Xboxworld mocht deze monitor voor jullie testen. Lees hier de hardware review!

• De styling van de monitor is relatief onopvallend
  • Goede kleurdiepte…
  • …maar het HDR laat te wensen over
  • De standaard is erg groot
  • De juiste kijkhoek is erg klein

Getest op een Windows 11 PC

De termen ultrawide, 144hz, 1 ms en betaalbaar zijn zelden te vinden in de omschrijving van een monitor. AOC heeft een dappere poging gedaan om een monitor te ontwikkelen die aan al deze eisen voldoet voor het zachte prijsje van € 299,- (afhankelijk van de winkel, uiteraard). Deze ultrawide monitor met VA-paneel hebben wij uitvoerig getest en onze bevindingen zijn hier onder te vinden. Om een idee te krijgen van de apparaten en games die wij hebben getest volgt hieronder een opsomming.

Hardware:

Zelfgebouwde Windows pc

OS: Windows 11 Home
CPU: Ryzen 7 7700X
GPU: ROG Strix RTX 3080G Gundam Edition 10GB
RAM: Kingston Fury Beast 32 GB DDR5 5600 mhz

De geteste software is gekozen op basis van donkere kleurpaletten met veel zwartwaarden en kleurrijke kleurpaletten met omgevingen die eruit springen:

Games

The Demonologist
Need for Speed Heat
Phantasy Star Online 2
Redfall

En dit zijn de populairste specificaties van de monitor:

Productnaam: AOC U34G3XM
Schermdiagonaal: 34” (86 cm)
Soort paneel: LCD
Type LCD-paneel: VA
Refreshrate: 144hz
Beeldverhouding: 21:9
Video-aansluiting: DisplayPort en 2x HDMI
Pixeldichtheid: 110 ppi
HDR: HDR10
Responstijd: 1ms

Beleving zonder beeld

Aangezien de monitor een aardig gevaarte is zal het je niet verbazen dat de doos waar het apparaat in wordt geleverd ook een aardig formaat heeft. Na het uitpakken zie je pas echt hoeveel beeldscherm je hebt met een 34” ultrawide monitor. Het uiterlijk is stijlvol, niet zo agressief als de gemiddelde “hardware voor gamers”. De monitor is overwegend zwart met rode accenten die vooral goed zichtbaar zijn op de standaard van de monitor. De standaard doet zijn werk uitstekend, maar deze neemt dusdanig veel ruimte in op je bureau dat het aan te raden is een monitor arm te kopen om veel van de ruimte terug te krijgen. Dit is het grootste nadeel van de monitor, maar het is geen onoplosbaar probleem.

De monitor zelf heeft hele dunne randen, wat de game-ervaring alleen maar ten goede komt. De onderste rand van het scherm is zoals gewoonlijk wel wat dikker, maar hier zit veel van de hardware in verwerkt dus dat is niet meer dan logisch en is eigenlijk nooit storend. Wat wel een minder goed gegeven voor mij is, is het gebrek aan G-Sync. De monitor heeft wel native V-sync support en G-sync is wel te forceren via de applicatie van Nvidia, maar dit heeft een wisselend effect.

Games in beeld: The Demonologist

Voor de review van de monitor heb ik getest met een aantal games met variërende kleurpaletten. Om de waarde van de HDR10 functie te testen is de eerste game op de lijst The Demonologist. Deze game maakt gebruik van heel veel donkere kleuren en is dus een perfecte game om te gebruiken voor HDR10. Het is in het verleden gebleken dat de HDR-functie op computer monitors niet altijd goed uit de verf komt en de AOC U34G3XM monitor heeft ook niet de ideale HDR-functie. Wat veelal gebeurt, is dat het beeld wat lichter wordt, maar na wat tweaken in de game zelf heb ik toch een degelijke ervaring kunnen creëren. De zwartwaarden zijn acceptabel en dat is goed genoeg, zeker voor een monitor in deze prijsklasse.

Need for Speed Heat

De volgende game in de rij is Need for Speed Heat. Deze game heeft veel verschillende kleuren en effecten die je om de oren vliegen. Voor NFS Heat heb ik de monitor instellingen gewisseld van HDR10 naar de ingebakken Game modus. Het bijzondere hiervan is dat er weinig aan te passen is in de HDR10 modus, maar je kan vrijwel alles aanpassen qua beeldkwaliteit, warmte en meer in de andere scherm modi. Hierdoor ziet NFS Heat er waanzinnig goed uit in de game modus, maar het is niet allemaal even fraai. Bij deze game wordt het duidelijk dat de kijkhoek van de monitor niet al te best is, dus als je er niet recht voor zit dan ogen de kleuren erg flets. Dit valt te verwachten van een VA-paneel, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Phantasy Star Online 2

Als één game bol staat van de kleurrijke omgevingen dan is het wel Phantasy Star Online 2. PSO2 heeft niet dezelfde flitsende beelden als een Need for Speed, maar toch zijn dezelfde instellingen goed voor zeer overtuigende beelden. De anime-achtige stijl van de game komt goed uit de verf met de juiste instellingen en de 21:9 beeldverhouding helpt enorm met het overzichtelijk houden van alle gegevens in deze MMORPG. Ook hier geldt uiteraard dat de game op zijn best is als je recht voor het scherm zit.

Redfall

De Redfall review komt er nog aan, maar dat weerhoudt me er niet van de game toe te voegen als test. De unieke Arkane stijl zorgt voor een grimmige, maar toch verrassend kleurrijk geheel en voor deze game heb ik de monitor weer terug gezet op de HDR10 modus. Uiteindelijk heb ik hier toch maar vanaf gezien en ben ik terug gewisseld naar de game modus omdat deze zorgde voor betere kleuren en beelden. Ook tijdens de soort van snelle gunplay van Redfall deed de monitor het goed.

HDR10

Native Game mode

Productiviteit

Wij zijn natuurlijk een gaming website, maar ook wij moeten af en toe zaken doen op een computer die weinig tot niks met games te maken hebben. Dus ook voor de “productievere” mensen onder ons kan het handig zijn om een beeldverhouding van 21:9 te hebben. Zo is het erg handig om te hebben tijdens het programmeren, omdat je meer regels met code in beeld kunt hebben. Maar je hoeft niet alleen gebruik te maken van dit enkele scherm. Windows 11 biedt je de mogelijkheid om meerdere applicaties naast elkaar te draaien en op dit scherm lijkt het dan net alsof je twee schermen met een 16:9 beeldverhouding hebt. Dit helpt alleen niet bij het gebruik van applicaties als Microsoft Teams of Zoom, waar je de mogelijkheid hebt om een scherm te delen. Als de deelnemers geen ultrawide scherm hebben dan vallen gedeeltes van je presentatie weg. Hou hier dus rekening mee.

De AOC U34G3XM monitor is een degelijke monitor met een zachte prijs waardoor je geheid geen miskoop doet. Er zijn uiteraard wat concessies die je moet doen, maar dat zijn vaak kleine dingen. Voor gamers is de aanschaf van deze monitor een no-brainer, maar ook ontwikkelaars kunnen baat hebben bij het schermformaat. Ik raad de monitor echter niet aan voor mensen die vaak meetings hebben vanuit huis, tenzij je een tweede scherm hebt of een laptop.