Casper Egas | zaterdag 29 Okt 2022, 12:47

Fijn racen in de woestijn! Zand in je tank, of een leuke racer? Lees de recensie!

Review

Rating 3/10
User rating 0/10
  • Groot open landschap
  • Drukke presentatie
  • Het racen voelt slecht
  • Lange, saaie races
  • Ervaring past niet bij Dakar

Gespeeld op Xbox Series X. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

Ik ben altijd in voor een leuk rallyspel. De Dakar Desert Rally is natuurlijk ook de meest legendarische van al deze races. Tegelijk racen met verschillende klassen van voertuigen in een meerdaagse etappekoers door de woestijn: ideaal voor een goede videogame. Helaas vindt de Dakar Rally al lang niet meer echt in Afrika plaats en is de stad Dakar niet meer het eindpunt van de koers. Tegenwoordig wordt er geracet in Saudi- Arabië. Saber Interactive is de uitgever verantwoordelijk voor deze game, met Saber Porto die de ontwikkeling voor zijn rekening genomen heeft. Dit belooft wat, omdat Saber immers ook met de fantastische MudRunner en SnowRunner games kwam!

REVIEW

Eat my dust

Helaas, helaas, veelbelovend als dit principe is, je zult meteen een flinke hap stof moeten eten. Wat mij betreft heeft de ontwikkelaar echt volledig de plank misgeslagen. Er bestaan echt wel slechtere racespellen, maar als je de mogelijkheden die de Dakar Rally biedt zo erg weet te verkwanselen, dan is het echt wel een drama. Ik zal proberen op te sommen waarom dit spel geen goede aankoop is en je beter een spel in de WRC-reeks kan kopen. Andere alternatieven zijn Forza Horizon of als je wat verder terug in de tijd wilt, Motorstorm.

Grafisch lijkt het spel op het eerste gezicht best aardig, met een sfeervolle belichting en een wijds open landschap. Dit open landschap is ook meteen het sterkste punt van het spel. Je krijgt een flink aantal lange meerdaagse koersen die je kan kiezen met behulp van een kaart van Saudi-Arabië. Er is geen specifiek parkoers en je kunt zelf je weg banen door het landschap, mits je de checkpoints maar passeert. Hier kom ik bij de eerste minpunten aan, want waarom bevat het landschap zo weinig leuke details? Rotsformaties zijn simpel, water oogt verschrikkelijk en gebouwen stellen niets voor. Dat is, als je al wat ziet, want natuurlijk krijg je te maken met flinke stofstormen en vreemd genoeg ook heel veel regen en sneeuw. Ik weet dat het in de bergen in de woestijn erg koud kan worden, maar de hoeveelheid regen die je in dit spel ziet past totaal niet bij deze klimaatzone.

De vijf typen voertuigen (rallywagen, vrachtwagen, motor, ATV en buggy) ogen elk best prima, al is het schademodel teleurstellend. Bij de echte Dakar is minstens de helft van de uitdaging om de finish überhaupt te halen. Je kunt natuurlijk vast komen te zitten of de auto kan het begeven. Soms moet je tijdens een race iets repareren, maar tussen de dagen door kan dit ook op het bivak. In het spel is dit echter zo versimpeld, dat er weinig van de ervaring overblijft. Crashes zijn heel erg zwak en worden dikwijls veroorzaakt door de dramatisch slechte AI. Zelfs vóór de start botsen ze nog tegen je aan. Ben je stuk, dan kun je natuurlijk opnieuw beginnen, maar reken dan wel op lange laadtijden. Was deze generatie consoles niet het einde van de laadtijden? Kies ook vooral niet voor de quality mode, want dan is de framerate zeer instabiel. Erg mooi is het spel toch al niet. Het repareren van je voertuig is zeer spectaculair… want het is een simpele druk op de options knop of op de reparatieknop in het bivak. Zucht.

