• Mysterie van hoog niveau
  • Veel sfeer
  • Personages met diepgang
  • Veel eigen keuzes
  • Veel bugs
  • Antropomorfe personages flauw

Blacksad is een Spaanse serie stripboeken voor volwassenen. Ik had er nog nooit van gehoord, omdat ik vrijwel nooit strips lees. Als ik Blacksad wel in overweging genomen zou hebben, dan zou het mij niet gelijk aangetrokken hebben met zijn antropomorfe personages. Er is namelijk gekozen voor een zeer volwassen, harde en serieuze detective, maar dan met mensachtige dieren in de hoofdrol. Zo is de privédetective Blacksad zelf een kat. Het spel, met de ondertitel Under the Skin, is een uniek verhaal met grotendeels nieuwe personages. Toch gaat het hier om een net zo volwassen detective, met een goed gelijkende grafische stijl en heftige thema’s, zoals drugsgebruik, moord en kinderprostitutie. Voor mij is dit een rare mismatch. Katjes, hondjes, leeuwtjes en meer doen mij denken aan iets schattigs, niet aan moord en doodslag. Ik denk dat hierdoor veel mensen het spel niet zullen kopen, terwijl Blacksad zeer de moeite is!

Moord!

Het verhaal van Blacksad speelt zich af in de jaren vijftig van de vorige eeuw in Amerika. Na een sfeervolle introductie kom je te weten dat de eigenaar van een boksschool zichzelf heeft verhangen in de boksring. Zijn dochter vertrouwt het echter niet en schakelt jou in om de zaak te onderzoeken. Je merkt al snel dat er een luchtje aan de zaak zit. Dit kun je als kat extra goed ruiken! De eigenaar is namelijk wel erg klein om zichzelf met behulp van het kleine stoeltje op te hangen. Het is ook wel verdacht dat hij bekend stond als zeer integer en een voorvechter is van gelijke rechten tussen zwarten en blanken. Op de kluisjes staat namelijk iets racistisch gekalkt en hij zou zich onlangs nog hebben uitgesproken hebben tegen corruptie in de sport. Ook is het gek dat zijn sterpupil spoorloos is verdwenen, en dat terwijl hij over enkele weken in de ring moet staan. Als het gevecht niet door kan gaan, dan krijgt de eigenaar van de vereniging een grote boete en zal de dochter van het slachtoffer ook nog de deuren moeten sluiten.

Het verhaal is veel complexer dan je op het eerste gezicht zou denken. Er zitten meerdere goede twisten in, waardoor je echt goed moeten blijven nadenken om de dader of daders te kunnen ontmaskeren. Het leuke is dat er niet alleen veel personages betrokken zijn, maar dat ze allemaal een heel diep en kenmerkend karakter hebben, waardoor je zelfs de bijrollen goed zal kunnen herinneren. Ik zal in dit artikel de plottwisten en de ontknoping natuurlijk niet verraden, maar ik vond het in elk geval zeer de moeite waard. Het verhaal past goed in de periode waarin het zich afspeelt en de sfeer van Amerika in de fifties komt helemaal over. Zo is er ook aandacht voor details, zoals het vele roken, zelfs in het ziekenhuis. Het verhaal dealt met serieuze zaken en is geloofwaardig genoeg, ook al is het zeker niet volledig gegrepen uit de werkelijkheid. Toch is het jammer dat de impact van de gebeurtenissen veel minder groot is door de keuze van dieren als personages. Misschien is dat juist de bedoeling geweest?

Grafisch oogt het spel mooi, maar is het soms wat slecht afgewerkt. Zo valt de resolutie wat tegen, zijn niet alle texturen even mooi en soms schokt het beeld als de camera beweegt. De muziek en de stemacteurs zijn wel van de bovenste plank. Het is jazzmuziek die de sfeer perfect neerzet, en alle stemacteurs doen hun werk uitstekend. Dit zorgt er echt voor dat je meer opgaat in het hele wereldje.

