond achter en kan ik het spel niet aanbevelen.