Lees hier de review van de nieuwste Musou-game, een hack-and-slash uit de keuken van Koei Tecmo!

• Veel opties
  • Leuke gameplay...
  • ... maar wordt snel repetitief
  • Grafisch teleurstellend
  • Veel bugs en glitches

Gespeeld op Xbox Series S. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

Iedereen kan zich de laatste game uit de Dynasty Warriors serie nog herinneren. Met deel 9 sloeg Koei Tecmo een andere richting in en brachten ze het musou-genre naar een open wereld. Deze stap kon op veel kritiek rekenen vooral omdat de open wereld geen toegevoegde waarde had. Met de Empires-variant van Dynasty Warriors 9 krijgen ze een nieuwe kans. Is deze game wel de moeite waard?

Hakken en snijden +

In Dynasty Warriors 9 Empires (DW9E) volg je de verhalen van diverse dynastieën die ooit in China hebben geregeerd. Er zijn veel periodes om uit te kiezen en dat bepaalt in grote lijnen welk rijk je wil besturen. Het verhaal zelf heeft niet veel meer om handen, het werkt meer als een afwisseling van de basis-gameplay. Er zijn wel cutscenes aanwezig op aangegeven momenten, bijvoorbeeld als je een historisch belangrijk figuur tegenover je hebt, maar daar is alles wel mee gezegd.

Het is dan ook de gameplay die de game op de kaart moet zetten. DW9E is een zogeheten musou-game. Het principe hiervan is 1 tegen 100, oftewel heel veel hacken en slashen. Dit keer speelt de game zich niet af in een open wereld, wat de game alleen maar ten goede komt. In plaats daarvan ben jij het hoofd van een dynastie en dat vraagt meer van de speler dan hersenloos hakken. Zo heb je elke maand een krijgsberaad en bepaal je samen met jouw generaals of en welk gebied je binnen valt en dien je er ook voor te zorgen dat je genoeg resources hebt om jouw legers te voeden. Dit doe je door gewassen te verbouwen of, als je met ijzeren vuist regeert, door gebieden te plunderen. Zo zijn er nog meer opties om uit te kiezen en kan je een tactisch voordeel halen ten opzichte van jouw vijanden. Wat ook leuk is, is de mogelijkheid om met een zelfgemaakt personage de strijd aan te gaan.

Vechten tegen repetitie

Qua gameplay is er verder niet gek veel anders dan je gewend bent. Het draait zoals vanouds weer om het veroveren van diverse punten op de kaart, waarna je een fort of paleis over moet nemen om het gevecht te winnen. Dit wordt interessanter gemaakt door de toevoeging van diverse obstakels en de helden van de tegenstander. Zo kunnen sommige tegenstanders stormen oproepen of tijgers die weer tegen je werken. Deze elementen houden de gameplay enigszins fris en dat is nodig, want repetitie kan ten aller tijden toeslaan. Dit krijg je al snel met de omgevingen waar je in vecht. Op het moment dat je een tweede campagne start speel je weer in dezelfde omgevingen en dat wordt al snel saai. Daar komt ook nog bij dat de omgevingen niet de mooiste zijn, sterker nog, de game zelf is grafisch niet indrukwekkend.

Charme

Het is lastig om niet in een negatieve spiraal te raken bij het praten over DW9E. Naast de bovenstaande gebreken zijn er wat meer zaken die zorgen voor een opgetrokken wenkbrauw. Je keert bijvoorbeeld elke keer terug naar het startscherm als je wisselt van menu. De game heeft problemen met save data opslaan en laden na gebruik van Quick Resume, waardoor ik tot twee keer toe opnieuw moest beginnen. Al met al geen geweldige performance dus, maar ondanks deze frustraties heb ik wel genoten van de game. DW9E heeft een bepaald charme waardoor ik bleef spelen. Dit komt niet alleen door de toevoeging van speciale gems waarmee je bonussen opent voor jouw personage of het rondlopen in jouw (veroverde) gebieden om met jouw troepen te spreken of nieuwe troepen te rekruteren. Het is meer de combinatie van al deze elementen die de game zijn charme geven. De enige vereiste is wel dat je van musou-games moet houden. Doe je dit niet, dan wordt het al lastig om de game aan te bevelen en helemaal om je langer dan tien minuten geïnteresseerd te houden.

Dynasty Warriors 9 Empires is een verbetering ten opzichte van de vorige game. De open wereld is vervangen door de wat meer traditionele gameplay en de toevoeging van een heel rijk om te overzien zorgt voor de nodige afwisseling. Echter valt er ook veel op de game aan te merken. Grafisch is het niet hoogstaand, gebieden zijn weinig variërend en de gameplay wordt snel repetitief. Dan zijn er ook nog bugs en glitches die de game tegenwerken. Als je hier echter doorheen kunt kijken dan weet ik zeker dat je je zult vermaken met deze game. Ik wil dan wel de tip geven om te wachten tot de game is geüpdatet of afgeprijsd, of allebei.