• Bordspel is een leuke basis
  • Leuk ontwerp spelers
  • Wachten, wachten, wachten
  • Microtransacties
  • Minimale presentatie
  • Slechte interface

Blood Bowl is een bordspel dat gekoppeld is aan Warhammer van Games Workshop en is al op de markt sinds 1986. Ik heb het spel zelf nooit gespeeld, maar heb wel gespeeld zien worden. Het is in feite een vreemde mix van een wargame als Warhammer en American Football. In Nederland haakt nu waarschijnlijk al een flink deel van de potentiële klanten af. Na het lezen van de recensie van dit derde deel van de Blood Bowl videogames zal waarschijnlijk het restant ook afhaken.

Effe wachte

Nog effe wachte… Effe wachte nog… pizza! O nee, geen pizza, maar de rest zal je in Blood Bowl 3 genoeg voorgeschoteld krijgen. Voor de pizza moet je bij de andere recente game van Cynanide Studio zijn, namelijk Chef Life. Met Blood Bowl 3 lijkt de studio zijn naam waar te willen maken, want met dit spel snijden ze zich enorm in de vingers.

In Blood Bowl speel je om beurten met een team van tof ontworpen figuren uit de Warhammer fantasy universe. Dat is meteen een van de sterke kanten van het spel. Ook de arena’s zien er tof uit. Maar of dit echt een verdienste is van de ontwikkelaar, of eerder ligt aan de ontwerpen van de Games Workshop zelf, valt te bezien. Ik houd wel van een lang bordspel en ben een geduldig mens, maar Blood Bowl heeft mij echt op de proef gesteld. Je bent namelijk na elke beurt minutenlang aan het wachten op de tegenstander, zelfs als dit de AI betreft. Meer dan drie minuten wachten voordat hij zijn beurt uitvoert is geen uitzondering! Dit neemt alle vaart uit het spel en maakt dan een potje zo’n anderhalf uur of meer duurt. Nou heeft het spel best zijn leuke kanten, maar je krijgt echt niet genoeg spektakel of interessante strategie om deze lengte acceptabel te maken.

Het helpt ook niet mee dat er geen muziek speelt en er door de commentator vrijwel niets gezegd wordt en als er wat gezegd wordt, dat dit veelal hetzelfde is. Ik heb op een gegeven moment maar wat eigen muziek op de achtergrond gezet, want anders werd Blood Bowl 3 wel heel saai.

Een potje dobbelen

De basis van Blood Bowl 3 is heel trouw aan het bordspel en dat is geen slechte keuze. Het doel is om de bal naar de endzone te brengen en zo een punt te scoren. Daarbij is bijna alles toegestaan, inclusief het neerslaan en zelfs doden van tegenstanders. Je kunt de bal ook overspelen, dus het is zaak om de tegenstanders goed te blijven dekken. Een match duurt meestal een beurt of achttien, dus je moet flink je best doen om op tijd aan de overkant te komen. Meestal scoor je in een pot niet meer dan twee punten.

Dobbelsteenworpen zijn cruciaal voor dit spel. Je kunt bij elke gewenste actie zien wat de kans van slagen is. Vervolgens maak je een keuze en zie je de dobbelstenen gegooid worden. Dit bepaalt dan bijvoorbeeld of je langs een tegenstander komt zonder getackeld te worden, of dat je een tegenstander succesvol neer kan slaan. Als je slim speelt dan voor je eerst de acties uit die een grote kans van slagen hebben, want zodra je ook maar een actie faalt, eindigt je hele beurt. Voor een nieuweling is het spel niet lastig te leren, maar dit is ondanks en niet dankzij de slechte tutorial.

Slachtpartij

De basis van de gameplay is dus op zich zo gek nog niet. Dat is geen verrassing, want het bordspel is niet voor niets al meer dan dertig jaar een succes (met name in Amerika). Dat American Football mijn sport niet is maakt mij ook niet veel uit. Dus het concept had best kunnen werken. Het is de uitvoering waardoor dit spel echt geen veertig euro waard is.

Niet alleen de minimale presentatie en de wachttijd zijn storend, er is nog veel meer mis. Heb ik het al gehad over de vreselijke interface, slechte menu’s en weinig responsieve besturing? Nee? Misschien dan de belachelijk dure microtransacties die je per losse speler (die dood kan!) opnieuw moet kopen? Ook niet? De slechte servers en het gebruik van Discord op de Xbox, waarbij het spel serieus Microsoft Edge opent om in te loggen? Ook al niet? Nou ja, dan heb ik het vast wel gehad over de slechts vijf saai opgezette competities die je in je eentje kan spelen, waarbij je team niet eens ervaring opbouwt en dus niet langzaam sterker wordt? Pfff, ik weet het ook niet meer. De ontwikkelaar wil duidelijk dat je vooral tegen andere mensen speelt, online of offline, want anders is er weinig plezier te beleven.

Blood Bowl 3 is een echte afrader. Ik heb de eerste delen niet gespeeld, maar ik neem aan dat deze beter waren, want anders zou er nooit een derde deel in de franchise gekomen zijn. Ik denk dat er weinig mensen zijn die dit spel gekocht hebben en niet teleurgesteld zijn. Of je nu nieuw bent met Blood Bowl of een enorme fan bent, met deze release kan je geen genoegen nemen.

Na een storm van kritiek is er een patch gekomen en zijn items die gekocht zijn met microtransacties nu te gebruiken bij meerdere spelers.