• Multiplayer is echt leuk
  • Interessant upgradesysteem
  • Op zich werkt de campaign leuk...
  • ... Maar net wat eentonig qua missies
  • Weinig extra's in de "Gold"-editie
  • Vrij prijzig

Gamen in VR is iets waar we als fansite van Xbox niet echt over kunnen meepraten. Gelukkig brengen sommige ontwikkelaars de game na een tijdje toch uit op onze console. Zo is dat nu ook gebeurd met het vrij goed ontvangen Battlezone VR, op de Xbox One uitgebracht onder de titel Battlezone Gold Edition. Of de game zonder VR-bril nog steeds de moeite is ga ik samen met jullie ontdekken!

Terug naar de arcadehal

Battlezone gaat bij heel wat retrogamers een belletje doen rinkelen. Het spel verscheen namelijk in 1980 al eens op de Atari 2600 en in de arcadehallen. De ontwikkelaar die aan de slag ging met deze reboot is het Britse Rebellion. Deze heren kennen we onder andere van de “Sniper Elite”-reeks. Ik heb nooit het origineel gespeeld, maar het verhaal zal niet veel ingewikkelder geweest zijn dan hetgeen dat men ons in deze versie laat ondervinden. In een futuristische setting ben jij de laatste kans voor de mensheid, die volledig in de macht van krachtige robots zit. Als personage stap je in de Cobra, de sterkste tank ooit gemaakt. Een beetje Halo in een tank dus.

De verwijzing naar Halo komt niet enkel door het verhaal. Ook de locaties lijken erg op de binnenlocaties en multiplayerlocaties uit Halo. Alles ziet er vaak wat kaler uit dan dat we gewend zijn uit Microsoft's populairste franchise. Toch is dit geen probleem, het geeft het spel een retrolook en je koppelt de spelwereld dan ook eerder hieraan dan aan het feit dat het game eerst verscheen als VR-titel. Ook het geluid, met regelmatig leuke technodeuntjes, past perfect met de retrolook van het game en zorgt voor een aangenaam audiovisueel totaalpakket. Wat we te zien krijgen ziet er gewoon goed uit. Zeker als we beseffen dat het een game is die eerder alleen te spelen was met een VR-bril, waar men rekening moest houden met een heel hoge framerate.

Welnu, hadden de mannen van Rebellion ook gewoon niet ervoor kunnen kiezen om de spelwereld in de gewone consoleversie van wat meer detail te voorzien? Misschien wel, maar zoals eerder vermeld, stoort dit niet, gelet op het retrolook. Ook omdat het retrogevoel terug te vinden valt in de besturing. Met je linkerjoystick beweeg je je tank, met de rechterjoystick je wapen. Schieten doe je met je rechtertrigger. Enorm simpel, maar dit zorgt ervoor dat het echt wel een interessante titel is om vaak nog even op te pakken. Het is hierdoor ook een ideale titel om snel even met je vrienden te spelen, aangezien ze niet veel uitleg nodig gaan hebben.

Maak je eigen campaign

Absoluut een fijne game om te spelen, maar de eenvoud in de besturing vinden we helaas ook terug in het spelverloop. Nadat je een tank gekozen hebt aan de hand van de verschillende voordelen die ze hebben, start het avontuur op een soort bordspel. Je kan, naast het aanpassen van de moeilijkheidsgraad, kiezen voor een korte, gewone of lange campaign. Hoe langer je het spel maakt, hoe groter het bordspel wordt. Door meer missies te voltooien kan je meer zaken vrijspelen en zo je tank verbeteren. Je tank verbeteren zorgt er ook voor dat de tegenstanders wat sterker worden en hebben het onlogisch effect dat het het spel ook een stuk moeilijker wordt. Vrienden die het bij jou komen spelen voor de eerste keer, raad ik dus aan te starten met een kleine en korte campaign.

De doelen in de missies zijn divers. Zo moet je tanks, vliegtuigen, generatoren en torens vernietigen en hierdoor je basis verdedigen of een gebied veroveren. Maar er zijn evenzeer escortmissies. Toch voelen al deze missies al vrij snel hetzelfde aan en merk je al snel dat je het vooral van je schietkunsten gaat moeten hebben. Gelukkig heeft de ontwikkelaar een leuk upgradesysteem toegevoegd en is het game voldoende pittig. Wanneer je dood gaat, is het level echt gedaan en moet je opnieuw beginnen. Ik blijf hierdoor met een enorm arcadehalgevoel zitten, al is het meteen duidelijk dat dit ook de bedoeling is. Wanneer je het game opstart staat er meteen “INSERT C.O.I.N.”. Met afkortingspunten, want de ontwikkelaar bedoelde eigenlijk “Insert Combat Operative Identification Nexus”. De conclusie van dit alles is dat de game op een leuke manier een singleplayerervaring weet te ontwikkelen, al heeft men wat te lijden onder de eentonige missiestructuur.

Zoveel leuker als je online gaat

Het game heeft ook nog een coöperatieve modus en online mogelijkheden, waarbij je kan spelen met maximum vier spelers. Deze draaien de kleine opmerkingen van het singleplayeravontuur om in voordelen. De simpelheid in de missies zorgt ervoor dat je steeds nog een nieuw potje wilt spelen. Je speelt op dezelfde manier dingen vrij en je krijgt na het level leuke statistieken die je kan vergelijken met de andere spelers. Daarnaast is het game ook een flink stuk gemakkelijker, want je hebt de kans om elkaar tot leven te wekken. Als je hiervoor de tijd krijgt natuurlijk, want het duurt wel even.

Jammer genoeg is er online niet gigantisch veel activiteit. Soms moet je even zoeken, maar je vindt meestal wel enkele spelers om samen te spelen. Een reden van de geringe activiteit online is misschien de aankoopprijs van 35,99 euro. Dit vind ik een tikkeltje te hoog, zeker omdat bijvoorbeeld gamers die de VR-versie hebben de Gold update gratis krijgen. In feite brengt de Gold update, buiten de mogelijkheid om zonder VR te spelen, enkel wat skins, bobbleheads en claxons met zich mee. Games zoals deze worden vaak verkocht voor ongeveer 20 euro en in die prijsklasse zou het game gewoon een topper zijn.

Battlezone Gold Edition is een ode aan de klassieker uit de arcadehallen. Het is dus absoluut een goede zaak dat ontwikkelaar Rebellion de game, na de VR-versie op PS4, nu heeft uitgebracht op de Xbox One. Het spel ziet er goed uit en heeft, door de muziek en de wat kale omgevingen, een retrolook. De besturing is bewust simpel en speelt hierdoor lekker weg. De singleplayer valt wat snel in herhaling, ondanks de moeite van de ontwikkelaar om een aantal moderne aspecten toe te voegen zoals het vrijspelen van upgrades. Gelukkig is het online helemaal het tegenovergestelde. De simpele schietactie zorgt absoluut voor meer plezier wanneer je het speelt met vrienden of onbekenden. De relatieve korte, maar heftige sessies zorgen ervoor dat je snel overgaat om er nog eentje te spelen. Het allergrootste minpunt is de prijs. Meer dan 35 euro is de singleplayer niet waard. Het game is hierdoor vooral aan te raden aan gamers die gek waren van het oorspronkelijk spel of zin hebben om online aan de slag te gaan. Toch zal je mij zeker nog af en toe online tegenkomen en hopelijk jullie, bij de eerste grote prijsverlaging, ook!