Lees hier de review van deze unieke roguelike game!

• Veel verschillende hulpmiddelen
  • Leuke grafische stijl
  • UI werkt niet altijd mee
  • Random loot kan je dag verzieken
  • Quick Resume werkt niet altijd lekker

Gespeeld op Xbox Series S.

Het valt vandaag de dag niet mee om een game te maken in een populair genre met een geheel eigen smoel. Ontwikkelaar NExT Studios ging de uitdaging aan en ontwikkelde Crown Trick. Xboxworld zocht voor jullie uit of de game het spelen waard is.

Koninklijke ontmoeting

Crown Trick is een roguelike game die je meeneemt naar een dromerige wereld. Jij speelt als Elle, een meisje dat gevangen zit in een zogeheten “nightmare realm.” Uiteraard ben jij dé aangewezen persoon om de wereld te verlossen van deze realms en gelukkig hoeft Elle dit niet alleen te doen. Al vrij snel kom je in aanraking met een magische kroon die zichzelf Crown noemt. Crown zit vol sarcasme en draagt veel bij aan de manier waarop het verhaal wordt verteld. Een welkome aanvulling, aangezien het verhaal zonder hem niet heel bijzonder is.

Een handig trucje

Datzelfde kan echter niet gezegd worden over de gameplay. De dungeons van Crown Trick zijn volledig turn-based, maar niet op de manier zoals we gewend zijn van JRPG’s. De wereld om jou heen beweegt alleen als jij beweegt en dat zorgt voor unieke situaties. Er zijn zelfs puzzels geïmplementeerd die hier gebruik van maken. Bewegen is overigens geen vereiste, je kan er ook voor kiezen om een beurt over te slaan, waardoor de wereld om jou heen alsnog een zet mag doen. Dit kan weer zorgen voor een tactisch voordeel in een gevecht of een oplossing bieden voor een van de puzzels.

Wat Crown Trick ook goed doet is het dwingen tot strategie. Elke vijand vereist een andere aanpak, daardoor komt er veel strategie kijken bij jouw speelsessies. Zo kan je een voordeel behalen door vijanden aan te vallen van achter of beurten over te slaan zodat jij uiteindelijk als eerst uit kan halen. De game is op zijn best in baasgevechten. Hier zal je, meer dan ooit, gebruik moeten maken van een goede planning of strategie om zo min mogelijk schade op te lopen en zoveel mogelijk schade uit te delen. Hier ben ik een groot fan van, maar het is niet voor iedereen. Het blijft immers een roguelike, dus de moeilijkheidsgraad kan enorm hoog liggen.

Zoveel manieren

Om je te helpen bij de vele gevechten krijgt Elle de beschikking over magische spreuken, wapens, familiars, trinkets en meer. Gedurende de sessies die je spendeert in de kerkers zal je veel verschillende wapens en wapentypes vinden. Elk wapentype brengt schade aan in een vooraf bepaald gebied, gebaseerd op een grid-systeem. Zo kunnen zwaarden de drie vakjes direct voor Elle raken, speren raken twee vakjes horizontaal, en zo is dat voor de andere wapens ook. Door het gebruik van trinkets, zoals de Philosopher’s Stone, krijg je gedurende je run bepaalde positieve en negatieve effecten die jouw run beïnvloeden. Denk hier bijvoorbeeld het verminderen van de kosten voor spreuken of het toepassen van elementen op jouw wapenzwaai. De familiars zijn verreweg de leukste toevoeging. Terwijl jij je een weg baant door een met dodelijke vijanden gevulde kerker zal je het regelmatig aan de stok krijgen met tussenbazen, welke zich bij jou voegen nadat je ze hebt verslagen. Dit zorgt voor nog meer tactiek tijdens jouw sessie. Je kan twee familiars tegelijkertijd bij je dragen en ze verwisselen bij rustpunten die zich ergens in de kerker bevinden.

Een juweel met scheuren

Veel aspecten van Crown Trick zijn goed uitgedacht en toegepast, maar er zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan de game. Zo duurde het bij mij verschrikkelijk lang om mijn save-bestand te laden, ruim drie minuten. Dit kon ik verhelpen door de game uit mijn Quick Resume lijstje te verwijderen, waardoor alles weer vloeiend liep. Daarnaast ervaarde ik zo nu en dan wat problemen met het oppakken van nieuwe gear, doordat de UI het liet afweten. Dit was veelal op te lossen door heen en weer te lopen, maar op den duur kan het wel voor wat frustratie zorgen. Daarnaast ben je, net zoals in andere games in het genre, afhankelijk van de inhoud van de willekeurige loot drops. Begrijp me niet verkeerd, ik ben vaak gestorven door mijn eigen toedoen, maar het is ook voorgekomen dat ik tijdens mijn run niet de juiste wapens of trinkets kreeg die ik nodig had om een bepaalde baas te verslaan. Dat zorgt af en toe voor een domper op de ervaring.

Crown Trick is een stijlvolle game boordevol vijanden en vallen die zijn ontworpen om jou het leven zuur te maken. Mede dankzij de grote variëteit aan wapens, familiars en trinkets is elke run een waar genot. De game kent echter ook wat valkuilen zoals een niet altijd goed functionerende UI of wat issues met de Quick Resume functie van de Xbox. Daarnaast is de game aardig lastig en dus ook niet voor iedereen weggelegd. Als je hier doorheen kunt kijken heb je echter een verborgen parel in het roguelike genre waar je nog vele uren mee zoet bent.