Lees hier de review van de nieuwste game in de populaire Dragon Ball-reeks.

• Variaties tussen de rollen
  • Personages zijn vrij aan te passen
  • Besturing en camera werken niet goed
  • Microtransacties in een betaalde game
  • Gacha-elementen waardoor je willekeurige items krijgt

Gespeeld op Xbox Series S.

Dragon Ball is al jaren een grote naam in de wereld van anime en met de voortzetting van Dragon Ball Super zal dat voorlopig ook nog wel zo blijven. Uiteraard hebben wij door de jaren heen ook diverse videogames uit de verschillende series gehad, de een wat meer geslaagd dan de ander. Dit is echter de eerste keer dat gamers in de schoenen staan van doodgewone (zelfgemaakte) burgers.

Eén tegen zeven

Dragon Ball: The Breakers speelt zich af in het Time Patroller-universum, welke werd geïntroduceerd in de Xenoverse-games. Dit gegeven wordt gebruikt om de tijdscheuren, genaamd Temporal Seams in de game, die zich voordoen enigszins te rechtvaardigen. Na een korte tutorial wordt je wegwijs gemaakt in de wereld van de game, maar wel vanuit het perspectief van een survivor, of dit nu je eigen gemaakte personage is of een van de standaard personages. In Dragon Ball: The Breakers nemen zeven nietige burgers het op tegen één brute slechterik uit het Dragon Ball-universum: Cell, Frieza of Buu. De overlevenden krijgen de taak de diverse gebieden van een kaart af te zoeken naar speciale sleutels waarmee ze een tijdmachine op kunnen roepen die ze in veiligheid brengt en de snoodaard moet, logischerwijs, alles en iedereen vernietigen.

Zo werkt het

Het idee van de gameplay werkt en het zorgt voor erg stressvolle speelsessies, op een positieve manier. Je weet als overlevende namelijk nooit zeker of de booswicht je heeft gezien of niet. Elke speler heeft ook zijn eigen set aan vaardigheden waarmee je hem te slim af kunt zijn, denk bijvoorbeeld aan het kunnen transformeren in een object of een springveer waarmee je superhoog springt. Naast deze vaardigheden kan iedere speler ook nog drie niveaus aan transformaties meenemen. Deze transformaties, genaamd Dragon Change, zijn gebaseerd op bekende personages uit het Dragon Ball universum. Om deze te krijgen moet je de desbetreffende Transpheres op jouw personages zetten. Als je dan genoeg Power Cubes hebt verzameld op de kaart dan kan een overlevende tijdelijk transformeren, waardoor ze op gelijke voet komen te staan met de boef. Dit kan een potje dat verloren lijkt te worden in een handomdraai beslechten in jouw voordeel.

De supervillains spelen daarentegen compleet anders. Je begint als een basisversie van jouw schurk, bijvoorbeeld Frieza First Form, en door overlevenden te verslaan krijg je de energie om te transformeren naar het volgende stadium, wat niet alleen meer kracht met zich meebrengt, maar ook de unieke mogelijkheid om een gedeelte van de kaart volledig op te blazen. Je voelt je als supervillain vaak onoverwinnelijk en dat verschil tussen de twee strijdende partijen wordt goed in beeld gebracht in deze game. De gameplay is echter verre van vlekkeloos. De camera lijkt een eigen leven te leiden, de besturing is te los en onvoorspelbaar en er zijn vaak glitches met de knoppen. Een voorbeeld hiervan is dat je op Y moet drukken om een kist te openen, maar de game registreert jouw druk op de knop niet. Dit geeft het beeld dat de game erg ongepolijst is.

Geld verdienen met geld

Dit gevoel wordt niet weggenomen door andere aspecten van de game. Los van de kaart waarop je speelt is er een lobby waarin je terechtkomt voor het zoeken naar matches of het aanpassen van jouw personage. Hier kom je al direct achter de intentie van de ontwikkelaar: geld verdienen. Nu is dat natuurlijk helemaal niet vreemd, games kosten immers geld om te maken en dat geld willen de verantwoordelijke bedrijven terugverdienen. Wat echter wel vreemd is, is dat er zoveel microtransacties in een betaalde game zitten. Er zijn meerdere zaken die aangeschaft kunnen worden met de centen die je verdient in de game, maar als je iconische outfits of exclusieve items wilt, dan moet je betalen met TP-coins (bekend van de Xenoverse-games). Deze zijn echter niet te krijgen in de game, waardoor je gedwongen wordt om ze aan te schaffen met echt geld. Nou zijn cosmetics één ding, maar de game kent ook een gacha-mechanisme: Spirit Siphon. Dit is het menu waar je diverse Transpheres kunt krijgen door een lootbox-achtig mechanisme. Hier kan je betalen met alle vier de soorten valuta: Zeni, Season siphon tickets, Spirit siphon tickets en TP-coins. De eerste drie valuta kan je krijgen door te spelen, maar het wordt vaak een lange zit omdat je niet de personages krijgt die je wilt. 5-sterren personages hebben bijvoorbeeld maar een drop rate van 2 tot 3%, dus als je meer wil moet je of heel veel spelen of geld uitgeven en dan nog is er de kans dat je niet krijgt wat je wil.

Licht aan de horizon

Ondanks de overduidelijke “snel geld verdienen”-sfeer zijn er wel wat positieve zaken te melden. Zo kan je jouw personage aanpassen wanneer je wil, uiteraard alleen vanuit de lobby, en krijg je aan het begin van de game genoeg voorwerpen en gratis vrij te spelen voorwerpen zodat je de game in ieder geval degelijk kunt spelen, ook als overlevende. Verder zijn de omgevingen duidelijk Dragon Ball-achtig en is de soundtrack prima te noemen. De stemmen zijn ook goed, er is alleen niet veel van aanwezig, maar op grafisch gebied stelt de game wel een beetje teleur. Dragon Ball Xenoverse 2, een game uit 2016, ziet er beter uit dan deze game, ondanks dat ze zich afspelen in hetzelfde universum. Het is niet super hinderlijk, maar valt wel op. Zeker bij iemand die beide games zij aan zij speelt.

Dragon Ball: The Breakers bestaat uit een aantal goede ideeën met een slechte uitwerking. De camera schiet continu in het rond, besturing is heel indirect en er zijn veel vervelende bugs aanwezig. Daarnaast lijkt de game gemaakt om de laatste paar centen uit jouw zakken te kloppen, in de hoop dat je krijgt wat je wil. Maar je krijgt niet gegarandeerd wat je wil. Verder is de game niet heel mooi, maar zit het audio-gedeelte goed in elkaar en de Dragon Ball-sfeer is zeker aanwezig zodra je een potje speelt. Wellicht kan Bandai Namco nog het één en ander recht trekken met updates, maar zoals de game nu is wordt het lastig om hem aan te bevelen.