Review

Rating 8/10
User rating 0/10
  • Prachtige stijl
  • Moderne toevoegingen die de game beter maken
  • Ook de verbeteringen kunnen bepaalde ergernissen niet voorkomen

Dorian de la Fosse | Saturday 28 Dec 2024, 23:01

Lees hier de review van de remake van deze klassieker.

We leven in een tijd waarin de remakes van games je om de oren vliegen. Waar veel studio’s kiezen om hun klassieke games in een volledig nieuwe stijl weer te geven zijn er ook studio’s die remakes op een andere manier doen. De absolute klassieker Dragon Quest III heeft ook een remake gekregen, maar de stijl ligt veel meer in lijn met de originele game. Maar is de game, 36 jaar sinds het origineel verscheen, nog steeds de moeite waard? Xboxworld zocht het voor je uit.

REVIEW

Tijd voor klassieke actie

Ondanks de populariteit die de Dragon Quest-serie tegenwoordig geniet, is het moeilijk te geloven dat wij in Nederland nog niet zo heel lang met de serie aan de slag kunnen. Onze eerste officiële kennismaking met de serie was met deel acht op de Playstation 2. Het is daarom ook onwaarschijnlijk dat veel gamers in ons koude kikkerlandje bekend zijn met Dragon Quest III, dus de 2D-HD Remake is de perfecte kans om deze game te beleven.

Dragon Quest III, en dus ook de 2D-HD Remake, is een prequel op Dragon Quest I en II (welke volgend jaar verschijnen in dezelfde remake stijl). Jouw personage is het kind van een grote held die er nu op uit moet gaan om in zijn/haar vaders voetsporen te treden. De wereld moet worden gered van een groot kwaad en uiteraard mag jij die rol vervullen. Verwacht geen grote verrassingen of twists in dit verhaal. Dragon Quest was één van de grondleggers van het JRPG-genre in de jaren '80, dus dit verhaal is zo rechttoe rechtaan als je zou verwachten. Dat is op zich geen probleem als je in gedachten houdt dat het origineel al meer dan 30 jaar oud is en deze remake trouw wil blijven aan die versie.

Stijl boven substantie

En het is zeker een trouwe remake. Voor deze versie grijpt Square-Enix weer naar hun 2D-HD stijl, zoals gezien in games als Octopath Traveller. Deze stijl zorgt voor haarscherpe visuals terwijl de pixel art bewaard blijft. Als je terugdenkt aan RPG’s uit het NES en SNES tijdperk dan is dit hoe ze eruit zagen, maar dan nu in een ietwat gemoderniseerde stijl. Hele grote veranderingen in de stijl zijn er niet veel. Je hebt nu bepaalde dialogen die zijn ingesproken, moderner camerawerk, geavanceerde lichteffecten en een hedendaags aspectratio. Dit alles zorgt ervoor dat de game zijn identiteit als klassieke JRPG vasthoudt. Persoonlijk vind ik de grafische stijl bijzonder mooi in dit nieuwe jasje. Gepaard met de opnieuw opgenomen muziek heb je een compleet en sfeervol plaatje die fans van het genre zeker kunnen waarderen.

Op gameplay gebied zijn er een paar kwaliteitsverbeteringen, maar los daarvan is er weinig veranderd. Zo zijn er nog steeds willekeurige gevechten op de kaart en in kerkers. Deze zijn traditiegetrouw beurtelings, maar een mooie toevoeging hieraan is dat deze versie een versnelknop heeft. Hierdoor duurt het allemaal niet onnodig lang en zit er een mooie vaart in de game. Daarnaast is het een algemeen feit dat gevechten een groot onderdeel zijn van een klassieke JRPG, daarom is het ook prettig dat er een zogeheten “auto-battle” functie is. Je zet deze aan en je hoeft maar op één knop te drukken om jouw teamleden te laten vechten. Dit haalt veel van de ergernis weg die komt kijken bij lange games zoals deze. Helaas is het niet genoeg om alle ergernissen te voorkomen; Er zijn nog steeds om de haverklap random encounters wat het maken van progressie erg vertraagd. Versnelde gevechten is een mooie bijkomstigheid, maar als je elke vijf meter een groep met vijanden moet bevechten dan is zelfs dat niet genoeg om een harde zucht te voorkomen. Ook is het nu makkelijker gemaakt om jouw volgende doel te vinden, maar de wereldkaart is nog steeds een beetje onoverzichtelijk qua gebiedsindeling. Zo kan het lastig zijn om de exacte locatie te vinden waar je moet zijn waardoor je minutenlang ronddwaald tot je per ongeluk ergens naar binnen wandelt.

Opties zijn uitgebreider

In Dragon Quest III 2D-HD Remake kies je zelf wie jouw teamleden zijn gedurende jouw reis. Je moet ze zelf rekruteren, benoemen en een klasse toekennen (Vocations). Waar je in het origineel vaak niet meer kon dan simpelweg inhakken op de vijand kunnen de diverse vocations nu uitgebreide vaardigheden gebruiken die ruimte bieden voor tactiek. Denk bijvoorbeeld aan genezers of magiërs. Volledig nieuw aan de remake is de Monster Wrangler vocation. Deze klasse kan de vaardigheden van monsters leren om ze vervolgens zelf te kunnen gebruiken. Er is nu ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de Zoom-spreuk, waardoor je veel makkelijker kunt ontsnappen uit kerkers en er is ook een quick travel optie beschikbaar om sneller terug te keren naar eerder bezochte locaties. Jouw progressie wordt ook vaker bijgehouden door autosaves, wat altijd een goede oplossing is en het is nu mogelijk om monsters te vangen en deze te gebruiken in speciale monster arena’s. Deze optie werd in latere delen pas toegevoegd, dus het is leuk om te zien dat de ontwikkelaar ook functies met terugwerkende kracht kunnen toevoegen aan hun klassieke games.

Conclusie

Dragon Quest III 2D-HD Remake is een mooi opgepoetst plaatje. Het verhaal is veelal hetzelfde gebleven als het origineel, maar de grafische stijl en nieuwe muziek zorgen voor een geweldige presentatie. Er zijn veel zaken toegevoegd die de algehele kwaliteit van de game ten goede komen, zoals autosaves, maar zelfs dat kan soms niet voorkomen dat ergernis aan oude mechanieken toeslaat. Ondanks dat alles is de game zeker een aanrader voor fans van traditionele JRPG’s. Gamers die hier niet van houden doen er goed aan zich voor te houden dat het een remake is die trouw blijft aan het origineel. Je kan zelf dus bepalen of dit ook een game voor jou is.

Reacties

Login of registreer om te reageren.