• Diepgaand
  • Uitdagend
  • Origineel
  • Bugs
  • Geen multiplayer
  • Lompe besturing

Zin een een kookspel, maar dan eentje met echt aandacht voor de gerechten en niet iets zoals Overcooked? Wil je daarnaast ook nog een restaurant managen? Dan is Chef Life echt iets voor jou. Het klinkt misschien wel wat verdacht dat de ontwikkelaar Cyanide Studio is, wat misschien geen goede combinatie is met al dat eten, maar het team wist eerder al vrij aardige Tour de France games te maken. Ook deze Restaurant Simulator is beslist de moeite voor liefhebbers van koken en managen.

Lange leerweg

Dit is zo’n spel waarbij je echt een hobbel over moet voordat je echt plezier kunt hebben. De verplichte lange tutorial is effectief, maar ook wat saai. Helemaal zonder instructies had het spel voor een nieuwe speler echter niet kunnen werken, omdat Chef Life veel diepgaander is dan je misschien zou denken. Beetje bij beetje komen er nieuwe opties bij, dus je bent ook niet snel uitgeleerd of op het spel uitgekeken.

De hoofdmoot van het spel is het koken zelf, want jij bent niet alleen de eigenaar van een nieuw restaurant, jij bent ook de chef. Je begint met het leren van eenvoudige gerechten, zoals een stukje vis met boontjes, een biefstuk met friet of een salade caprese. Toch heeft elk gerecht een heleboel stappen om te leren. Zo moet je de juiste ingrediënten pakken, hakken, snijden en de juiste kooktijd aanhouden. Je moet zelfs ingredienten roeren of omkeren en juist kruiden. Het maakt ook uit in welke volgorde producten in de pan gaan en op welke temperatuur je bakt. Is het gerecht klaar, dan moet je het warm houden totdat je de order kunt uitserveren. Je kunt daarbij zelfs de opmaak van het gerecht naar eigen wens aanpassen. Grafisch is het spel helaas ietwat simpel en cartoonesk, maar toch ook zeker niet onaantrekkelijk.

Als je een gerecht vaak maakt, dan krijg je de gelegenheid om een gerecht complexer en lekkerder te maken. Daarnaast kun je steeds meer nieuwe gerechten aanleren en zodoende de menukaart uitbreiden. Er is een enorme hoeveelheid aan recepten beschikbaar en de meeste bestaan echt uit vele realistische stappen. Het is daarom de kunst om voordat het restaurant open gaat, je goed voor te bereiden en de prep te verzorgen. Daarnaast is het slim om de kaart zo samen te stellen dat er niet te veel gerechten opstaan die niet goed van tevoren klaar te zetten zijn en vooral op het laatste moment bereid moeten worden. Anders ga je nooit op tijd zijn met het uitserveren van de couverts. Het helpt daarbij niet mee dat de besturing van het spel verre van intuïtief is. Steeds weer andere knoppen die je moet indrukken en soms langer ingedrukt houden. Zelfs voor een ervaren gamer gaat het regelmatig mis.

Meer dan alleen koken

Het koken is dus al een spel op zich, maar het spel heet niet voor niets Chef Life: A Restaurant Simulator. Je ontmoet allerlei mensen en moet allerlei uitdagingen voltooien. Daarnaast wil je dat het restaurant een goede reputatie heeft bij klanten en bij het personeel. Zo komen er steeds meer mensen eten en kun je het personeel inzetten voor taken die je zelf niet op tijd kunt uitvoeren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het schoonmaken, de afwas en het snijden van producten. Hoe mee ervaren ze worden, des te complexer de taken zijn die een souschef kan uitvoeren.

Voordat je ook maar iets kunt koken moet je producten bestellen. Welke kwaliteit ingrediënten wil je hebben? Wil je dat het lokaal gesourcet wordt, of kies je de goedkoopste spullen? Hoe hoger de prijs van de gerechten op het menu en hoe complexer deze gerechten zijn, des te hogere verwachtingen hebben de klanten. Serveer je een goedkope, snelle hap, dan accepteren mensen het wel dat de kruiding niet perfect is of dat de biefstuk iets te doorbakken is, maar als je de hoofdprijs vraagt voor prachtige couverts, dan accepteren mensen niets anders dan perfectie. Het spel heeft zelfs een connectie van Michelin van de bekende culinaire gids.

Je kunt verder ook het restaurant inrichten zodat het er smaakvol uitziet, maar ook praktisch is voor jou om in te werken. Wil je een extra fornuis en nieuwe snijmachine of een extra koelkast, dan moet je daarvoor sparen. Het is zelfs mogelijk om het hele restaurant uit te breiden, zodat je echte tafels kunt dekken. Dit betekent ook meer werk, dus ik hoop dat je tegen die tijd goed personeel hebt om je te helpen. Helaas is het niet mogelijk om Chef Life met een vriend of vriendin samen te spelen, want dat had echt super leuk kunnen zijn!

Herrie in de keuken

Werken in een restaurant bestaat niet uit chillen en af en toe een eitje in de pan gooien. Er moet echt hard gewerkt worden. De tijd die je hebt voor de voorbereiding van de avondservice is zo voorbij, vooral als je bedenkt dat je ook graag nieuwe gerechten wilt leren. Gek genoeg heb je nooit eens een dagje vrij om op je gemak wat nieuws te leren dat op de kaart kan komen, dat moet allemaal tussendoor. Als de deuren opengaan en de orders binnenstromen wordt het pas echt aanpoten, vooral als je niet de juiste prep hebt gedaan of als mensen ineens drie carpaccio’ s bestellen, terwijl je er maar twee klaar had staan. Hoe beter je de gerechten klaarmaakt en hoe sneller je ze weet te serveren, hoe sneller klanten terugkomen en hoe meer fooi ze zullen geven.

De uitdaging kan soms best stressvol zijn, maar aan de andere kant kwam ik echt in-the-zone als ik aan het spelen was. Het is heerlijk als alles als een geoliede machine werkt. Het spel biedt ook steeds weer nieuwe opties en uitdagingen, waardoor de verleiding groot is om toch nog een dagje door te spelen. Totdat, helaas het noodlot toesloeg. Mislukte de gerechten? Ging het restaurant failliet? Nee, het spel crashte. Even later op een andere punt nog een keer en bij het herladen elke keer weer op datzelfde punt. Ik kon niet meer verder. Wachten op een patch? Helemaal opnieuw beginnen bij de tutorial? Ugh, alsjeblieft niet!

Ik heb toch de moeite genomen op opnieuw te gaan spelen, waardoor ik zelfs alle tutorials opnieuw moest doen. Helaas liep ik later wederom tegen meerdere zeer vervelende bugs aan. Op het moment van schrijven is het spel dus voor mij verpest door de bugs. Het kan natuurlijk zijn dat jij dit probleem niet zult hebben, maar voordat er een duidelijke oplossing is, zou ik huiverig zijn om dit spel voor veertig euro te kopen.

Chef Life: A Restaurant Simulator is echt een leuk spel, al zal het niet iedereen kunnen bekoren. Je moet namelijk over de horde van de lange leerweg heen kunnen stappen en het concept moet je natuurlijk aanspreken. Ik vind het in elk geval erg leuk om weer eens wat anders te doen en om echt op te gaan in de gerechten van de professionele keuken. Toch is het spel een afrader totdat de bugs uit het spel zijn, want voor mij is de game nu onspeelbaar geworden.