• Coöperatief spelen
  • Weinig ambitieus
  • Weinig opties
  • Geen onlinemogelijkheden

Casper Egas | dinsdag 3 Mei 2016, 20:00

Pang, Buster Bros, Pumping World. Namen voor een game uit 1989. En nu is er een vervolg!

Pang Adventures is een vervolg op een vrij obscure langlopende serie die oorspronkelijk van Capcom afkomstig is. De franchise is ook wel bekend onder de naam Buster Bros. Persoonlijk ken ik het spel alleen van de versies op oude PC’s, zoals de Commodore 64, Amstrad CPC, Amiga en via DOS. Pang Adventures is een weinig spectaculaire opvolger in deze lange reeks, die voor maar tien euro onder andere te koop is in de Xbox Store.

Ik worstelde erg met de vraag of een spel altijd ambitieus en spectaculair moet zijn, of dat een spel met een zeer simpel concept ook gewoon prima kan zijn. Ik neig naar het laatste; Tetris was immers ook een enorm succes, waarschijnlijk juist dankzij zijn grote eenvoud. Uitgever DotEmu had waarschijnlijk een bescheiden budget en bescheiden doelen. Zijn ze in hun opzet geslaagd? Jazeker, Pang Adventures is een leuke game die uitdagend en verslavend is.

Anderzijds werpt het de vraag op: heb je wel een Xbox One nodig voor een dergelijk spel? Waarschijnlijk kan jouw telefoon het spel ook best draaien, al zou de besturing dan anders werken. Er is tevens enorme concurrentie als het gaat om kleine, leuke, weinig ambitieuze spellen in de Xbox Store. Doet het spel dan genoeg om zich te onderscheiden om potentiële kopers naar zich toe te trekken? Dat betwijfel ik. Toch denk ik dat het spel de moeite waard is.

Bubbels doorprikken!

Het principe van Pang is simpel. Je speelt met een poppetje die verdacht veel lijkt op Ash uit Pokémon, eventueel met zijn broer in een blauwe outfit erbij als je een medespeler hebt. Je loopt alleen links en rechts over een statisch scherm. Je kunt niet springen, niet sprinten, niet bukken, alleen recht omhoog schieten. Dit doe je normaal gesproken met een soort touw met een punt aan het uiteinde, al zijn er heel wat andere wapens te vinden in de levels. Met de wapens prik je de bubbels op het scherm kapot. Grote bubbels splitsen eerst op in kleinere bellen en verdwijnen niet direct. Krijg je een bubbel tegen je aan, dan ben je dood. Is het scherm vrij van bubbels, dan kun je door naar het volgende level.

Er zijn slechts drie modi beschikbaar, waarvan er twee verdacht veel op elkaar lijken. De eerste is de adventure modus uit de titel van het spel. Hierin vlieg je naar een aantal locaties op de wereld, elk met een ander achtergrondje en andere muziek, en daarnaast natuurlijk met een enorm aantal levels. Er is een timer aanwezig tijdens de levels voor extra druk en zodra je geraakt wordt, moet je een level herspelen. Na elke vijftien schermen vecht je tegen een baas. Deze gevechten zijn erg spannend, maar op het laatste gevecht na, steeds tegen een zeer vergelijkbaar ruimtewezen met vergelijkbare tactieken. Om je extra te stimuleren, bevat Pang ook nog scoredoelen. Speel je de levels nogmaals voor die topscore?

De score attack modus is vrijwel identiek aan de adventure modus. Er zijn twee verschillen: er is geen timer meer en je hebt drie levens. Je hoeft niet aan het begin van het level te beginnen als je sterft, maar ben je al jouw levens kwijt, dan moet je opnieuw helemaal van vooraan beginnen. Uitdagend is het zeker, maar ik vond het een beetje een flauwe toevoeging.

Veel leuker vind ik de panic modus. Hierin zijn geen levels en speel je constant door. Ook hier is geen timer en heb je drie levens, maar het is veel simpeler dan score attack, en is helemaal zonder puzzelelementen. Je wordt echter onafgebroken bestookt met bubbels, waardoor het spel een soort arcade shooter wordt die het uiterste van jouw reacties vraagt. Ik zat op het puntje van mijn stoel terwijl ik me steeds langer staande probeerde te houden in de enorme chaos.

Genoeg inhoud?

In een mum van tijd had ik het spel uitgespeeld: vijf uur was genoeg. De tijd vloog voorbij. De gameplay is tof en het spel werkt verslavend. Toch vind ik het jammer dat er niet meer opties zijn. Waarom is er bijvoorbeeld niet een leuke puzzelmodus, waarin je een beperkt aantal schoten tot je beschikking hebt? Het voelt ook wat goedkoop aan om de basismodus een avontuur te noemen. Je krijgt immers steeds vijftien schermen achter elkaar dezelfde tweedimensionale achtergrond te zien met het zelfde aardige, maar ook weinig indrukwekkende muziekje op de achtergrond. Als dat een avontuur is, dan is naar de supermarkt gaan voor mij helemaal een groot avontuur. Het is natuurlijk een pluspunt dat het spel coöperatief te spelen is, maar dan is het weer jammer dat het onmogelijk is online te spelen. Ook een mogelijkheid om tegen elkaar te spelen zou leuk zijn geweest, maar is helaas afwezig.

Misschien vraag ik wat teveel van de ontwikkelaar. Het spel speelt erg lekker weg en is uitdagend en verslavend; wat wil je nog meer voor een tientje? Pang Adventures kan ik dus warm aanbevelen aan mensen die houden van snelle actie-puzzelspelletjes. Toch blijf ik met een wat gemengd gevoel zitten, omdat ik een wat beperkt spel gekregen heb. Er had meer in gezeten als die ambitie er was geweest bij DotEmu.