• Veel klassen om uit te kiezen
  • Sfeervolle spelwereld
  • Alchemie voegt veel toe aan gevechten...
  • ...maar is erg onduidelijk uitgelegd
  • Interacties in menu's en tijdens gevechten laten te wensen over

Gespeeld op Xbox Series S.

Er zijn weinig games die geïnspireerd zijn door Belgische en Nederlandse volkslegendes. Belgische ontwikkelaar Warcave heeft echter een poging gedaan met hun nieuwe game Black Legend en dat is ze redelijk gelukt.

Welkom in Grant

Black Legend speelt zich af in een fictieve wereld, gebaseerd op 17e-eeuws Europa. Jij speelt een huurling, welke je naar smaak kunt aanmaken, die de verloren stad Grant in wordt gestuurd om de stad te verlossen van de sekte van Mephisto, een moordlustige sekte die de hele stad in zijn greep houdt. Al snel komt jouw groep huurlingen in aanraking met de Gulden Klauw, een verzetsgroep die jouw team assisteert bij het bevrijden van de stad door je bijvoorbeeld te voorzien van informatie.

De gehele game speelt zich af in Grant, dus je kunt je voorstellen dat de stad enorm groot is. Het is aan het begin van de game niet mogelijk om door heel Grant te reizen, maar naarmate het verhaal vordert openen andere delen van de stad. Wat de ontwikkelaar goed heeft gedaan is het ontwikkelen van afwijkende sferen in de delen van de stad. Je krijgt echt het gevoel een nieuw gebied te betreden, ondanks dat jouw team zich nog steeds binnen dezelfde stadsmuren bevindt. Iets wat wel altijd overeen komt is de duistere, grimmige setting die altijd gepaard gaat met sekteleden, honden en duistere wezens.

Bevrijding door alchemie

Black Legend kent verschillende vormen van gameplay. Als je niet aan het vechten bent kun je vrij rondlopen door Grant, op zoek naar verborgen loot of een toch langs de vele deuren om met de inwoners te kunnen praten. De inwoners verschuilen zich veelal in hun woning en weigeren vaak om naar buiten te komen. Ze voorzien je echter wel van sidequests, dus het is het altijd waard om het gesprek aan te gaan. Vaak hebben de zijmissies een historisch tintje, wat weer een leuke toevoeging is. Mocht je tijdens jouw zoektocht een vijand tegenkomen, dan schakelt de gameplay over naar een turn-based RPG. Dit gebeurt niet door een blackout van het scherm of het verschijnen van een arena, de gevechten vinden “live” plaats op de huidige locatie. Elk gevecht begint met het plaatsen van jouw vier eenheden, waarna je door middel van het gebruik van actiepunten je tegenstanders te lijf kunt gaan. Afhankelijk van het aantal punten die een handeling kost kun je bijvoorbeeld lopen en aanvallen in één beurt. Ieder personage heeft ook de beschikking over twee voorwerpslots. Het gebruik van voorwerpen kost geen punten, maar de voorwerpen zijn vaak wel maar eenmalig bruikbaar, dus denk goed na over je acties. Er zijn nog wat andere zaken die je kunt doen om als grote winnaar uit de bus te komen en dat is bijvoorbeeld vijanden aanvallen in hun rug voor extra schade. Maar wat verreweg het interessantste is, is natuurlijk alchemie.

De alchemie in Black Legend is gebaseerd op de vier stadia van de magnus opus. In essentie betekent dit dat je zogeheten humours op je vijanden gooit in één van de vier kleuren: Rood (rubedo), geel (citrinitas), zwart (nigredo) en wit (albedo). Aan het begin is het gebruik van alchemie aardig lastig. De tutorial legt alleen het basisprincipe uit, maar veel bij effecten van alchemie worden niet besproken. Erg jammer, want het is een erg sterk element van de game en je kan eigenlijk niet zonder. Het gebruik van alchemie werkt als volgt: Elke keer dat er een vaardigheid wordt gebruikt waarbij één van deze kleuren word toegepast, word de tegenstander getroffen door een humour van die kleur. Als je dezelfde tegenstander vervolgens raakt met een humour van een verenigbare kleur dan vormt er een catalyst. De catalyst zorgt er voor dat het getroffen personage meer schade oploopt van aanvallen van de elementen in de catalyst, waardoor je sterkere vijanden sneller op hun knieën krijgt. Het opbouwen van humours op jouw tegenstanders geeft ook nog eens extra effecten, denk bijvoorbeeld aan interne bloedingen die ook weer schade aanrichten. Hou er echter wel rekening mee dat jouw tegenstanders deze effecten ook op jou toe kunnen passen. Zorg er voor dat je één of meerdere personages hebt die beschikken over helende vaardigheden om hier iets tegen te kunnen doen. Er is wel één hekel punt wat naar mijn mening niet goed is uitgewerkt. Dit heeft te maken met de interacties van de controller. Het lijkt alsof de game primair voor de PC is ontwikkeld, waar je met hoge precisie locaties kunt selecteren of door de menu’s kunt bladeren met behulp van je muis. Met een controller voelt dit alles behalve intuïtief en het zorgde voor wat ergernis. In menu’s valt het nog wel te overzien, maar bij het selecteren van het looppad van een personage tijdens een gevecht valt het niet altijd mee om een goede weg uit te stippelen.

Uitgebreide opties

Het gevechtssysteem zit uitzonderlijk goed in elkaar en verveeld zelfs na uren spelen niet, maar vechten is natuurlijk niet het enige dat de game te bieden heeft. Als je eenmaal het Commoner’s District bereikt krijg je de beschikking over uitgebreide winkels en barakken waar je teamleden kunt wisselen. Het wisselen van teamleden voelt echter vrij nutteloos en dat heeft te maken met een andere feature van de game: klassen. Ieder personage kan elke klasse worden en ontwikkelt zijn eigen vaardigheden, mits je de wapens draagt die de vaardigheid geeft. Je kunt op elk moment van klasse wisselen. Het resultaat hiervan is dat er bepaalde vaardigheden zijn die je door kunt geven aan andere klassen zonder gebruik te maken van dat wapen of de klasse en dat zorgt voor gevarieerde personages. Er zijn in totaal 15 klassen om uit te kiezen en er zitten ook wat uniekere varianten tussen, zoals de kruisvaarder of de plaagdokter.

Een ander leuk aspect aan de game is het ontbreken van een kaart. Ik weet wat je denkt, maar er is goed over nagedacht door de ontwikkelaar. Overal in Grant kom je borden tegen die je de weg wijzen, dus verdwalen kan bijna niet. De locaties voor de zijmissies worden ook specifiek omschreven, zo hoef je alleen maar de borden te volgen om op je bestemming uit te komen. Je hoeft natuurlijk niet continu te backtracken, er zit ook een quick travel functie in die je opent, naarmate je progressie boekt in het spel.

Black Legend is een heerlijke game voor eenieder die niet vies is van tactische RPG’s. De setting en achterliggende volkslegendes zijn interessant, maar de ster van de show is het alchemiesysteem. Er zijn veel klassen om uit te kiezen en ieder personage kan zo’n klasse aannemen, maar dat maakt het wisselen van personages in jouw team wat overbodig. Al met al is Black Legend een game die je uren bezig houdt en met een prijs van dertig euro kan je hier geen buil aan vallen.