Casper Egas | zondag 18 Okt 2020, 10:52

Schieten met een helicopter in het actievolle Dustoff Z; is het iets voor jou?

• Een luxe Choplifter
  • Aardig ontwerp
  • Besturing is matig
  • Weinig diepgang

Choplifter is wat mij betreft een echte klassieker. In 1982 verscheen dit door Broderbund ontwikkelde spel al, maar werd nog beroemder toen SEGA het spel herprogrammeerde voor allerlei systemen. Ik speel de oude SEGA versies op de Master System en SC-3000 nog steeds met enige regelmaat. Oh wacht, ik moet een review schrijven van de matige kloon Dustoff Z. Helaas, het kan niet altijd feest zijn.

Zombies!

In Dustoff Z bestuur je een helikopter in een tweedimensionaal speelveld. Grafisch is het spel in een aantrekkelijke 3D-stijl weergegeven. Er is bewust gekozen voor een laag aantal polygonen en met een gering aantal texturen. Denk hierbij aan de stijl van Virtua Racing. Leuk is ook dat er op de achtergrond vaak grappige dingen gebeuren. Vooral het kerkje met een namaak Slash ervoor die een solo speelt, vond ik erg geslaagd.

De besturing is helaas niet zo soepel en je zal vaak tegen allerlei obstakels opvliegen en daar door beschadigd raken. Het is meteen een van de grootste minpunten van het spel. Terwijl je jezelf een weg baant door de omgevingen zal je ook flink moeten knallen. Je hebt twee tot vier schutters aan boord om de hordes met zombies van je af te houden. Zombies? Ja, het spel zit er vol mee.

Het ontwerp van de tegenstanders is wel aardig, maar het schieten is wat hersenloos. Je drukt gewoon de rechtertrigger in en jouw boordschutters schieten automatisch. Waarom kun je niet zelf wat richten en knallen voor meer spektakel? Het spel is nu nogal tam. Je moet wel regelmatig wat voorwerpen omhoog takelen om ze te verplaatsen of te gebruiken als een wapen. Denk er aan dat je alle DNA van de tegenstanders moet kunnen analyseren en dat je alle (tussen)bazen naar je basismoet takelen. Doe je dit niet, dan zal je flink moeten herspelen om het laatste level te ontgrendelen.

Weinig op te pikken

De grootste lol in Choplifter bestond niet uit het knallen, maar uit het oppikken van de overlevenden. Het was altijd een enorme uitdaging om snel mensen op te pikken zonder zelf slachtoffer te worden en dat je de heli met iedereen aan boord in vlammen zag opgaan. Nu moet je ook wel mensen oppikken, maar je hebt meestal geen haast en kunt op de grond rustig blijven staan en iedereen blijven afknallen.

Dit is de belangrijkste reden waarom Dustoff Z geen geweldig spel is. De levels zijn onderhoudend, maar nooit echt spectaculair. Je kunt een heleboel opsmuk toevoegen, zoals extra helikopters / schutters, verschillende leveldoelen, een tijdlimiet, gelimiteerde brandstof en de mogelijkheid om je helikopters / schutters op te waarderen. Maar uiteindelijk draait het om de kracht van de gameplay.

Ook de muziek is zeer onopvallend. Niet lelijk, maar ook niet bijzonder. Hetzelfde geldt voor de matige verhalende stukjes die net zo goed weggelaten hadden kunnen worden. De ingesproken stemmen zijn daarbij zelfs van een ondermaats niveau. De grappen komen daardoor niet echt over.

De Achievements laten ook heel wat te wensen over. Het zijn er slechts enkele, die zeer eenvoudig te halen zijn en je in een keer een groot aantal punten geven. Er zijn er vreemd genoeg ook veel die nul punten opleveren en minstens een van de Achievements is bugged.

Dustoff Z is een voorbeeld van een spel dat best aardig is en dat je dertig levels lang redelijk zal kunnen vermaken, maar ook nooit opvalt. Het is een goed idee om je te laten inspireren door een klassieker, maar dan moet je het concept wel verbeteren. Er is minder spektakel, er is een slechtere besturing en de uitdaging is minder goed. Je kunt dan zoveel extra’s toevoegen als je wilt, maar de basis blijft dan wankel.