Altijd al een fijne compilatie van Capcom-games willen hebben? Pak je kans met Capcom Arcade Stadium.

• Goede selectie aan games
  • Goede emulatie
  • Inclusief uitdagingen
  • Veel spellen al eerder op compilaties
  • Geen online multiplayer

Capcom is zeker niet vies van het opnieuw uitbrengen van zijn oude spellen. Dat is misschien ook logisch, want de Japanse Capsule Company heeft zoveel klassiekers op zijn conto, dat het niet moeilijk is om genoeg leuks te vinden. Capcom stond vroeger niet alleen bekend om zijn geweldige games voor vooral de NES, SNES en Dreamcast, maar was ooit een van de grootste spelers in de arcadehallen. Tegenwoordig is daar helaas niets meer van terug te zien als je een moderne arcadehal binnenloopt. Des te leuker is het om Capcoms oude arcadetitels nog eens te proberen en dat kan nu met Capcom Arcade Stadium.

Drie pakketten

Je kunt de volledige Capcom Arcade Stadium krijgen voor veertig euro. Dan heb je 32 arcade games, die uitgebracht zijn tussen 1984 en 2001. Maar misschien ben je niet zo geïnteresseerd in de hele oude games, of vind je de nieuwere spellen van Capcom niet zo goed als de echte golden oldies. Dat komt dan goed uit, want je kunt losse packs kopen van elk tien spellen (voor 15 euro per stuk), met de shooter 1943: The Battle of Midway als gratis voorproefje en Ghost ’n Goblins als losse aanschaf.

Het eerste pack is Dawn of the Arcade en bevat spellen uit 1984 tot en met 1988. Om dat nou echt het begin van de arcade te noemen is misschien wat vreemd, aangezien deze al veel langer bestaan. Voor mij zijn Commando, Fogotten Worlds en Ghouls ’n Ghosts de tofste titels uit deze categorie. Maar het is ook leuk om titels te zien die ik nog helemaal niet kende, zoals Legendary Wings en Section Z, ook al zijn dat geen geweldige games.

Het tweede pack, Arcade Revolution, heeft ook een combinatie van een aantal zeer bekende titels, zoals Street Fighter II, Final Fight en Strider, maar heeft ook bijzonder leuker titels als Mercs en Dynasty Wars. Opvallend is de goede mix van shooters, platformspellen, fighting games en brawlers, want zo krijgt ieder wat wils. Vooral de shooterfanaten zullen in hun nopjes zijn met Capcom Arcade Stadium.

Arcade Evolution is het laatste pack, met nog twee varianten van Street Fighter II (Hyper Fighting en Super Street Fighter II Turbo), maar vreemd genoeg geen Street Fighter III of Street Fighter Alpha. Dat heb mijns inziens meer toegevoegd dan drie versies van Street Fighter II. Verder is de ijzersterke shooter Giga Wing een sterke toevoeging en ook Warriors of Fate, het vervolg op Dynasty Wars zeker de moeite. Platformers zijn er hier niet meer bij, maar shooters, fighters en brawlers zijn goed vertegenwoordigd.

Over het algemeen vind ik dat de selectie aan games erg sterk is. Het is een mooie combinatie van genres en van bekende en minder bekende titels. Natuurlijk kun je altijd zeggen, waarom zit dit of dat er niet in, maar zo is nooit iemand tevreden. Overdaad schaad en met 32 titels is er meer dan genoeg om te kiezen. Veel van de titels hebben echter al vaker op collecties van Capcom gestaan. Zo is er bijvoorbeeld de Capcom Home Arcade en de Capcom Beat ‘Em Up Bundle.

Goede emulatie

De emulatie is prima en geeft de speler de inmiddels gebruikelijke filters en borders om te kiezen. Ook kun je de moeilijkheidsgraad naar wens tweaken en kun je terugspoelen en opslaan wanneer je wilt. Je kunt het dus zo moeilijk of makkelijk maken als je wilt. Het is zelfs mogelijk om de snelheid van de spellen te verhogen of te verlagen, maar dat vond ik persoonlijk nogal een vreemde gewaarwording.

Leuker is de toevoeging van uitdagingen. Deze zorgen er voor dat veel opties voor je vastgelegd worden en vragen bijvoorbeeld een snelle tijd of een hoge score van je. Als je goed genoeg bent, dan wordt je score en/of video geüpload. De uitdagingen variëren om de zoveel dagen, dus er is altijd weer iets nieuws om je tanden in te zetten. Erg nuttig, omdat het grote probleem van arcade games is, dat je er thuis zoveel credits in kan gooien als je zelf wil. Mooi toch? Het kost niets! Maar als je op deze manier gaat spelen, is ook de uitdaging weg en kan je elk spel uitspelen.

Helaas is online multiplayer geen optie. Natuurlijk kun je wel lokaal met andere spelen. De meeste spellen kun je tegen elkaar of coöperatief met twee tot vier spelers spelen. Er zit bijna geen slecht spel tussen, dus je kunt er vele uren plezier mee beleven. Zo bekeken is de vraagprijs zeker niet onredelijk te noemen.

Het is altijd moeilijk om een cijfer op een collectie van retrogames te plakken. Aan de ene kant is het niet iets spectaculair nieuws en heb je de spellen allemaal al eerder kunnen spelen. Als echte veteraan ken ik bijna alle spellen in Capcom Arcade Stadium al. Dat neemt niet weg dat de presentatie en emulatie van deze op zich zelf al sterke games hier prima is, en dat de uitdagingen een erg leuke toevoeging zijn. De enige echt grote misser is het gebrek aan online multiplayer, want dat was in eerdere retro collecties soms wel een optie.