• Eigen team maken is leuk
  • Goede besturing
  • (Nog) niet het aangepaste seizoen
  • Matig ogende personages
  • Wat bugs

Gespeeld op Xbox One X (met de Schumacher Edition)

Dit jaar leek het er even op alsof er geen Formule 1 zou zijn. Na de valse start in Australië is het dan nu, meer dan drie maanden later eindelijk zo ver, het seizoen is begonnen in Oostenrijk. Helaas zal dit jaar toch niet worden gereden op het vernieuwde circuit van Zandvoort. Gelukkig is er, zoals elk jaar, wel weer een nieuwe F1 game van Codemasters. In het spel zijn alle races beschikbaar waaruit het seizoen oorspronkelijk zou bestaan. Je kunt dus helemaal los in Zandvoort en in Hanoi (Vietnam).

Helemaal up-to-date?

Codemasters maakt inmiddels al meer dan tien jaar Formule 1-spellen. Ik vond dat de serie niet sterk begon, maar elk deel heeft de formule een stukje verbeterd. Inmiddels zijn het daardoor prima interpretaties van de sport geworden. Gelukkig maar, omdat de ontwikkelaar helaas al jaren een exclusieve licentie heeft. Ik mis de tijd dat er allerlei bedrijven waren die Formule 1-spellen maakten.

Het is natuurlijk altijd een valkuil dat er weinig aanpassingen zijn, als je jaarlijks een update uitbrengt van een sportspel. Het is daarom heel belangrijk dat het spel echt up-to-date is en een aantal belangrijke nieuwe mogelijkheden toevoegt. Het eerste is in dat geval helemaal niet gelukt, maar het tweede is een stuk meer geslaagd.

Zo is er in het spel nog vrijwel niets te zijn van de hele coronacrisis. Het lijkt net alsof het seizoen gewoon zoals normaal is begonnen met een volledige kalender. Je kunt zelfs niet eens de kalender volledig naar wens aanpassen, zodat deze klopt met de actualiteit. Ook is de inschatting van de prestaties van de teams (met Ferrari als beste!) niet juist en zijn de (zeer) recente aanpassingen aan de liveries van de auto’s niet doorgevoerd. Het is dus nog steeds RoKiT Williams Racing. Hopelijk zal de ontwikkelaar al de nodige aanpassingen alsnog gaan maken.

Nieuwe mogelijkheden?

De nieuwe opties zijn wel de moeite waard. Zo is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om je eigen team te maken. Deze optie lijkt wel wat op het maken van een eigen rijder, maar gaat net wat verder. Zo kun je echt het elfde team op de grid worden, compleet met eigen kleuren en een zelf gekozen teammaat. Je kunt deze zelfs kiezen uit een poule met echt bestaande coureurs, inclusief Nyck de Vries en Tatiana Calderón. Je begint met een tamelijk matig team met matige productiemogelijkheden. Je zult (zeer) langzaam moeten opkrabbelen. Er is nu ook de mogelijkheid om een seizoen te kiezen dat slechts uit 16 of 10 wedstrijden bestaat, waardoor het niet te extreem lang meer duurt om een jaar te voltooien. Ik vind de optie om je eigen team te maken erg leuk uitgevoerd, al zijn de interviews tussendoor nog altijd zeer vreemd.

Een andere leuke nieuwe optie is de mogelijkheid om met gedeeld scherm samen te racen. Je krijgt hierbij een gereduceerd aantal mogelijkheden, maar er blijft voldoende over om te kiezen. Zo kun je een of meer races rijden en kun je een van de spelers naar believen meer of minder hulpmiddelen geven om het spannend te maken. Het spel wordt niet ineens grafisch veel minder aantrekkelijk en de framerate blijft goed. Natuurlijk race je tegen een volledige grid. Het moet wel gezegd worden dat het spel zelfs met alle hulpmiddelen ingeschakeld nog steeds niet erg geschikt is voor absolute beginners.

