Moderne oorlogsvoering is weer helemaal terug. Lees hier de review van Battlefield 2042.

• Hazard Zone en Battlefield Portal
  • Wapens aanpassen in het veld
  • Staat van de game is niet goed, ook  niet na update
  • Specialisten komen niet goed tot hun recht
  • Karig aanbod aan wapens

Gespeeld op Xbox Series S.

Na een aantal jaar de oudere oorlogen te verkennen mogen we ons met het nieuwste deel in de Battlefield series weer eens verheugen op moderne en (licht) futuristische oorlogsvoering. Xboxworld maakte voor jullie een kleine sprong naar de toekomst om te kijken hoe Battlefield 2042 ons bevalt.

Het begint allemaal met... multiplayer

Het is je wellicht niet ontgaan dat Battlefield 2042 niet beschikt over een singleplayer campagne. In plaats daarvan mag je direct aan de slag met de multiplayer modi die beschikbaar zijn: All Out Warfare, Hazard Zone en Portal Mode. Hazard Zone bestaat uit de modi Conquest en Breakthrough. Conquest is een modus waarin beide teams proberen zoveel mogelijk punten over te nemen om de tickets (het aantal respawns) van een team zo snel mogelijk om laag te werken. Dit keer speel je op gigantische maps met ruimte voor maar liefst 128 spelers in een 64 tegen 64 format op de Series-consoles en PC. De oudere generatie consoles moet het doen met 64 spelers, dus een 32 tegen 32 format. Conquest is als het ware een klassieke Battlefield modus, dus spelers van weleer zullen zich meteen thuis voelen. Het grootste nadeel van deze modus is echter dat de maps zo groot zijn, dat het niet ongebruikelijk is om tien minuten lang geen actie te zien. Als je dan eindelijk bij de actie bent en je wordt neergeschoten dan loop je het risico om deze cyclus te blijven herhalen, waardoor verveling heel snel toeslaat.

Breakthrough is een modus die op dezelfde zeven maps worden gespeeld als Conquest, alleen is er dit keer een verschil tussen beide teams: Eén team valt aan en de ander verdedigt. De aanvallers moeten logischerwijs de capture zones van de tegenstander overnemen om er voor te zorgen dat ze uiteindelijk de gehele kaart beheersen. De verdedigers moeten dit voorkomen en kunnen dit doen door de tickets van de tegenstanders leeg te maken. De modus zelf is niet geheel nieuw in de serie, maar het is (vaak) minder chaotisch dan Conquest. Het is daarom ook handiger voor nieuwe mensen in de serie om hier mee te beginnen.

Veel spelers, weinig keuze

Om één of andere reden heeft Dice besloten om specialisten aan de game toe te voegen. Deze specialisten zien er allemaal anders uit en hebben een unieke vaardigheid, zoals een drone. De wapen loadouts zijn echter aan te passen naar smaak, waardoor je bijvoorbeeld dus ook shotguns kunt gebruiken terwijl je eigenlijk een sluipschutter bent. De essentie van deze specialisten is natuurlijk dat je jouw team samen gaat stellen gebaseerd op de unieke vaardigheden die iedere specialist heeft, maar in de All Out Warfare modus mag iedereen kiezen wie ze willen zijn en worden de vaardigheden niet of nauwelijks gebruikt. De specialisten hebben hier dus geen toegevoegde waarde en dat is jammer. Het lijkt er namelijk op dat de ontwikkelaar een idee maar half heeft uitgewerkt.

Dit is anders in de Hazard Zone modus. Hier speel je samen in een team van vier, waar iedereen een unieke specialist moet selecteren. Hazard Zone is een combinatie van een Battle Royale en een Rainbow Six speelstijl. Jouw team dient gegevens te verzamelen in het veld en daarna met zoveel mogelijk data ontsnappen. Hierbij is teamwork cruciaal, want de modus heeft een hoge moeilijkheidsgraad. Hersenloos rondrennen zoals in de standaard modi zit er hier dus niet bij en het is juist dit idee van Tom Clancy-achtige gameplay die de modus zo leuk maakt, en als je een eigen team hebt, zul je deze modus waarschijnlijk het meeste spelen.

Portaal naar het verleden

Ook nieuw in Battlefield 2042 is de Portal Mode. Hierin speel je een klassieke modus uit Battlefield, bijvoorbeeld Rush, via een game uit het verleden. Je kunt dus vanuit het menu van Battlefield 2042 een potje Rush van Battlefield Bad Company 2 spelen. Ook Battlefield 3 is beschikbaar en gedurende de looptijd van de game zullen er steeds meer zaken worden toegevoegd. Het is leuk om te zien dat je vanuit het gemak van één game de veel betere games uit de serie kunt spelen, zo vaak als je zelf wil.

Dat klinkt misschien wat grof, maar dat zeg ik niet zomaar. Battlefield 2042 zelf lijkt namelijk nog niet volledig geoptimaliseerd te zijn. Zo zijn de servers van het niveau acceptabel, sinds de laatste update van de game. Daarvoor was het huilen met de pet op. Glitches en lag zijn echter nog steeds van de partij dus dat is wel iets waar je rekening mee moet houden bij aanschaf van deze game. Het aanbod aan wapens is enorm beperkt, met maar twee typen sidearms en twee tot vier varianten voor je primary weapons. Het schieten met de meeste van deze wapens voelt ook niet goed, maar na wat tweaken van de instellingen werd dit ook acceptabel. Voertuigen zijn veel te sterk, hovercrafts kunnen gebouwen op rijden en specialisten hebben weinig tot geen toegevoegde waarde in de meeste modi. Het is echter wel fijn dat je jouw wapen in het veld aan kunt passen, zodra je wat attachments hebt geopend. Dan heb je iets om naar te kijken als je weer tien minuten door het veld moet rennen om bij de actie te komen.

Grafisch de beste Battlefield

Wat ook een enigszins positief punt is aan Battlefield 2042 zijn de graphics van de wapens en omgevingen. Die zien er goed uit en zorgen voor extra spektakel als je bijvoorbeeld in een zandstorm terecht komt. Daarom is het jammer dat de graphics op andere vlakken wat minder goed zijn, met name de animaties van de personages. Specialisten maken ieder personage uniek, maar ze zien er stuk voor stuk uit als etalagepoppen. Qua audio-ervaring heb je echter weinig te klagen. De wapens klinken goed en er is een goede verdeling tussen omgevingsgeluid en wapengeluiden.

Battlefield 2042 is het niet helemaal. Sinds de release zijn er serverproblemen welke gematigd verholpen zijn in de laatste update, het idee van specialisten komt bijna nergens tot zijn recht en de maps zijn zo groot dat verveling snel toe kan slaan. Er zijn ook wat zuivere elementen aan de game toegevoegd, zoals Battlefield Portal Mode en Hazard Zone, maar het is bizar dat je zoveel verschil in kwaliteit ziet in dezelfde game. Dice brengt langzaam maar zeker updates uit die veel van de issues verhelpen, maar op dit moment wordt het moeilijk om de game aan te raden. Zoals Battlefield 2042 er nu bij staat zou ik nog een half jaar wachten met de aanschaf.