Joeri Tits | Monday 11 Oct 2021, 12:36

Lees hier of FIFA 22 als voetbalfan iets voor jou is. Wie maak jij kampioen dit seizoen?

Review

Rating 8/10
User rating 0/10
  • Bijzonder sfeervol
  • Grafisch indrukwekkend
  • Interessantere gameplay
  • Betere A.I.
  • Minder mogelijkheden qua modi
  • Weinig vernieuwing in deze modi
  • Nog steeds wat foutjes

Gespeeld op Xbox Series X. Geoptimaliseerd voor Xbox Series. Ook beschikbaar voor Xbox One.

Terwijl de voetbalcompetities stilaan helemaal op stoom komen, komt EA ook met hun jaarlijkse voetbalgame. Kan FIFA 22 potten breken? Ik heb het voor jullie uitgetest.

Ik heb al regelmatig reviews mogen schrijven over een nieuw deel van FIFA. Vaak kon ik hierbij verwijzen naar één specifiek item dat helemaal nieuw was. Zo waren er edities met verhaallijnen, werd het vrouwenvoetbal geïntroduceerd, werden de licenties van de Champions League binnengehaald of kwam Volta, het straatvoetbal dat FIFA Street uit zijn as moest doen herrijzen. Elk jaar werd het pakket dat FIFA te bieden had hierdoor een beetje groter. Dit jaar wordt het wat anders aangepakt. Er is geen specifieke grote nieuwigheid die voorop staat. Hierdoor kon de ontwikkelaar zich helemaal focussen op de gameplay en de switch naar de nieuwste consoles. Al zijn er ook voldoende kleine aanpassingen te ontdekken.

Dit valt eigenlijk al meteen op bij het opstarten van het spel. Het menu, dat al jaren hetzelfde was en waar je even snel je weg in vond als in pakweg op je Windows 10-computer, is grondig door elkaar geschud. Alles werkt wat vlotter doordat alle voetbalmodi bij elkaar zijn gezet. Je avatar, waar ik later in de review op terugkom, speelt in het menu een centrale rol.

REVIEW

Grafische verbeteringen voor de Xbox Series S/X

De allerbelangrijkste nieuwigheid is eigenlijk enkel voor de nieuwste consoles. EA Sports heeft voor de Xbox Series X en S Hypermotion Technology geïntroduceerd. In het verleden deden voetballers aparte bewegingen, waarna deze werden omgezet naar de virtuele wereld. Nu heeft de ontwikkelaar volledige elftallen gevolgd tijdens wedstrijden. Deze wedstrijdsituaties moet zorgen voor een nog meer realistische ervaring. Ik moet zeggen dat dit zeker gelukt is. Het viel me al op toen ik het spel speelde met het standaard ingesteld camerastandpunt, maar nog meer toen ik het camerastandpunt op Dynamisch zette. Mijn favoriet camerastandpunt is namelijk veel dichter op het spel dan de standaard Broadcast.

FIFA 22 ziet er dus geweldig mooi uit. Voor het eerst in lange tijd had ik nog eens het gevoel dat mijn Xbox Series X-aankoop echt rendeerde. De bewegingen zijn effectief net weer wat realistischer geworden en alles is weer net een fractie scherper. Toch is niet alles perfect en vervalt het een beetje in een oud zeer. Waar spelers van de grote ploegen of competities er enorm goed uitzien, is dit bij de kleinere competities een pak minder. Nog steeds herken je de spelers van bijvoorbeeld de Belgische ploegen vaak eerder aan de rugnummer dan aan hun gezicht. Dit is jammer, want het niveauverschil wordt precies elk jaar wat groter. Als je met een topploeg in een bekend stadion een Champions League-wedstrijd speelt, is dit gewoon overweldigend. Zeker als je de hymne hoort met wat later een bekend supporterslied. Een ander minpunt waar ik me persoonlijk aan ergerde is de grasmat. Soms ziet hij er zo scherp uit dat het niet altijd even realistisch oogt.

