Battle Royale-games zijn de laatste tijd enorm populair. Kan Apex Legends nog iets toevoegen aan het misschien nu al verzadigde speltype?

User rating 9/10
  • Legends met verschillende vaardigheden
  • Revival mechanieken
  • Het aanbod aan maps is karig
  • Lootboxen

Sinds PlayerUnknown's Battlegrounds (PUBG) en Fortnite uit zijn gekomen is het Battle Royale-genre niet meer weg te denken uit de gameindustrie. Ondanks het vrij jonge genre zijn er al meerdere games uitgebracht die de populaire formule kopiëren, en hier hun eigen twist aan geven. Respawn Entertainment heeft dit ook gedaan met Apex Legends, maar hoe pakt dit uit?

Legendes

Apex Legends speelt zich af in het universum van Titanfall. Het mag dan ook geen verassing zijn dat je een aantal van de wapens uit dat spel tegenkomt in deze game. De game speelt zich af na de gebeurtenissen van Titanfall 2, maar als je verwacht dat er een verhaal aan vast zit dan kom je bedrogen uit. Het is een Battle Royale-game, dus waarom zou je een verhaal nodig hebben?

Apex Legends heeft veel elementen die je in andere Battle Royale games ook tegenkomt. Waar de game zich voornamelijk in onderscheidt zijn de “legends”, speelbare personages met ieder zijn/haar eigen specialiteit. Er zijn er op het moment acht beschikbaar, waarvan er twee gekocht moeten worden (in-game geld of echt geld). De vaardigheden die de personages bezitten verschillen allemaal van elkaar. Zo zijn er onder andere er een medic, een robot die een grappling hook heeft en een personage die portalen kan openen, zodat je kunt flanken als het nodig is. Dit zorgt voor variatie in de potjes, omdat het altijd een verassing is welke personages je tegen je krijgt. De vaardigheden van de personages zijn echter alleen hulpmiddelen, je moet nog steeds je best doen om te winnen.

Verschillende vlaktes

Elke ronde begint met zestig spelers. Elke squad bestaat uit drie spelers (op dit moment). Dit betekent dat je met twintig verschillende teams op een map speelt. Zoals je gewend bent van menig Battle Royale-game begin je ook hier met een luchttransport waar je zelf uit kunt springen, met het verschil dat je als squad een zogeheten jumpmaster hebt. De jumpmaster bepaald waar je squad naartoe vliegt, maar de andere leden kunnen wel suggesties geven. Het kan natuurlijk ook een tactiek zijn om ieder lid op verschillende plaatsen te laten droppen, gelukkig is dit ook mogelijk. Je zit dus nooit volledig vast aan de jumpmaster.

Eenmaal geland kan je weer gebruik maken van de welbekende routine: Wapens en Armor verzamelen van de hoogste kwaliteit om je kans op overleven te vergroten. Daarnaast is er ook een ring die steeds kleiner wordt, dus alle (overlevende) spelers worden een bepaalde richting in geduwd. Tenzij masochisme je ding is, is het niet verstandig om te lang buiten de aangegeven ring te zijn, want je levensbalk loopt dan geleidelijk leeg. Uiteindelijk gebeurt het onvermijdelijke en beland je in een gevecht met andere squads. Mocht het zijn dat jouw squadleden het loodje leggen dan zijn ze nog niet volledig uitgeschakeld. In Apex Legends kan je de banners van je squadleden oppakken op de plaats waar ze het loodje hebben gelegd. Hier heb je een halve minuut de tijd voor. Als dit je lukt dan kan je ze weer terug in de game brengen door naar een speciaal hologram te lopen. Het enige nadeel is dat ze dan wel alle verzamelde loot kwijt zijn. Dit is een leuke toevoeging aan de game. Het is alleen wel jammer dat er bij dit soort games een gebrek is aan maps, dus de vraag is hoe lang het leuk blijft om op dezelfde map te blijven spelen.

Spelers bekennen kleur

Ieder wapen en personage heeft een aantal skins die te openen zijn door lootboxen te openen of ze te kopen. Daarnaast zijn er ook een aantal banners, emotes en spraaklijnen te openen. Elk level dat je stijgt voorziet je van een nieuwe lootbox, deze zijn natuurlijk ook te koop met geld. Elk onderdeel heeft een kleurcodering die aangeeft hoe zeldzaam dat onderdeel is. Van common tot Legendary, respectievelijk wit en goud. Dit lijkt tegenwoordig een verplicht nummertje te zijn binnen de gehele industrie (zelfs in racegames). Persoonlijk stoor ik me hier niet heel veel aan, maar uiteindelijk is het een systeem wat je alleen maar het recht van opscheppen geeft, mocht dat je aanspreken. Verder zijn er in de game twee types in-game currency. Één is verkrijgbaar via de lootboxen en de ander tegen betaling. Er zijn ook seizoensgebonden skins beschikbaar die je alleen gedurende een bepaalde periode kunt aanschaffen. Deze zijn te koop met beide vormen van de currency, dus betalen met echt geld wordt je niet echt verplicht.

Apex Legends voegt vooral in gameplay nieuwe aspecten toe aan het genre en dat houdt de boel fris. Helaas is er maar één map beschikbaar. De game zit bomvol aan te passen elementen die nagenoeg allemaal cosmetisch zijn, waardoor je geen pay-to-win model creëert. Zo blijft de game leuk voor iedereen. Het is alleen jammer dat je weer afhankelijk bent van lootboxen als je al deze elementen wilt bemachtigen.