• Is lang en blijft boeien
  • Eindelijk geen knalspel
  • Niet erg mooie personages
  • De extra modi kunnen de aandacht niet vasthouden

Casper Egas | zondag 2 Nov 2014, 18:47

Het heeft voor het eerst bijna een jaar geduurd voordat SEGA een nieuw spel uitbracht op een nieuwe console. Nu is het eindelijk zo ver en wel met het geweldige spel Alien Isolation.

Na het aardige Aliens vs Predator en het tegenvallende, maar echt niet zo slecht als sommige mensen zeggen, Aliens Colonial Marines, is er nu de derde poging van SEGA om iets moois met de licentie te maken. Alien Isolation is in tegenstelling tot zijn voorgangers geen actie-shooter, maar een survival horror game met een eerstepersoonsperspectief. Ontwikkelaar van dienst is The Creative Assembly, het team achter de Total War-serie.

Filmklassieker

Er is altijd al discussie over de Alien-films. Is de eerste horrorfilm van Ridley Scott de beste of is toch het vervolg, de actiefilm Aliens van James Cameron beter? De spellen hebben zich tot nog toe altijd gefocust op de film Aliens of vroeger zelfs op de minder geslaagde derde film uit de serie, Alien3. Met Alien Isolation is het anders; nu keert het spel terug naar de eerste film met zijn bijna onverslaanbare monster, gering aantal wapens en echte horrorsfeer.

Je speelt in Isolation Amanda Ripley, de dochter van Ellen Ripley. Hoewel dit personage in de films nooit genoemd wordt is het een aardig excuus om een spannend verhaal neer te zetten vol verwijzingen voor fans van de eerste film. Amanda is een mecanicien die besluit mee te gaan op een missie naar een afgelegen ruimtestation genaamd Sevastopol, om daar de onlangs gevangen flight recorder van het ruimteschip van haar moeder (de Nostromo) op te halen. Ze hoopt zo meer te weten te komen over het lot van haar vijftien jaar geleden verdwenen moeder.

Natuurlijk blijkt het al snel niet pluis op de Sevastopol en blijkt daar de beroemde Alien rond te lopen. Door een ongeluk ben je de rest van jouw team kwijtgeraakt, waardoor je grotendeels alleen op zoek moet gaan naar de flight recorder en de oorzaak van de problemen op het ruimtestation. Je bent echter geen soldaat, waardoor vechten bijna geen optie is.

Extreem oog voor detail

Al vanaf het opstarten van het spel weet je dat je te maken hebt met een product dat met liefde gemaakt is. Je kunt aan alles zien dat de makers de beklemmende retro sciencefictionsfeer zeer goed gevangen hebben. Ook de ruimteschepen zien er uit alsof ze zo uit de film afkomstig zijn, inclusief de inrichting. Zelfs de cornflakes en speelgoedjes zijn identiek aan het bronmateriaal. Het enige ontbrekende aspect zijn misschien de posters van topless vrouwen aan de muur.

Het spel ziet er dan ook grotendeels fantastisch uit. De ruimtestations zijn prachtig en zitten vol mooie lichteffecten en details. Ook de Alien ziet er verbluffend uit. Helaas blijven de menselijke personages met hun onnatuurlijke overkomen en slechte stemsynchronisatie achter bij de rest.

Het geluid is ook geweldig te noemen: met goed ingesproken stemmen, beklemmende geluiden die doen denken aan Dead Space, en sfeervolle muziek. Bij een spel als dit merk je hoeveel geluid kan bijdragen aan de spanning en sfeer van een videogame.

Dit is echter niet alles, want zelfs de inmiddels oude tot hoog bejaarde acteurs uit de film spelen allemaal een gastrol. Ze zijn te horen in de Nostromo-logboeken, waarin ze extra achtergrondinformatie geven bij de gebeurtenissen uit de film. Het is echt gaaf dat bijvoorbeeld zelfs de inmiddels 88 jarige acteur Harry Dean Stanton zijn rol als Brett hervat.

Angst

Je kent het waarschijnlijk wel, horror films en survival horror-games die proberen eng te zijn door liters bloed te vergieten en de meest mismaakte monsters door je scherm te laten lopen. Meestal komt dit soort ‘horror’ op mij over als komisch, vooral omdat het ongeloofwaardig is.

