• Bomvol nostalgie
  • Uitdagende maar correcte gameplay
  • Leuke extra's
  • Oneindig veel speelplezier
  • Dun verhaal
  • Niet elk masker is even leuk

Eén van de populairste franchises van de jaren '90 is zonder twijfel Crash Bandicoot. Elke gamer tussen de dertig en veertig heeft deze reeks platformers grijsgespeeld op een al even grijze PlayStation. De Buideldas was Sony's reactie op de wereldberoemde Italiaanse loodgieter van Nintendo. Helaas is Mario mee met zijn tijd geëvolueerd en is Crash, na een paar mindere sequels, afgegleden tot een hoopje nostalgie. Eindelijk krijgt de succesvolle franchise nog eens een volwaardige herkansing. Kan Crash Bandicoot 4: It's About Time het tij keren en krijgen we een deugddoend vervolg?

Het gezicht van de PlayStation is terug

De huidige generatie consoles loopt ten einde. Volgende maand kunnen we aan de slag met de Xbox One Series X of S. Als ik terugblik naar de huidige generatie consoles, kan ik alleen vaststellen dat ik er weer veel plezier aan beleefd heb. Toch moet ik bekennen dat er één ding is dat ik duidelijk gemist heb aan deze generatie consoles van Microsoft: een echte smoel. Master Chief en Kait Diaz hebben nog wel hun games gehad, maar voor het overige was het vrij pover. Nochtans blijven zulke “smoelen” je voor altijd bij. Eén van die onvergetelijke smoelen is deze van Crash Bandicoot, de mascotte van de allereerste PlayStation. Het eerste en derde deel van de reeks zijn voor altijd in mijn geheugen gegrift. Het eerste deel door zijn uitdagende gameplay, het derde deel door de, voor die tijd, mooie graphics en het gebruik van voertuigen. Helaas kon dat niveau door een aantal vreemde keuzes en minder kwaliteitsvolle games op verschillende (mobiele) consoles nooit meer geëvenaard worden. Gelukkig kwam er in 2017 met Crash Bandicoot N. Sane Trilogy een ijzersterke reeks van remasters van de eerste drie games. Deze reeks sloeg zo hard aan dat ook de Mario Kart look-a-like Crash Team Racing een remaster kreeg. Het hoefde dan ook niet te verbazen dat de gamereeks na twintig jaar eindelijk een nieuw deel krijgt. Crash Bandicoot 4: It's About Time is in handen van Toys For Bob. Deze ontwikkelaar was al verantwoordelijk voor de eveneens sterke remasters van die andere PlayStationheld uit de jaren 90, Spyro The Dragon. Daarnaast hebben ze ook gewerkt aan het bij kinderen immens populaire Skylanders.

Op zoek naar de magische krachten van de Quantum Masks

Het vierde deel speelt zich af na de avonturen die we beleefd hebben in Crash Bandicoot 3: Warped. De slechterikken, waaronder Doctor Neo Cortex en Doctor Nefarous Tropy, kunnen zichzelf bevrijden uit hun gevangenschap door een gat in de ruimte waardoor ze door de tijd in andere dimensies kunnen reizen. Vliegend masker Aku Aku heeft de snode plannen al snel door en haalt Crash en Coco Bandicoot uit hun winterslaap om de wereld te beschermen. Dit doen ze door op zoek te gaan naar vier Quantum Masks. Deze geven Crash of Coco speciale krachten, maar hierover later meer. Ik moet eerlijk bekennen dat het verhaal zoals ik het neerpen, ingewikkelder lijkt dan dan het is. Crash Bandicoot heeft nooit een diepgaand plot gehad en dat is in dit geval ook zeker niet. Het verhaal zorgt er eigenlijk enkel voor dat de protagonisten uit de vorige delen hun plaats kunnen opeisen.

Nostalgisch uitdagend

Dit is ook meteen de kracht van Crash Bandicoot 4: It's About Time. Toys For Bob beseft maar al te goed dat deel vier tot stand is gekomen door de uitstekende verkoopcijfers van Crash Bandicoot N. Sane Trilogy. In de kern is Crash Bandicoot 4 een rasechte en uitdagende 2D/3D-platformer, net zoals meer dan twintig jaar geleden. Net zoals toen is het spel vrij lineair opgebouwd met verschillende planeten en eindbazen. Toch heeft Toys For Bob ook enkele nieuwigheden toegevoegd. Zo moet je dus op zoek gaan naar vier Quantum Masks. Deze geven je op specifieke plekken in een level een extra vaardigheid. Zo geeft het ene masker je de mogelijkheid om bepaalde platformelementen te laten verschijnen of verdwijnen. Een ander masker zorgt dan weer voor het verdwijnen van de zwaartekracht waardoor je doorheen het level kan zweven. Dit zorgt meestal voor vernieuwing van het oude concept. Helaas vind ik niet elk masker in elk level even leuk. Het zwaartekrachtgedeelte, maar ook de kracht waardoor je kan blijven spinnen en soms hoger of verder geraken dan normaal, vond ik niet altijd even interessant. Toch is er steeds voldoende afwisseling zodat het mij eigenlijk nooit echt lang gestoord heeft. Voor het overige borduurt Crash Bandicoot 4: It's About Time gewoon op al het goede van zoveel jaren geleden. Dit was nog een tijd dat games niet zo mainstream waren als vandaag en best uitdagend mochten zijn. Dit is voor deze titel ook echt het geval. Gelukkig kan je de game op twee manieren uitspelen. Enerzijds een moderne versie, waardoor je steeds terugkeert naar het laatste checkpoint, of op een klassieke manier. Hierdoor heb je maar een beperkt aantal levens. Het is interessant dat de ontwikkelaar niet gekozen heeft voor moeilijkheidsgraden, maar voor een systeem waardoor het game gespeeld moet worden zoals bedoeld. Met een beetje uitdaging dus.

