• Goede overzetting Doom 3
  • Met de uitbreidingen
  • Geweldige klassiekers
  • Altijd online in deel 1 en 2
  • Overzetting deel 1 en 2 niet super
  • Doom 3 minder sterk spel

In deze recensie bespreken we eigenlijk drie games tegelijk, want Doom 1, 2 en 3 worden los verkocht voor respectievelijk vijf, vijf en tien euro. De eerste twee games ondersteunen de Xbox One X niet, maar deel 3 doet dat wel.

Doom is ongetwijfeld een van de grootste klassiekers van de gamingwereld. Toen Doom in 1993 uitkwam was het een ware revelatie. Natuurlijk was er al Wolfenstein 3D, maar dat spel was in vergelijking nogal simpel. Ik heb Doom dan ook vele malen uitgespeeld. Eerst deed ik dat op de Pentium die op de kamer van mijn broer stond en later ook met vrienden met een nulmodem op nog oudere PC’s om coöperatief te kunnen spelen.

Later waren er ook de overzettingen naar de consoles. Ik heb ze inmiddels vrijwel allemaal bij elkaar gespaard. De meeste versies kunnen niet tippen aan het originele DOS-spel, maar zijn op zichzelf ook heel interessant. Zo is Doom met een speciale chip uitgekomen op de Super Nintendo, al blijft het spel moeizaam overeind. Ook op de obscure SEGA 32X is een versie uitgekomen, die beter presteert, maar zeer incompleet is. Velen zeggen dat de Atari Jaguar-versie de eerste fatsoenlijke overzetting was, maar persoonlijk vind ik deze versie nogal saai, omdat er geen muziek tijdens de gameplay te horen is. Interessanter is dan het bizarre verhaal van de versie voor de 3DO. De opdrachtgever sloot een deal met de programmeur Bill (nu Rebecca) Heineman die de overzetting zou doen en gaf slechts enkele weken de tijd, omdat het werk toch al grotendeels gedaan was, inclusief nieuwe wapens en tegenstanders. Bill kreeg echter slechts een winkelversie thuisgestuurd en wat plaatjes van nieuwe wapens en tegenstanders; iets waar je als programmeur natuurlijk geen hout aan hebt. Na contact met het team van id Software kreeg hij de code van de Jaguar-versie, waarna hij als een wervelwind aan de slag ging. De opdrachtgever vertelde dat ze geen tijd had om ook muziek toe te voegen (want die zat niet in de Jaguar-code). Toen is er in elk geval een goed ding uit het project gekomen, want deze zeer slecht draaiende overzetting heeft de oorspronkelijke Doom soundtrack, maar dan gespeeld door de band van de opdrachtgever.

Later kwam ook nog een redelijke Playstation-versie en een veel slechtere versie voor de Sega Saturn, die van Id Software geen gebruik mocht maken van de tweede videoprocessor van de spelcomputer. Later was er nog een GameBoy Advance-versie en kwamen er goede overzettingen naar de Xbox 360 en Playstation 3. De nieuwe versies van Doom 1 en 2 lijken gebaseerd te zijn op deze laatste versies.

Overzettingen Doom 1 en 2

Het staat buiten kijf dat Doom 1 en 2 geweldige spellen zijn en ze met gemak vijf euro waard zijn als je ze nog niet hebt. Deel 1 is wat mij betreft het beste, maar deel 2 lijkt zoveel op het grandioze origineel, dat je er onmogelijk een hekel aan kunt hebben. De overzettingen naar de Xbox One zijn dan ook identiek in kwaliteit. Beide spellen draaien goed, klinken vrij goed, hebben wat leuke Achievements en bevatten de belangrijke uitbreidingen. Genoeg speelplezier dus.

Er zijn echter wel degelijk serieuze problemen. Ten eerste zijn de spellen net als de Xbox 360- en PS3-versies volledige coöperatief en met deathmatch te spelen; echter is het nu niet meer mogelijk om dat online te doen, je kunt alleen met een gedeeld scherm aan de slag. Dit maakt de volgende keuze van uitgever Bethesda nog meer bizar dan het al was. Je moet te allen tijde ingelogd zijn op de server van Bethesda, want anders kun je niet verder spelen. Verplicht online, terwijl je daar als speler geen enkel profijt van hebt? Schandalig. Op mijn Xbox One is dat niet zo’n probleem, maar wat als je de Switch-versie hebt en onderweg wilt spelen? Een ander minpunt is de belichting, die heel anders is dan het origineel en veel te licht is en kleuren anders doet overkomen.

Overzetting Doom 3

Doom 3 is een heel ander spel dan de eerste twee delen. De gameplay is trager, met veel sfeer en heeft bijna een horrorgevoel. Daarentegen waren alle bekende tegenstanders en wapens weer te vinden, dus het was geen volledige breuk met het verleden. Toen deze langverwachte game eindelijk verscheen, waren de meningen dan ook verdeeld. Persoonlijk vind ik het spel de moeite waard, maar geen echte killer app. Het spel heeft twee grote problemen: de tegenstanders spawnen bijna altijd voor je neus met portals en de wapens hebben geen echte impact. Het voelt daardoor minder leuk om te schieten, en dat is voor een spel als Doom natuurlijk een grote zonde. Toch kan Doom 3 met zijn lange speelduur en twee uitbreiding je lang bezig houden en dat is met deze overzetting in het bijzonder het geval.

In tegenstelling tot de overzettingen van Doom 1 en 2 is deze overzetting erg sterk. Het lijkt er bijna op alsof dit spel het doel van het project was en dat met de oudere titels voor de aardigheid heeft toegevoegd. Zo draait Doom 3 erg goed, is de belichting sterk verbeterd en is het spel volledig in 4K op de Xbox One X. Eigenlijk heb ik niets op deze overzetting aan te merken. Zelfs het altijd online zijn is met deze versie niet nodig.

Drie recensies in een, maar ze komen allemaal op een 7 uit. Niet omdat de spellen slecht zijn, maar omdat we ze nu al zo vaak gezien hebben en in het geval van Doom 1 en 2 zelfs eerder beter. Doom 3 is het minst goede spel, maar veruit de beste overzetting. Doom 1 en 2 zijn ook zondermeer speelbaar en blijven als klassiekers overeind, maar we hadden toch meer verwacht van Bethesda.