• Combinatie van vechten en puzzelen
  • Leuk concept
  • Voelt gedateerd
  • Belichting is slecht
  • Niet zo lang

Gespeeld op de Xbox Series X.

Chronos kwam eerder al uit als virtual reality game, maar is nu ook verschenen als een regulier spel. Natuurlijk is deze versie, die Chronos: Before the Ashes heet, wel aangepast. Chronos is een adventure met veel actie en met puzzels; sommigen zouden het een Dark Souls light titel noemen. Het meest bijzondere is in elk geval dat je begint met een personage van 18 jaar oud en dat je elke keer dat je sterft een jaar ouder wordt.

Bejaarde strijder?

Aan het begin van het spel wordt uitgelegd dat de wereld onderdrukt wordt door de Dreamer, een draak die in een andere dimensie aan de touwtjes trekt en de gewone wereld beïnvloed. Je kunt zelf ook in de andere dimensie stappen en proberen deze Dreamer te verslaan. Dit is echter nog nooit iemand gelukt en hij wordt ook nog eens beschermd door drie Guardians. Als je in de andere dimensie sterft, dan keer je terug naar de gewone wereld en kun je na een jaar pas weer terug om het nog eens te proberen. Natuurlijk zie je niets van het tussenliggende jaar en kun je zelf wel meteen verder.

Je kiest aan het begin of je een vrouw of een man wil zijn en je kiest daarna nog voor een bijl of voor een zwaard, verder is er niets te kiezen. Je bent in elk geval 18 jaar oud en kan door je jeugdigheid snel sterker, behendiger en vitaler worden als je level up gaat. Het is echter moeilijk om al goede magische krachten te leren. Als je ouder wordt zal dit alles precies omgekeerd worden. Ook krijg je bij elk rond tiental jaren (20, 30, 40 …80) een speciale perk te kiezen. Het maakt dus echt uit hoe oud je bent. Ik vind dit een hele leuke en originele spelmechaniek. Het voelt echt naar om dood te gaan en je bent tegelijk benieuwd naar de veranderingen. Ik was uiteindelijk 45 toen ik het spel uitspeelde. Ik neem aan dat je uiteindelijk zult sterven en daarmee zult falen, maar ik heb dat dus niet zien gebeuren. Ik koos voor de middelste moeilijkheidsgraad, die genoeg uitdaging bood, maar op de eindbaas na nooit erg moeilijk werd. Het is wat dat betreft dus geen Souls game.

Focus op vechten

De focus in Chronos ligt op het vechten. Je kunt alleen van dichtbij aanvallen met het op dat moment gekozen wapen. Elk wapen vecht anders en heeft behendigheid of kracht nodig om echt tot zijn recht te komen. Je hebt snelle en harde aanvallen en kunt een schild gebruiken om te verdedigen en om te pareren. Daarnaast kun je nog rennen en wegduiken. De gevechten zijn aanvankelijk makkelijk, maar er komen natuurlijk steeds moeilijkere tegenstanders op jouw pad. Deze krijgen ook steeds meer speciale vaardigheden, waardoor gewoon een beetje wegduiken en iedereen in zijn rug meppen niet zal lukken. De AI is niet fantastisch, maar ik vond het vechten toch tot het eind leuk blijven. Soms had er misschien iets minder combat mogen zijn en een wat grotere focus op de rest van de gameplay; vooral vanaf het derde bedrijf was dit het geval.

Gelukkig is het niet alleen vechten dat je moet doen. De omgevingen zijn vaak leuk om te verkennen, bevatten enkele vriendelijk personages en er zijn vele puzzels beschikbaar. Het gaat dan om van alles en nog wat: het vinden en in elkaar zetten van spullen, schuifpuzzels, raadsels en ga zo maar door. Over het algemeen zijn de puzzels leuk en niet al te moeilijk. Je zal dus niet urenlang vastzitten, maar in elk geval doorbreekt het de monotonie van het vechten goed. Toch voelt het spel met zijn vaste checkpoints en gebrek aan echt open gebieden wat gedateerd aan. Het is een beetje alsof je een goede Xbox 360 game aan het spelen bent, in plaats van een Xbox One game.

Het spel is overigens alleen in je eentje te spelen en is niet erg lang. Ik denk dat je zo tussen de vijf en acht uur bezig bent. Voor mij persoonlijk is het geen probleem als een spel niet zo lang is. Dit kan de drempel om te beginnen ook wat lager maken, maar misschien dat je het wat kort vindt voor dertig euro. Ik vind het daarnaast ook geen spel dat ik nog een keer door zou spelen.

Fantasievolle presentatie

Ik ben bijzonder te spreken over de ontwerpen van zowel de omgevingen als de tegenstanders in Chronos: Before the Ashes. Ze zitten vol leuke details en zijn zeer creatief en fantasievol. Ook de muziek past prima bij een avontuur als deze. Het valt wat in herhaling, maar stoort nooit. Een enkele keer is er ook wat ingesproken en dat is competent gedaan. Je hebt echter als personage zelf geen persoonlijkheid. Ik krijg het gevoel dat dit met de VR-historie van het spel te maken heeft, je speelt dan namelijk echt als jezelf.

Technisch gezien is het spel minder geslaagd. Ik heb last gehad van een crash en van een keer vastzitten in de omgeving, maar dat is voor een nieuwe release nog niet eens zo dramatisch. Wat meer tegenviel was de belichting van het spel. Een spel kan zoveel mooier worden met een goede belichting en deze ontbreekt hier echt volledig. De schaduwen zijn ook erg vreemd en soms helemaal afwezig. Ook is het menu nogal lelijk. Je ziet daar je ouder worden personage, maar deze oogt erg lelijk en is weergegeven met een lage resolutie. Sowieso is het jammer dat dit spel de Xbox Series en zelfs de Xbox One X niet ondersteunt. Het is dus gewoon een ouderwetse Xbox One game.

Voor dertig euro vind ik deze vrij korte adventure game een redelijk goede aankoop. Het spel is toegankelijk genoeg voor beginners en is uitdagend genoeg voor doorgewinterde gamers. De combinatie van vechten en puzzelen is leuk; zeker met de prachtige, fantasievolle ontwerpen van de monsters en omgevingen. Persoonlijk had ik nog iets minder vechten een verbetering gevonden. Ook is het jammer dat het spel technisch wat ondermaats is.