Keuzes, keuzes, keuzes

De gameplay van Blacksad blijft leuk, doordat er een goede afwisseling in zit. Het spel is vooral gebaseerd op vier dingen: snel reageren, onderzoeken, keuzes maken en deduceren. Het onderzoeken doe je door rustig rond te lopen in de verscheidene omgevingen en echt goed te kijken. Aanvankelijk dacht ik dat er slechts enkele locaties aanwezig zouden zijn, maar dat bleek zeker niet het geval. Wel raar is het dat tussen de echte clues een enorm aantal sportkaartjes verborgen ligt. Deze kaartjes kun je verzamelen, maar hebben naast een paar Achievements geen enkele waarde. Ik vind dit een nogal geforceerde toevoeging, die het spel niet nodig heeft.

Tijdens het zoekwerk of tijdens andere momenten moet je meestal ook met personages praten. Je krijgt dan de keuze welk antwoord je geeft. Dit heeft zeer veel invloed op het verloop van het verhaal. Blacksad heeft namelijk vele eindes en ook kunnen personages blijven leven of sterven, op basis van jouw beslissingen. Reageer wel snel, want als je te lang treuzelt, dan zegt de kat niets. Soms kun je jouw antwoorden beter kiezen door eerst jouw zintuigen te gebruiken. Waar ruikt de verdachte naar? kun je details zien? Hoor je iets bijzonders? Het loont in dit spel om echt op te letten.

De snelle reacties zijn niet alleen nodig tijdens de gesprekken, want er je krijgt ook veelvuldig quick time events voor je kiezen. Je moet dan snel op de juiste knop drukken of snel achterelkaar op een knop beuken om bijvoorbeeld een aanval te ontwijken of om iets zwaars weg te duwen. Je wordt nooit doodgegooid met deze QTE’s, waardoor het een leuke aanvulling op de gameplay is.

Als laatste, maar zeker niet als minst belangrijke, is er nog het deduceren. Regelmatig krijg je een hersenensymbool te zien en kun je de gevonden aanwijzing proberen te matchen aan een of meer andere aanwijzingen. Je hebt bijvoorbeeld geleerd dat de moord heel nauwkeurig gepland is en hebt gezien dat een van de verdachten heel impulsief is. Dat zou dan samen moeten betekenen dat het niet deze verdachte zou kunnen zijn geweest. Regelmatig word je gevraagd naar jouw bevindingen. Je kunt dan kiezen om op de vlakte te blijven, of om je verdenkingen of vrijpleitende argumenten te delen. Dit heeft weer invloed op het verloop van het verhaal.

Bugs, bugs, bugs

Blacksad is een tijdje uitgesteld, omdat er veel bugs in het spel zouden zitten. Toch is het niet gelukt om in de extra tijd alle oneffenheden glad te strijken. De bugs zijn namelijk niet voor de poes. Zo kreeg ik veelvuldig te maken met geluid dat ontbrak of ongelijk liep, waardoor gesprekken nauwelijks meer te volgen waren. Ook was een spelomgeving een keer totaal niet ingeladen en liep ik in een grote leegte. Daarnaast bleef het spel een keer hangen in een laadscherm en zakte ik helemaal in een vorkheftruc. Een andere vreemde bug was het niet inladen van een foto die ik moest analyseren; nogal lastig als je alleen een wazige vlek ziet. Hopelijk worden al deze fouten nog uit het spel gepatcht, want op dit moment doet het echt afbreuk aan het spel.

Blacksad: Under the Skin is een erg geslaagde detective game met een volwassen verhaal en interessante personages. De gameplay is lekker veelzijdig en stelt de speler in staat om zelf na te denken en eigen keuzes te maken. De matige afwerking doet afbreuk aan de verder prachtige stijl. Ook vraag ik me af of veel mensen het spel niet zullen laten liggen vanwege de rare keuze om antropomorfe karakters te gebruiken. Heftige misdaad en dieren matchen mijns inziens niet met elkaar. Laat je echter niet afschrikken, want Blacksad is het spelen meer dan waard.