Naast de nieuwe maskers, zorgt de ontwikkelaar voor enkele andere extra's. Zo zijn er, door het gat in het universum, andere alternatieve tijdlijnen. Deze kan je beleven door te spelen met Tawna Bandicoot, maar ook met Dingodile en Doctor Neo Cortex. Elk personage heeft een wat andere speelstijl. Zo gebruikt Tawna een grijphaak om op bepaalde plekken te bereiken en heeft Dingodile een pistool dat objecten kan opzuigen. Daarnaast zijn er in de meeste levels ook Flashback Tapes verstopt. Deze nemen je terug mee in de tijd, naar het moment dat Dr. Neo Cortex testen deed op Crash.

Veel, maar eerlijk sterven

Op het vlak van gameplay valt er weinig aan te merken. In essentie blijft het dezelfde eenvoudige besturing als voorheen. Timing is nog steeds erg belangrijk en dit zorgt ervoor dat de gameplay erg belangrijk is. Gelukkig heb je nooit het gevoel dat je personage niet doet wat je wil. Je zal nog steeds vaak sterven, maar dit is zelden of nooit aan de besturing te wijten. Dit zorgt voor een enorm leuk gevoel. Ook de keren dat je met een ander character speelt, ben je dit snel gewend. De enige keer dat ik problemen had met de besturing was bij de vaardigheid waarbij ik kon blijven spinnen en zweven door de lucht. Soms had ik hierbij moeite om te landen op de verschillende platformen, omdat ik moeite had om mijn positie in te schatten. Ook al komt er een klein cirkeltje onder je te staan om je te helpen.

Audiovisueel steekt het spel erg goed in elkaar. Aan alles merk je het respect van de ontwikkelaar voor het origineel. De lineaire levels moet je selecteren door te scrollen binnen de planeet, bovenaan zie je hoeveel appeltjes je verzamelt hebt en hoeveel keer je bent gestorven. In veel moderne games vervallen deze aspecten, maar Toys For Bob heeft gelukkig door dat dit niet werkt voor Crash Bandicoot. De soundtrack gebruikt de gekende Crash Bandicoot-deuntjes en de knotsgekke humor is nog steeds aanwezig. Grafisch zien Crash en zijn vrienden er scherper uit dan ooit, maar blijven er enorm vertrouwd uitzien. Net zoals de gameplay zijn de omgevingen erg gevarieerd. Van het starten op het bekende strand tot een piratenschip tot de ruimte. Overal is erg veel te beleven en elke keer dat je een stukje over moet doen, zie je wel wat nieuws. Het is ook leuk dat er enkele verschillende animaties zijn als je bijvoorbeeld sterft en dat je hier en daar een Easter Egg tegenkomt. Grafisch is het dus erg mooi gedetailleerd.

Deze keuze voor detail is zeker interessant voor de echte Crash Bandicoot-fans. De fans spelen het game op verschillende manieren uit: binnen de tijd, zonder vaak te sterven en/of door alle bekende boxen te breken. Hierdoor heb je de mogelijkheid om gems te verdienen, waarmee je dan weer outfits kan vrijstellen. Samen met alle andere extra's zorgt dit eigenlijk voor oneindig veel spelplezier. Nochtans zorgt het gewoon doorlopen van de verhaallijn ook al voor tien uur speeltijd. Tot slot kan ik ook nog melden dat je het game lekker oldskool offline tegen iemand anders kunt spelen. Zo'n battle houdt in dat je zo snel als mogelijk zo ver als mogelijk in een level dient proberen te geraken. Wanneer je sterft moet je de controller afgeven aan je tegenspeler die het dan beter kan proberen te doen. Misschien niet echt coronaproof, maar zeker en vast eens leuk.

Het is duidelijk dat Toys For Bob met Crash Bandicoot 4: It's About Time enorm goed heeft gekeken waarom Crash Bandicoot zo populair is. Net zoals de trilogie krijgen we een uitdagende platformer voorgeschoteld. Grafisch ziet alles er erg mooi uit en ook de gameplay laat weinig steken vallen. Er zijn tal van extra's en mogelijkheden die zorgen voor gigantisch veel uitdagende uren spelplezier. Toch zorgt de ontwikkelaar ook voor kleine vernieuwingen, zoals de invoering van Quantum Masks die zorgen voor nieuwe vaardigheden. Persoonlijk ben ik geen fan van elk masker, maar door een goede variatie in de levels gaat dit nooit storen. Crash Bandicoot 4: It's About Time zorgt ervoor dat ik de huidige generatie consoles ga afsluiten met een enorme smile op mijn smoel.