De spanning in Alien wordt wat mij betreft veel beter opgebouwd. Je voelt namelijk bijna constant gevaar. Waar je ook bent, je hebt het idee altijd stil te moeten zijn (met Kinect zelfs letterlijk), je te verschuilen, maar tegelijkertijd vaart te moeten maken. De Alien lijkt bijna altijd op je hielen te zitten en is niet scripted, maar gedraagt zich als een geloofwaardig monster. Hij zal bijvoorbeeld op luide geluiden afkomen, maar kan ook als een sluipmoordenaar in een luchtkoker wachten op een onschuldige passant.

Op de Sevastopol kom je echter ook overlevenden tegen. Deze mensen zijn echter vaak zo in paniek of in de war, dat ze zeker niet altijd betrouwbaar zijn. Je kunt er voor kiezen deze vijandige medemensen te vermoorden, maar als je dat doet, dan kun je het best stil blijven. Zelfs als je een vuurwapen hebt gevonden, is het vaak nog steeds geen slim plan om te gaan schieten. Je weet namelijk maar nooit wie of wat het geluid zal horen.

Jezelf verbergen is dus vaak verstandiger. Soms helpt het om te leunen om hoekjes om te gluren of er gevaar dreigt. Dit kan zelfs letterlijk met Kinect, waarbij accuraat gedetecteerd wordt of je opzij of omhoog leunt. Komt het gevaar wel heel dichtbij, wees dan muisstil en houd je adem in, want je zult vrezen voor je leven.

Dit maakt het spel zo spannend, je voelt je altijd kwetsbaar. Zelfs als je moet vechten, dan ben je zeker geen superheld en zul je het slim aan moeten pakken. Je kunt bijvoorbeeld materialen verzamelen om zo wapens en andere nuttige spullen in elkaar te knutselen. Zo kun je bijvoorbeeld flitsgranaten, handgranaten en molotovcocktails maken. Sommige van deze wapens kunnen op hun beurt de Alien verjagen, maar niet afmaken. Je zult dus altijd op je hoede moeten blijven.

Waar voor je geld

Zoals je ongetwijfeld merkt ben ik nogal te spreken over Alien Isolation. Het wordt echter nog positiever, omdat het spel naast erg leuk, ook erg lang is. Het kostte mij 24 uur om door het verhaal te spelen op de hoogste moeilijkheidsgraad. Natuurlijk is een dergelijke lengte alleen goed als het spel niet gaat vervelen. Voor mij deed het dat nooit.

Het verhaal en de gameplay hebben genoeg variatie om te blijven boeien. Een klein deel van het spel is echter wat minder spannend, doordat je dan de strijd moet aanbinden met de minder angstaanjagende synthetische mannen aan boord van het schip.

Ook kan het sommige mensen tegenstaan dat je af en toe op locaties komt die je al eerder verkend hebt. Gelukkig is hier meestal wel iets nieuws te doen of te vinden, waardoor het voor mij juist meer op een echt ruimtestation ging lijken door het gevoel van herkenning.

''Zelfs als je moet vechten, dan ben je zeker geen superheld en zul je het slim aan moeten pakken.''

Naast de campagne zijn er nog bonusmodi (waarvoor bij sommige versies betaald moet worden) die je nog langer bezig kunnen houden. Zo is er de wat eentonige survival modus, waarin je als Amanda of Ellen Ripley, Parker of Dallas moet overleven in een vooropgezet scenario dat de omgevingen uit het verhaal gebruikt.

Leuker zijn de Crew Expandable en Last Survivor modi. In deze korte, elk 45 minuten durende, prequels speel je een stuk uit de eerste film. In de eerst genoemde speel je met Ellen Ripley, Dallas of Parker ruwweg het gedeelte waarin ze besluiten met vlammenwerpers de Alien te gaan bestrijden. In Last Survivor probeer je het allerlaatste gedeelte uit de film te herbeleven met Ellen Ripley. Bij beide modi werd ik als speler extra geboeid doordat de echte acteurs meespeelden en het oog voor detail zo groot is. Toch weten deze kleine extra stukken niet het extreem hoge niveau van de campagne te evenaren.

Eindelijk is er een ijzersterke Alien-titel. SEGA heeft een spel neergezet dat spannend is van begin tot eind en ook audiovisueel grotendeels uitstekend uit de bus komt. De sfeer van de eerste film is briljant gevangen met een extreem oog voor detail. Je voelt je in Alien Isolation echt een opgejaagde overlever die nooit kan ontspannen. In dit lange spel zal je hart wellicht af en toe iets harder slaan dan je lief is, maar dat is wat mij betreft een stuk beter dan dat een spel gaat vervelen. Dit spel is voor liefhebbers van spanning en/of sciencefiction een enorme aanrader, om nog maar niet te spreken over fans van de filmserie.