Gameplay ligt me beter

De gameplay zelf heeft voor mij ook een goede beurt gemaakt. Waar vorig jaar veel bepaald werd door snelheid, voelt het dit jaar wat trager aan, waardoor het wat meer gaat over controle en goede passing. Dit gevoel had ik zeker offline. Ik weet niet of het specifiek met de Hypermotion Technology te maken heeft, maar verdedigers zijn gewoon slimmer geworden. Ze verdedigen, waar nodig, in groep. Maar ook toen ik samen met een vriend speelde in co-op, merkte ik dat de computergestuurde verdedigers bewuster en dichter verdedigde als ik me probeerte af te zonderen van ze. Dit zorgde ervoor dat we veel minder vaak alleen naar doel konden afgaan. Online merk je echter al snel dat de geoefende spelers nog steeds door hebben hoe ze, zelfs met dus wat minder snelheid, een speler alleen op de goal kunnen afsturen. Het voordeel in deze editie is dat de keeper deze keer geen bijrol meer heeft. Hij doet eindelijk terug waar hij voor staat: een bal pakken. Waar vroeger het aantal doelpogingen ongeveer gelijk liep met het aantal doelpunten, is dit nu niet meer het geval. Helaas is toch niet alles foutloos en zijn er, zoals elk jaar, soms nogal wat vreemde momenten. Keepers die langs de bal glijden of de bal vreemd wegduwen kenden we al. Maar ik heb dit jaar ook een vrije trap het spel in getrapt waar de eerste seconden geen enkele speler, van één van de twee ploegen, naar toe kon lopen. Gelukkig blijft EA doorheen het jaar aan het game werken en zullen updates vast de meeste problemen oplossen.

Carrièremodus, Volta en FUT

Ondanks het ontbreken van een echte nieuwe modus, is er voldoende te doen in FIFA. Veel gamers kopen FIFA enkel voor de carrièremodus. Voor hun is er helaas vrij weinig gewijzigd. Het meest interessante zou kunnen zijn dat je een eigen ploeg kan aanmaken en deze kan laten meedoen in een bestaande competitie. Zelf zie ik dit niet echt als een meerwaarde. FIFA is een game die leeft van de licenties. Waarom zou je in godsnaam een eigen ploeg willen aanmaken, met spelers die niet eens bestaan? Het leuke aan FIFA vind ik het spelen met je favoriete, wat kleinere ploeg en hiermee grote successen boeken die in het echte leven niet meer kunnen voorvallen.

Zoals altijd kan je in FIFA ook niet als team spelen, maar als losse speler. Hier zijn wel wat veranderingen ingestoken. Met je avatar kan je XP en Skill-points verdienen. Dit werkt een beetje zoals een RPG waarbij je kan kiezen wat je precies wilt worden. Ga je voor een snelle spits of een sterke verdediger?

Volta werkt op een gelijkaardig systeem. Ook hier moet je je avatar verbeteren door veel te spelen. Volta is natuurlijk wat kleurrijker dan de reguliere FIFA, waardoor je ook veel kledijkeuzes hebt. Puur qua gameplay is er weinig veranderd. Qua modussen is het beperkt tot Squads (Online) of Battles (Offline). Wel kan je met signature abilities speciale krachten verkrijgen tijdens het spelen. Dit doet wat denken aan de partygames die we afgelopen jaren reeds hadden. Zo kan je een sterk en krachtig schot hebben, enorme stevige tackelen of pure uithouding, waardoor je veel sneller bent dan de rest. Dit maakt voor mij persoonlijk Volta weer wat de moeite waard, zeker tegen vrienden.

FUT is zowel voor EA als voor vele fans het stokpaardje. EA heeft sedert enkele jaren met FUT een lucratief model gevonden. Ook fans houden er van pakjes te openen in de hoop op een topper te komen, net zoals vroeger met de voetbalplaatjes van Upper Deck en Panini. Zoals geweten zijn lootboxen in de Benelux verboden, waardoor wij wel kunnen kijken wat er in een pakje zit. In deze modus merk ik weinig nieuwigheden, omdat ik het eerlijk gezegd geen seizoenen speel en vaak enkel voor reviews. Wel is het zo dat je niet meer kunt degraderen tijdens een seizoen. Hierdoor zitten slechtere spelers, of spelers met slechtere spelers, langer bij spelers van hun niveau. Daarnaast zijn er wekelijks uitdagingen.

Conclusie

FIFA-games zijn altijd moeilijk te beoordelen. Vele nieuwigheden, volledige andere gameplay of grafische verschillen zullen niet voorvallen. En toch, FIFA 22 is in staat geweest mij te verrassen. Op het vlak van graphics en sfeer ben ik overdonderd en was ik eindelijk nog eens blij met mijn Xbox Series X. De gameplay is trager en de tegenstander is slimmer. Dit is weer even wennen, maar lijkt me op lange termijn zeker een verbetering. Qua modi is er dit jaar weinig veranderd, maar dit is voor mij persoonlijk niet belangrijk en stoort me niet. Ik kan voor het eerst in jaren de game volledig aanraden, en toch vooral aan de eigenaars van de nieuwste consoles.

Reacties

Login of registreer om te reageren.