Rating 2/10
  • De audio is vrij aardig
  • Vermakelijk slecht
  • Totaal onafgewerkt
  • Framerate soms dramatisch
  • Erg kort

Soms, heel soms, heb je een spel dat zo slecht is, dat het daarom leuk wordt om te spelen. Voor mij althans. Another Dawn is zo’n spel. Het is een first person shooter met survival-elementen. Je speelt een man die aan het begin gebeld wordt door een vrouw (zijn vriendin?) die duidelijk hulp nodig heeft. Hij springt van zijn bootje, zwemt naar het strand en zo begint zijn en jouw nachtmerrie.

Je dacht dat Cyberpunk 2077 onaf was?

Het eerste dat opvalt is dat het spel er heel slecht uitziet. Texturen zijn van erbarmelijke kwaliteit, de belichting is zeer vreemd en er is een groot gebrek aan schaduwen. Ook de armen van jouw poppetje zien er heel raar uit en geven de indruk dat je twee meter breed bent. Het tropische eiland lijkt op zich nog wel aardig, met redelijk ogende bomen en planten. Ze poppen echter wel op een heel storende manier dicht bij de camera in het scherm en staan regelmatig in de lucht of door andere objecten heen. De hutten zien er zeker niet beter uit en missen soms een deel van de texturen en zijn nogal vreemd gebouwd. Zo zag ik een hut op palen boven het water, maar er waren slechts twee palen aan een kant van het huisje en de rest zweefde gewoon boven het meer. Clipping is ook een groot probleem. Je kunt wel door de meeste dingen heenlopen of er in elk geval deels in staan. Kan ik die deur open maken? Nee, maar er doorheen lopen is geen probleem! Soms zijn er echter op plaatsen waar niets te zien is onzichtbare muren. Het blijft altijd een spannende ontdekkingstocht.

Misschien heb je gelezen dat het spel geoptimaliseerd is voor Xbox Series. Volgens de ontwikkelaar is dat echt waar en zijn texturen en de belichting van een betere kwaliteit en is de framerate beter. Oh dear, kan het nog slechter dan? Vooral als het gaat om de framerate baart me dit zorgen. De drie buitenlevels draaien vrij aardig, maar de grot en vooral het lab zijn echt te bizar voor woorden. Ik heb geen manier om de beelden te tellen, maar het zou mij niet verbazen als het spel op flinke stukken de 1 fps niet haalt. Het zal in elk geval op zijn hoogst ruim onder de tien beelden per seconde zijn.

Alles aan het spel is totaal onaf. Er is zelfs niet eens de moeite genomen om de besturing van de PC-versie uit de prompts te halen. Scroll met je muiswiel om van wapen te wisselen en druk de linker shift-toets in om te rennen. Ehm, juist ja. Ook het menu heeft het eerste de beste lettertype en ziet er bedroevend lelijk uit.

Vreemd genoeg is de audio van Another Dawn niet onaardig. De omgevingsgeluiden klinken prima en de aanzwellende muziek past goed bij het spel. De stemmen die sporadisch te horen zijn, zijn echter moeilijk verstaanbaar en slecht ingesproken.

Op avontuur!

Er is geen verhaal, buiten dat telefoontje van een gillende vrouw. Je krijgt de opdracht om je rugtas te vinden. Zonder je rugtas kun je met een pijp of schroevendraaier aanvallen, of als het je lukt om ondanks de verschrikkelijke mechanics van het spel toch naar een tegenstander toe te sluipen, dan kun je hem met een mes neersteken. Waarom hij het mes niet sowieso prefereert boven een schroevendraaier wordt niet duidelijk. Je merkt al snel dat het heel moeilijk is om iemand daadwerkelijk te raken, omdat het spel dingen niet goed registreert. Nadat je de tas hebt gevonden in een huisje met ontbrekende texturen, kun je namelijk ook vuurwapens gebruiken. Deze zijn een stuk effectiever dan de pijp en de schroevendraaier, maar verwacht niet dat mikken altijd even goed werkt. Je hebt daarnaast ook nog eten en drinken nodig, want ja, het is een survivalspel.

Het begin van het spel is erg moeilijk en ik ging op de laagste moeilijkheidsgraad vijf keer dood. Opslaan kan je niet zelf; alleen aan het begin van een nieuwe omgeving krijg je een soort checkpoint. Na verloop van tijd had ik het spel beter onder controle. De AI is namelijk heel makkelijk te omzeilen en van een flinke afstand af te schieten (als het spel ervoor kiest dat je daadwerkelijk raakt). Er zijn ook slechts vier verschillende tegenstanders en wat wilde zwijnen. Drie van de tegenstanders zijn echter gewoon slechteriken met een verschillend uiterlijk en/of wapen. Lang zul je ook zeker niet bezig zijn met Another Dawn, want na een uur of twee ben je er wel doorheen. Er zijn slechts vijf spelomgevingen, waarvan er eentje slechts een gangenstelsel is. Het einde van het spel stelt overigens ook niets voor en zegt ‘to be continued’, want er is nog een vervolg gepland! Natuurlijk krijg je die er niet gratis bij, want twintig euro voor dit wanproduct was natuurlijk wel een koopje.

Toch heb ik wel veel lol gehad met Another Dawn. Vaak is het leuker om een echt slecht spel door te spelen, dan om een echt saai en middelmatig spel door te spelen, zeker als het toch maar een paar uur duurt. De tien Achievements waren ook allemaal 100 punten waard en stuk voor stuk eenvoudig te behalen. Je moet het leuk vinden om te lachen om een dermate slecht en vreemd spel om hier plezier uit te halen. Overigens zou ik je dan nog steeds niet aanraden om de belachelijke vraagprijs voor het spel neer te leggen, al is het alleen al om de ontwikkelaar niet te belonen voor een dergelijke prestatie.

Another Dawn is een extreem slecht gemaakt en onafgewerkt spel. Het is oppervlakkig, kent geen verhaal, speel slecht, oogt slecht, is heel kort en draait soms dramatisch. Voor twintig euro moet je er zelfs geen seconde over nadenken om het spel te kopen, zelfs al is het om wat te lachen. Misschien als het spel later voor drie stuivers te koop is, want ik heb me er wel kostelijk mee vermaakt. Is het spel zo slecht dat het goed wordt?