Ontspan jij het liefst door digitaal de agrariƫr uit te hangen? Lees dan hier de review!

• Bouw je eigen bestaan op
  • Veel opties in de game…
  • …maar die maken de game niet per se beter
  • Graphics zijn ondermaats
  • Voice-acting is tenenkrommend slecht
  • Bugs en glitches zijn veel aanwezig, ook op een Xbox One X

Simulatie games zijn erg populair onder gamers. Wie wil er immers niet een trein of vliegtuig besturen zonder er voor naar school te gaan? Niet al te lang geleden zijn er steeds meer beroepen toegevoegd aan het simulatiegenre, zoals automonteur of dokter. Boeren zijn ook al een geruime tijd aanwezig en nu is er een nieuwe game van Toplitz Productions die zegt nog dieper in te gaan op het verbouwen van je eigen gewassen en houden van vee. Welkom bij Farmer’s Dynasty!

Zelfde verhaal, nieuwe game

In Farmer’s Dynasty erft jouw personage de boerderij van zijn opa. Dit zal veel gamers erg bekend klinken, aangezien dit al in veel andere games ook het geval is. Het verhaal is uiteindelijk minder belangrijk in een game die om het boerenleven draait, maar we zien zelden iets vernieuwends qua verhaal. Wat wel nieuw is, is de manier zoals je te werk moet gaan om je boerderij op te knappen. Je bent namelijk niet alleen boer, maar ook een klusjesman, dus je bent zelf verantwoordelijk voor de reparaties aan de gebouwen van jouw boerderij. Je kunt steigers bouwen om bij de daken te komen, roestige delen vervangen en zelfs muren repareren. Dit lijkt op het eerste gezicht een leuke toevoeging en het helpt wel om de game fris aan te laten voelen, maar het reparatieproces is alles behalve intuïtief. Je hebt een soort Eaglevision (je bekijkt de boel dan van boven), waarmee je kunt zien welke delen gerepareerd moeten worden, waarna je gereedschap moet kiezen uit een onhandig menu om daarna continu op X te blijven drukken om de reparatie te voltooien. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat dit niet heel lang leuk blijft.

Op naar het boerenleven!

Helaas, niet meteen. Het boerenleven laat nog even op zich wachten, aangezien je niet over het nodige materieel beschikt. Je kunt ook niet zomaar naar de winkel om een tractor te kopen, want daar is geld voor nodig en zonder functionerende boerderij is er geen geld. Dus je gaat doen wat een ieder weldenkend persoon in dezelfde situatie zou doen: Klusjes voor je buren. Dit beslaat de eerste paar uur van de game (mij kostte het ongeveer een uur of vijf om het basismaterieel te verzamelen). Je rijdt met je auto van hot naar her om je eerste tractor of ploeger te verdienen, waarna je deze terug moet brengen naar de boerderij. Als je uiteindelijk alles hebt verzameld kan je beginnen aan het opbouwen van een degelijke boerderij.

Het “tweede gedeelte" van de game bestaat gelukkig aan het onderhouden van de boerderij en het opbouwen van relaties, daarover later meer. Zoals verwacht kunnen de dieren in de stal worden geplaatst zodat je de koeien kunt melken, je kunt zaadjes groeien in de kas en op het land de grote gewassen zaaien en oogsten. Dit is natuurlijk de core gameplay die vele fans van het genre aanspreekt, terwijl het voor nieuwkomers repetitief kan aanvoelen. Waar fans echter niet op zitten te wachten zijn het groot aantal bugs die de game rijk is. De kar waar hooibalen op worden gestapeld verdwijnt regelmatig in de grond om maar een voorbeeld te noemen. Verder zit de game vol met haperingen, wat bijzonder is aangezien het een ondermaats grafische game is, los van de landbouwvoertuigen. De omgevingen ogen ook leeg en persoonlijk haalde ik weinig voldoening uit het rijden met voertuigen, omdat de besturing en physics simpelweg vreemd zijn.

Boer zijn doe je niet alleen

Als je langs de bugs en glitches kan kijken dan kom je uit bij het aspect van relaties. Alles wat jij doet beïnvloed het beeld dat de buren van jou hebben. Help je de buren? Dan zijn ze positief. Het is ook mogelijk om te trouwen en belangrijke levenskeuzes te maken, wat op zich een leuke toevoeging is. Echter denk ik niet dat heel veel gamers dit punt ooit zullen bereiken. Dat ligt namelijk niet alleen aan de bugs, glitches en graphics, maar ook aan het tenenkrommend slechte acteerwerk van de voice actors. Het lijkt er op dat de acteurs zonder enthousiasme simpelweg oplazen wat op papier stond. Aangezien alle dialogen gesproken zijn (wat normaal gesproken niet verkeerd is) is het een hele uitdaging om niet in de lach te schieten zodra je een gesprek aangaat. Ik denk niet dat dit de bedoeling van de ontwikkelaar is geweest.

Farmer’s Dynasty heeft veel content, maar juist daardoor denk ik dat de game niet goed uit de verf is gekomen. De graphics zijn niet goed, om nog maar te zwijgen over de voice-acting. Het wordt je op sommige momenten ook moeilijk gemaakt door glitches die er voor zorgen dat je werk nooit afkomt. De core gameplay is voor de rest prima en het klussen is een leuke toevoeging, maar als ik op een Xbox One X regelmatig last krijg van haperingen dan is de ervaring al gelijk wat minder. Als je op zoek bent naar een leuke boerderij sim, zou ik er goed over nadenken voor je deze game aanschaft tot de game is gepatched.