• Goed track design
  • Hoge fun factor
  • Uitdagend
  • Audiovisueel matig
  • Een simpel spel

Gespeeld op Xbox Series X.

In 1996 werd ik twaalf jaar oud. Ik mocht toen met mijn moeder mee naar Amsterdam om een gloednieuw spel voor mijn SEGA Mega Drive uit te zoeken. Ik zag overal prachtige games voor de Mega-CD en voor de Saturn die ik in mijn woonplaats Hoorn niet kon vinden. Maar deze consoles waren te duur voor mij. Uiteindelijk kwamen we uit in de Virgin Megastore en daar stond een demopod met Super Skidmarks. Ik was meteen verkocht door deze top-down racer, die door de speciale cartridge met twee extra controllerpoorten erin met vier spelers gespeeld kon worden. Samen met de welbekende Micro Machines games waren deze top-down racers bij mij in huis met vrienden een enorme hit. Zo nu en dan komen er tegenwoordig nog dergelijke spellen uit, maar meestal zijn ze niet meer dan matig. Circuit Superstars is daarentegen wel de moeite.

Snaarstrakke besturing

Dit soort spellen staat of valt vooral bij de besturing. Als het te gevoelig is, dan schiet je steeds van de baan en als het te langzaam reageert dan kun je niet ver genoeg vooruit kijken en vlieg je uit de bocht. Gelukkig is de besturing in Circuit Superstars echt heel goed. Simpeler kan niet:  gassen, remmen en sturen. De auto’s voelen niet te licht en zijn stuk voor stuk heel anders. Het is ook mogelijk om brandstof en bandenslijtage aan te zetten en ook dan voelt het verslijten van het rubber precies goed.

Het spel heeft echt een hoge fun factor. Het is uitdagend om te racen tegen de AI of om het op te nemen tegen online of offline menselijke tegenspelers. Het komt heel nauw om de bochten precies goed aan te snijden en niet in het grind te belanden of om te spinnen. Natuurlijk kun je marge nemen, maar dan moet je ook niet raar opkijken als je in het middenveld eindigt. Het is vooral vaak spannend wanneer iedereen een pitstop gaat maken, want in welke ronde is dat het beste en lukt het om precies goed bij je pit crew te stoppen?

De races zijn ook leuk door de goede circuitontwerpen. Dit zijn geen bestaande circuits, maar ze doen er soms wel verdacht veel aan denken. Zo is er bijvoorbeeld Rennvoort, dat een lay-out heeft die vrijwel geheel overeen komt met die van Zandvoort. Veel van de banen hebben meerdere mogelijke lay-outs, waarbij een deel je zelfs door de modder stuurt. Natuurlijk kun je niet met elk type wagen buiten het asfalt racen, maar ook daar zit een sterk punt van dit spel: de vele types auto’s. Je hebt zo’n beetje elke soort wagen tot je beschikking waarmee geracet wordt. Van mini’s, tot rallywagens, trucks en de F1. Het maakt echt uit wat je besturen moet en van elk type is er een kort kampioenschap van vier races beschikbaar.

Toch wat te simpel?

Het leuke aan Circuit Superstars is dat het zo makkelijk op te pikken is en toch meer dan voldoende uitdaging biedt. Je zult zeker alle kampioenschappen willen voltooien, maar het is vooral wanneer je tegen anderen speelt, dat het spel echt in zijn element komt. Daarnaast leent Circuit Superstars zich ook tot het verbeteren van de snelste tijden, als je een speler bent die daar van houdt.

Toch denk ik niet dat dit spel weken op iemands speellijst zal blijven staan. Er is simpelweg niet zo heel veel te doen en het aantal parkoersen valt ietwat tegen. Je kunt wel nieuwe outfits en liveries ontgrendelen, maar dat voegt mijns inziens niet zo veel toe. Datzelfde geldt voor de wekelijkse uitdagingen.

De presentatie van het spel is effectief, maar niet bijzonder. De stijl is best aantrekkelijk, maar niet erg gedetailleerd. Het had bijvoorbeeld leuk geweest als er meer obstakels stuk zouden kunnen, je schade aan je auto daadwerkelijk zou kunnen zien en er sporen achter zouden blijven op de baan. De modder voelt nu vooral wat suffig aan. Er is niets heel erg mis met de geluidseffecten en de muziek, maar het had zoveel beter kunnen zijn. Je speelt dit spel echt niet voor de audiovisuele ervaring.

Circuit Superstars is misschien een wat simpel spel, maar het is echt heel leuk om te spelen. Daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om. Bovendien kost het spel een redelijk schappelijke twintig euro, dus als het dan niet extreem lang houdbaar is, dan is dat geen probleem. Vooral samen met anderen is dit spel echt een aanrader.