Voor de fans is het ook leuk dat het dit keer ook mogelijk is om de Formule 2 te rijden. Het gaat daarbij wel om het seizoen van vorig jaar (2019), maar dat geeft ook een leuke optie om in de Formule 2 te beginnen en door te stromen naar de Formule 1. Daarnaast zijn er ook weer wat klassieke auto’s beschikbaar en is het ook mogelijk om daar uitdagingen en (korte) seizoenen met te rijden. Het aantal is wat groter als je de Schumacher Edition hebt aangeschaft, maar zoals ook in eerdere delen blijft de selectie vrij willekeurig en incompleet. Je racet daarom bijvoorbeeld met een Jordan uit 1991 tegen een Williams uit 1996 en tegen een Ferrari uit 1990. Bij mijn kampioenschap was er zelfs sprake van een tweedeling van de punten, de auto’s uit de jaren 90 hadden een andere puntentelling dan de auto’s van na 2000. De scores werden echter helemaal niet juist opgeteld. Het leukste van de oude wagens is wel het veel brutere geluid dan van de moderne F1 auto’s.

Over geluid gesproken. Er is nog een leuke nieuwe toevoeging. Je kunt namelijk commentaar van Olav Mol bij de races krijgen. Je moet hiervoor wel je Xbox One volledig op Nederlands zetten (omslachtig). Het is een leuke toevoeging, maar er wordt nooit echt veel gezegd en alles klinkt wat opgelezen. Vooral de co-commentator is echt niet zo goed.

Goede interpretatie van de sport?

Het spel bestuurt nog ongeveer hetzelfde als de afgelopen delen. Ook de presentatie lijkt nog behoorlijk op de recente spellen. Grafisch oogt het spel best mooi, maar weet ook niet helemaal te overtuigen. De belichting is niet geheel realistisch, sommige texturen hebben een te lage resolutie, rook- en watereffecten ogen goedkoop en vooral de mensen zijn er nog steeds zeer matig uit. De coureurs zijn meer herkenbaar dan voorheen, maar het moet toch beter kunnen dan dit.

De besturing is gelukkig nog steeds lekker uitdagend en naar wens aanpasbaar. Dit zorgt er voor dat het spel voor serieuze en minder serieuze racers leuk is om te spelen. Ook alle opties, inclusief het verslijten van de onderdelen en banden, de DRS, de ERS en het wisselvallige weer zijn weer van de partij. De AI is ook acceptabel, maar niet echt indrukwekkend. Zo is het geen uitzondering dat je zomaar van de baan gekegeld wordt. Al met al vind ik F1 2020 een spannend en uitdagend spel om te spelen.

Natuurlijk is het spel nog altijd prima online te spelen, compleet met mogelijkheden voor e-sports en met speciale online evenementen. Gelukkig worden spelers die niet fair willen racen daar ook voor bestraft. Er is online dus meer dan genoeg te beleven.

Helaas liep het spel (voor de release) meermaals bij mij vast en bleef het spel soms ongewoon lang in laadschermen steken. Ook kwam het voor dat tijden niet goed werden geüpdatet en wordt de kwalificatie vaak te vroeg afgebroken. Het spel maakt daardoor de indruk dat het niet mooi is afgemaakt en dat slordigheden niet zijn weggewerkt.

F1 2020 is helaas (nog) niet volledig up-to-date en negeert de coronacrisis bijna volledig. Dat vind ik een gemiste kans. Ook had ik iets meer verwacht van de graphics. Na zoveel jaren zou de serie er toch wel super strak uit mogen zien en zouden serieuze bugs tot het verleden moeten behoren. Als je dit spel echter vergelijkt met een simulatie als Tour de France 2020, dan heeft Codemasters een geweldige prestatie neergezet. Het is dus ook een kwestie van perspectief. De nieuwe mogelijkheden zijn in elk geval zeer geslaagd en het spel biedt wederom een leuke race-ervaring. Je kunt dus als F1-liefhebber met een gerust hart weer aan de slag.