Sfeerloos

De hele sfeer van de Dakar Rally is totaal niet begrepen door de ontwikkelaar. Wilde ze gaan voor een game als Motorstorm en Forza Horizon, of wilde ze een simulatie bouwen? Het is mij volstrekt onduidelijk. Tijdens de races speelt drukke muziek en een zeer Amerikaanse stem leest heel onduidelijke pace notes voor (als je niet op een motor of ATV rijdt). Na een race komt er een slot machine in beeld (als Forza), die een bonus unlockt. Dit past helemaal niet bij het legendarische evenement waar het spel op gebaseerd is. Ze hebben ook de volledige licentie, inclusief de voertuigen en rijders, zoals Tim en Tom Coronel, maar hebben de coureurs totaal niet op hun evenbeeld laten lijken. Ook al een gemiste kans.

Als je voor meer arcade wil gaan, waar het spel je toe aanmoedigt aan het begin van het spel, dan kies je voor ‘sport’. Je racet dan tegelijk met anderen, in plaats van dat het een time trial is, zoals in de echte Dakar. Verwacht echter geen motorstorm, want hoewel de andere voertuigklassen ook te vinden zijn op het parkoers, zie je daar weinig van. Sterker nog, het spel communiceert zeer slecht wat je plek in de race eigenlijk is. Dit door vreemde nummers en ook doordat de racers allerlei tijdstraffen oplopen tijdens de rally. Vrijwel elk evenement duurt meerde dagen en heeft dus een algemeen klassement, maar elke proef is op zichzelf al erg lang. Je racet vaak wel een kwartier voordat je de finish bereikt. Dit zou leuk kunnen zijn, omdat in de echte Dakar proeven natuurlijk ook erg lang zijn, maar je krijgt deze ervaring helemaal niet. Het voelt niet alsof je echt de dag ziet voorbijgaan, ook al heeft het spel dynamische tijd en dynamisch weer. Een race voelt vooral saai, omdat de gameplay zich niet leent voor dermate lange proeven.

Je kunt ook kiezen voor ‘professional’, wat in theorie leuker zou kunnen zijn. Je hebt dan te maken met sterkere tegenstanders, wat grotere straffen als je repareert en je racet in een time trial. Wat echter vooral anders is, is het feit dat de waypoints niet langer te zien zijn. Je zult dus zelf met behulp van het road book en de geografische coördinaten je weg moeten zoeken. In theorie een leuke uitdaging, maar in feite kun je vaak de weg niet vinden, waardoor het frustrerend wordt. Je kunt tijdens het rijden in het eentje het road book moeilijk bestuderen en om nou voor elke race alles door te nemen (voor een race van vijftien lange minuten!) is te veel gevraagd. Ook hierbij geldt dus dat het spel zich niet echt leent voor de optie. Laat staan voor de ‘simulation’ mogelijkheid, waarbij vrijwel alle ondersteuning wegvalt en je niet meer opnieuw kunt beginnen.

Het drama compleet

De kern van het probleem is namelijk wel de gameplay. Het racen is simpelweg niet leuk. Het voelt niet alsof je jezelf echt door een weg moet banen door onherbergzame landschappen. Je hoeft nooit interessante stukken te rijden om zodoende over rotsen te komen, je een weg door de rivier te banen of niet vast te komen te zitten in het zand. Je zweeft min of meer over de verschillende oppervlakken en schiet zeer snel in een spin. Vooral met een motor of ATV is dit zeer frustrerend. Het gevoel van snelheid is best goed, maar het voelt gewoon niet alsof je in het betreffende voertuig rijdt, zelfs niet met de best mooie in-car views. Een vrachtwagen is natuurlijk wel wat zwaarder dan een buggy, maar dat is het dan wel. Een heel interessant element, namelijk alle verschillende voertuigen in verschillende landschappen, met verschillende ondergronden, is nu bijna waardeloos. Als niets lekker rijdt, dan is het spel alleen maar saai en frustrerend.

Conclusie

Ontgoochelend, dat is het woord dat past bij dit spel. Ik had er zoveel meer van verwacht. De potentie is er voor een fantastisch rallyspel, maar de plank is zover misgeslagen dat de hamer niet eens meer op de bouwplaats terecht kwam. Technisch zwak, met saaie races, een vreselijke presentatie en totaal ondermaatse gameplay. Er zijn echt wel slechtere racespellen uitgegeven, maar dit spel laat wel heel veel liggen.

Reacties

Login of registreer om te reageren.