Succesvol een restaurant runnen is zo makkelijk nog niet... Lees hier de recensie van Overcooked 2!

• Zeer leuk samen
  • Audiovisueel aantrekkelijk
  • Kan nu ook online
  • Niet leuk in je eentje
  • Meer van hetzelfde
  • Online oneerlijke teams

De eerste Overcooked was al jaren een succes toen ik het eind vorig jaar kocht. Ik had het speciaal aangeschaft om het samen met mijn vriendin te spelen. Ze is niet echt een gamer, maar wel in voor een spelletje. Het was gelijk een groot succes, omdat het spel eenvoudig te besturen is, gaat om samenwerken en toch uitdagend is. Ik was dan ook nieuwsgierig naar het nieuwe Overcooked 2, wederom van Team 17.

Overcooked 2 is min of meer hetzelfde als het vorige deel. Nog altijd is het concept dat je met twee of vier chefs zo snel mogelijk maaltijden moet bereiden. Neen, dit is geen kooksimulatie, want je doet dit in de gekste keukens, compleet met lava, bewegende platformen, lopende banden en zelfs magie. Ook zijn de recepten nogal simpel: een pizza maken is bijvoorbeeld deeg kneden, tomaten snijden, kaas snijden, salami snijden, alles bij elkaar gooien, in de oven doen en dan op een bord uitserveren. De uitdaging zit hem erin dat alles zo snel mogelijk moet om de benodigde punten te verzamelen.

Nieuwe toevoegingen?

Naast alles dat al kon in het eerste deel, zijn er enkele toevoegingen gedaan in het vervolg. De belangrijkste toevoeging is dat het spel nu online gespeeld kan worden. Overcooked 2 is nog steeds geweldig met twee of vier mensen op de bank, maar als dat er even niet inzit, dan kun je nu online verder spelen. Dit is vooral coöperatief erg fijn, omdat het spel in je eentje nog altijd veel minder leuk is. Speel je namelijk zonder andere spelers, dan moet je spelen met twee chefs en steeds wisselen tussen de twee om handig ‘samen te werken’.

Je kunt ook tegen elkaar spelen. Dit gaat in teams van twee, maar het matchmakingsysteem start al vaak een ronde met drie spelers. Dit is zeer irritant, omdat het team van twee natuurlijk veel sneller is dan de losse speler die moet wisselen van kok. Dit gebeurt dusdanig vaak, dat bij mij de lol er al snel af was. Dan had ik eindelijk vier spelers in een game, maar stopte een speler tijdens een potje en stond ik ineens alleen, in een helft van de keuken, waardoor ik niets meer kon koken. Misschien is het beter om alleen online te spelen met bekenden.

Ook nieuw is de mogelijkheid om met rauw eten te gooien. Sommige keukens bevinden zich bijvoorbeeld op twee vlotten, waardoor je producten wel naar elkaar moet gooien. Eten oprapen van de grond en toch serveren is geen enkel probleem. Als je goed bent kun je ook eten vangen of zelfs meteen in de pan gooien. Een leuke toevoeging, maar geen gamechanger. Daarnaast zijn er eigenlijk alleen wat nieuwe keukens, gekke chefs en nieuwe recepten. Van een revolutionair vervolg kan dus zeker niet worden gesproken. Als je zin hebt in meer van hetzelfde, dan zit je dus goed, maar als je deel 1 niet overtuigend vond, dan zal je Overcooked 2 ook niet bevallen.

Nieuwe look?

Wat opvalt aan het nieuwe deel is dat er duidelijk wat meer geld beschikbaar was na het succes van het origineel. De stijl is nog dezelfde, maar alles ziet er veel mooier en gelikter uit. De muziek is ook herkenbaar, maar niet hetzelfde. Het zijn echt aanstekelijke deuntjes waarmee je mee gaat fluiten. Meer geld kost het spel zelf ook. Met een slordige dertig euro word je de eigenaar. Het is toch een vrij fors bedrag voor een simpele multiplayergame. Het maakt het allemaal wat minder laagdrempelig. Toch denk ik dat je heel veel plezier kunt hebben met Overcooked 2, mits je het samen gaat spelen met een, of drie vrienden of vriendinnen.

De lol zit hem in de hectiek van het spel. Je vliegt door de keuken met de ingrediënten in de hand in volste concentratie. Ondertussen roep je naar je medespeler wat er al klaar is en wat je nog nodig hebt. Heb je de borden al gewassen? Waar blijven toch die gesneden tomaten!? Soms loopt het allemaal totaal in de soep, maar dan ga je met goede moed gewoon alles nog eens proberen. Oefening baart kunst!

Overcooked 2 lijkt wel erg op zijn voorganger. Ik ben daarom wat kritisch als het gaat om de aanschafprijs, zeker omdat het onlinegedeelte niet altijd even prettig werkt. Dit is echt een spel om samen te spelen met vrienden of vriendinnen; heb je die paraat, dan staat plezier gegarandeerd.