• Werkt prima met controller
  • Thema komt goed uit de verf
  • Niet erg uitdagend
  • Audio is minimaal
  • Muren functioneren slecht
  • Niet alle updates van de PC-versie

Soms heb je van die spellen waarvan je niets verwacht, maar dat ze je dan toch vele uren enorm kunnen vermaken. Dawn of Man is zo’n game. Het prachtige titelscherm brengt je helemaal in de stemming om de prehistorie te overleven. Het is een strategiespel met de focus op survival en niet op het strijden met anderen. Je zou kunnen zeggen dat het een soort hele primitieve city builder is. De eerste dag dat ik begon met spelen, stopte ik pas na ruim tien uur! Waarom Dawn of Man zo verslavend is? Lees vooral verder!

Mammoeten en wolharige neushoorns

Ben je ook zo’n liefhebber van archeologie en paleontologie, of was je als kind al fan van dinosauriërs en andere prehistorische dieren? Ik kon er vroeger zo uit mijn hoofd tientallen opnoemen. Speelgoed en plaatjes; ik was niet het enige kind met een voorliefde voor het verre verleden. Dawn of Man vertelt het verhaal van de vroege homo sapiens in het pleistoceen en holoceen. Deze vroege mensen moesten onder barre omstandigheden overleven, te midden van een nog onontgonnen wereld vol met wilde dieren. Het spel begint in het paleolithicum, oftewel de vroege steentijd. Dit betekent dat de glacialen nog niet tot het verleden behoorden en dieren als de mammoet, de holenbeer, de wolharige neushoorn en het reuzenhert nog volop rondscharrelden.

Je bestuurt in Dawn of Man de mensen niet direct, maar geeft opdrachten. Zo kun je gebieden selecteren waarbinnen het volkje bijvoorbeeld moet gaan vissen, bessen plukken of jagen. Je kunt hierbij bepalen hoeveel mensen maximaal met de taak bezig moeten gaan en hoeveel van een bepaalde grondstof er maximaal verzameld moet worden. Daarnaast kun je nog gebouwen bouwen. Zorg bijvoorbeeld voor voldoende tenten of huizen en zorg voor een goede opslagplaats en voor een gereedschapsmaker. Dit alles werkt na een korte tutorial heel intuïtief en is prima met een controller te regelen. Dawn of Man is prima van de PC overgezet. Het enige minpunt is dat de laatste twee grote en belangrijke updates (nog) niet in de Xbox-versie zijn verwerkt. Hopelijk zal de ontwikkelaar nog flink aan het spel doorwerken.

Primitieve presentatie

Toen ik het spel in de Xbox Store zag, vond ik het er niet zo mooi uitzien. De stijl van het spel vind ik wel mooi, maar is niet erg gedetailleerd. Heel ver inzoomen is ook niet mogelijk, waardoor de oneffenheden gelukkig niet al te veel opvallen. Toch zou het leuk zijn als er bijvoorbeeld meer keuze zou zijn voor verschillend gedecoreerde gebouwen. Ook zou de natuurlijke omgeving nog wel rijker mogen ogen en de dieren zouden wat natuurlijker mogen animeren. Een echt groot minpunt vind ik de graphics van Dawn of Man echter niet, want het spel loopt heel soepel en oogt sfeervol en functioneel. Ook vind ik dat het prehistorische thema heel goed en geloofwaardig overkomt.

De audio vind ik wel een duidelijk minpunt, want deze is wel erg minimaal uitgevoerd. Er zijn wat simpele geluidseffecten en af en toe speelt er wat rustige muziek, maar dat is niet voldoende om het spel te dragen. Ik begrijp dat een spel als dit geen erg aanwezig geluid nodig heeft, want dan zou het kunnen gaan irriteren. Er zijn echter voorbeelden van veel oudere vergelijkbare spellen, zoals Railroad Tycoon 2 & 3, die het spel zoveel meer kunnen verrijken. Na verloop van tijd heb ik het geluid bij Dawn of Man uit gezet en heb ik mijn eigen muziek aangezet.

Ontspannende verslaving

Soms heeft een spel niet veel nodig om iemand uren zoet te houden. Er is namelijk niet veel uitdaging te bekennen en zo complex is de gameplay helemaal niet. Misschien is dat maar goed ook, want het opbouwen van een beschaving is vooral heel onderhoudend en ontspannend. Nog even een huisje bijbouwen, nog even een nieuwe technologie ontdekken, nog even de aanval van een andere stam afslaan en ga zo maar door. Je blijft maar spelen.

Het spel zit vol leuke details, zoals de zeer belangrijke seizoenen, verschillende klimaten, de noodzaak om rekening te houden met eten en met bederf en ook met de temperatuur en met kleding. Je wordt dus steeds prima bezig gehouden en zult beetje bij beetje een hele eigen dorp opbouwen. Het tempo van het spel ligt laag, waardoor je rustig in je eigen tempo keuzes kunt maken. Langzaamaan vorder je van de vroege steentijd, tot de midden en late steentijd en zelfs de bronstijd en ijzertijd. Waar je aanvankelijk nog moest jagen en verzamelen tussen de mammoeten, zal je later een echt boerendorp moeten opbouwen en je ook moeten verdedigen tegen overvallen van andere stammen. Helaas is dat laatste niet het best uitgewerkte deel van Dawn of Man. Het vechten is weinig interessant, al is het wel leuk om wapens te smeden. Het zijn vooral de muren en wachttorens die niet naar behoren functioneren. Ik had flink geïnvesteerd in allerlei palissades en muren, compleet met verdedigingsplatformen en wachttorens, maar de tegenstanders liepen langs rivieren en over bergen overal zonder moeite langs. Hopelijk wordt dit nog aangepakt met een patch.

Er zijn drie scenario’s om te kiezen, elk met veel verschillende startlocaties. Je kunt de uitdaging uitgaan in een fijn gematigd klimaat, in de koude noordelijke landen of in een gebied met vele andere stammen, die je het leven zuur zullen maken. Elk scenario zal je meer dan tien uur zoet kunnen houden. Daarnaast zijn er nog drie uitdagingen. Zo moet je bijvoorbeeld voordat je hoofdman sterft een steencirkel met vier menhirs eromheen bouwen. Misschien is een zestal missies niet erg veel, maar omdat elk je flink lang bezig zal houden en het spel maar 25 euro kost vind ik het meer dan voldoende.

Dawn of Man is een heerlijk ontspannend en verslavend spel. Een dorp bouwen in de prehistorie spreekt mij erg aan en de uitvoering is hier grotendeels uitstekend. Het is gelukt om het PC-spel zeer goed over te zetten naar de Xbox One, en het spel heeft een uitstekende balans tussen details een eenvoud. Je hoeft geen uren te oefenen en je door vele menu’s te worstelen om lekker aan de slag te kunnen. Voordat je het weet overleef je prima in de steentijd. Misschien had iets meer uitdaging het spel nog leuker kunnen maken en wat goede muziek had ook geen slechte toevoeging geweest.