• Je blijft maar spelen
  • Vrije campagne
  • Audiovisueel sterk
  • Veel te doen
  • Wat glitches
  • Geen extra missies

Anno is een lang lopende serie van Blue Byte (oorspronkelijk Max Design), tegenwoordig een studio van Ubisoft. Elk deel heeft een ander jaartal in de titel en daardoor is de setting vaak historisch, maar soms ook futuristisch. Omdat het gaat om een city builder met strategie-elementen, zijn de spellen vooral thuis op de PC, met slechts hier en daar een release daarbuiten. Tegenwoordig zijn de verschillende tussen console en PC echter niet meer zo groot en was het waarschijnlijk minder lastig om het meest recente deel in de franchise naar de Xbox Series en PS5 te brengen. Al heeft het wel vier jaar gekost om het spel over te zetten. Misschien dat daarom de prijs een zachte veertig euro is?

Tropisch paradijs of industriële nachtmerrie?

In Anno 1800 heb je te maken met het kolonialisme uit die tijd en met het begin van de industriële revolutie. Een bijzonder concept maakt het mogelijk om tegelijk in de Caraïben en in West-Europa te spelen, met twee verschillende maps waartussen je moet schakelen. Je bent dus niet simpelweg één stad aan het bouwen, maar je hebt een heel koloniaal rijk te stichten. Dit zorgt er voor dat er altijd meer dan genoeg te doen is en mede daardoor blijf je maar doorspelen!

Het spel kun je spelenderwijs leren. De campagne is eigenlijk een grote missie; een combinatie van tutorial, verhaal en vrij spel. Hierdoor kun je gelijk aan de slag en word je niet met restrictieve opdrachten opgezadeld. Ga gewoon lekker bouwen en je krijgt wat tips en richting door de gebeurtenissen in het verhaal. Deze worden voorgeschoteld door middel van sprekende personages, die er stuk voor stuk prachtig uitzien. Dit geldt ook voor de spelomgeving: prachtige oceanen, mooie eilanden en veel detail in de steden. Dit alles wordt begeleid door filmische, ietwat klassieke muziek die de sfeer perfect weet neer te zetten en nooit gaat irriteren, zelfs niet na tientallen uren spelen.

Het verhaal begin wanneer je vader net is overleden is in de gevangenis. Hij was een invloedrijke industrieel, maar werd beschuldigd van het onder één hoedje spelen met de grootste vijanden van het koninkrijk. Jij krijgt een deel van de schuld in de schoenen geschoven en je broer gaat er met de volledige erfenis vandoor. Hij is echter zeker geen invoelende regent, want hij regeert zijn rijk met een ijzeren vuist; zijn eiland is een industriële nachtmerrie, waar arbeiders helemaal geen rechten hebben. Het verhaal zelf is niet zo bijzonder, maar weet de speler wel richting te geven, waardoor het eerste spel (van al snel zo’n twintig uur!) een heel leuke ervaring is.

Wat is er allemaal te doen?

Het principe van het bouwen in Anno is al jarenlang hetzelfde. Je hebt allerlei grondstoffen nodig en elk eiland heeft daarbij zijn eigen delfstoffen en vruchtbaarheid. Je kan dus nooit alles halen op het begingedeelte. Je zult dus moeten koloniseren, handelen of oorlog moeten voeren om aan alles te komen. Het gaat daarbij niet alleen om bouwmaterialen, maar ook over allerlei basis- en luxegoederen die het volk tevreden moeten houden. Huisjes bouwen is niet zo lastig, maar burgers hebben natuurlijk ook behoeftes; als je daar goed in voorziet dan kun je van een boerderij een arbeidershuisje maken en zo verder. Dit zorgt er voor dat je een grotere beroepsbevolking hebt en dat er ook ingewikkeldere banen kunnen worden ingevuld. Deze burgers hebben echter ook meer wensen. Een boer is al snel tevreden met wat kleding en wat eten, maar de gegoede burgerij heeft een hele wensenlijst! Bepaalde goederen zijn zelfs alleen te produceren met grondstoffen uit de tropische koloniën. Heen en weer varen doe je echter niet in een handomdraai.

Tijdens het bouwen gebeurt er van alles. Je bent dus nooit klaar. Brand, ziekte, opdrachten die je moet vervullen, andere partijen waar je mee moet dealen, ontdekkingsreizen en soms zelfs oorlog. De ontdekkingsreizen zijn een leuk element, want je moet je expeditie eerst goed voorbereiden en je krijgt daarna steeds verhaaltjes te lezen waarin je keuzes moet maken. Ben je goed voorbereid, dan hebben jouw keuzes meer kans van slagen. Lukt het allemaal niet zo best, dan zakt de moraal en kan het schip zelfs met bemanning ten onder gaan.

Ik speelde de campagne in een weekend door. Voor mij is het vrij uniek om een spel twintig uur te spelen in zo’n korte tijdspanne. Dat geeft wel aan hoeveel plezier ik met Anno 1800 gehad heb. Het principe achter de vrije campagne is erg geslaagd, maar toch is het jammer dat na voltooiing er geen andere verhalen te spelen zijn. Natuurlijk kun je wel gewoon verder spelen met je huidige rijk of een nieuwe, geheel vrij op te bouwen map, starten. Je kunt het spel zelfs online met anderen samen spelen. Klaar ben je dus zeker niet na het verhaal! Ik kan echt weinig gaten schieten in dit spel. Er zijn wat kleine glitches, want het is immers een Ubisoft game, maar niets dat het plezier vergalt. De besturing is misschien even wennen op de console, maar er is in elk geval wel goed over nagedacht hoe het met een controller redelijk te besturen blijft. Een muis blijft voor dit soort spellen echter altijd beter.

Anno 1800 is een geweldig spel voor eenieder die wel houdt van een strategiespel of city builder. Dit is echt zo’n spel waar ik mezelf haast niet van kan losrukken en realiseer ik me hoe leuk gamen kan zijn. Wat mij betreft is Blue Byte de sterkste studio van Ubisoft. Hopelijk verkoop het spel goed, want het schijnt nu erg slecht met de uitgever te gaan.