• Uren speelplezier
  • Enorm diepgaand
  • Eindelijk terug op een console
  • Armetierige besturing
  • Geen soundtrack
  • Licenties ontbreken

Het was voor mij ook al jaren geleden dat ik nog eens een Football Manager gespeeld had. Het heeft me dus heel wat moeite gekost om erin te komen. Helaas helpt de besturing hier ook helemaal niet aan. De game is ontwikkeld om met muis en toetsenbord of met touchscreen te spelen. Ontwikkelaar Sports Interactive heeft voor deze Xbox-versie geen aangenaam alternatief kunnen ontwerpen voor een controller. De besturing die de muis moet vervangen is log en vaak niet accuraat. Daarnaast is er best wel wat vertraging te ontdekken wanneer je klikt. Na een tijdje heb je het wel onder de knie, maar dit is een enorm manco aan de beleving van de game. Helemaal ideaal wordt het nooit en helaas hebben jullie hiermee al meteen het grootste minpunt van deze game ontdekt.

Aan de slag met mijn favoriete ploeg

Ik ben gestart met mijn favoriete voetbalploeg RSC Anderlecht, de Belgische recordkampioen. Hierbij viel mij meteen op dat de ontwikkelaar erg veel research gedaan heeft en tal van kenmerken van mijn ploeg kent. Zo wist ze bijvoorbeeld dat het jeugdcomplex, Neerpede, internationaal hoog aanschreven staat. Ook het huidig personeelsbestand was volledig. Helaas merk je wel al snel dat de ontwikkelaar niet over zoveel licenties bezit zoals een FIFA. De Belgische competitie, maar ook bijvoorbeeld de Premier League, ontbreken. De Nederlandse competitie is er gelukkig wel bij. Het ontbreken van veel licenties is altijd jammer, maar natuurlijk niet onoverkomelijk.

Zodra je start aan je avontuur, word je overstelpt met berichten van alle kanten. De ploegbaas geeft weer wat je verwacht op korte termijn, je moet al gaan kijken welke aflopende contracten je wilt verlengen, je kan scouts erop uit sturen en zoveel meer. Gelukkig wordt alles vrij opbouwend uitgelegd via tutorials, waardoor je de tijd krijgt om alles te ontdekken.

Statistiekenkoning

Wat me ook opviel is dat het spel bulkt van de statistieken. Ik denk dat er geen enkel voetbaltalkshow zulke diepe analyses maakt. Het spel weet waar het misloopt bij een verloren wedstrijd, en waarom je een wedstrijd gewonnen hebt. Het laat je zelfs weten hoeveel goals je eigenlijk had moeten scoren, waardoor je kan bekijken of je terecht verloren hebt of vooral pech gehad hebt. Bij mijn start was het toch voornamelijk het eerste.

Ik had in het begin namelijk maar wat spelers proberen te contacteren die ik al langer eens bij mijn favoriete ploeg wilde zien. Helaas is dit erg kortzichtig waardoor ik wel wat resultaat boekte, zonder het enorm goed te doen. Ik had door dat mijn verdediging vooral te traag was en hierdoor veel doelpunten slikte. Daarnaast waren mijn aangekochte spelers gewoon geen match met mijn opstelling en met mijn ploeg algemeen. Ik heb toen gekeken naar een betere opstelling die paste bij mijn potentieel. Vanaf dan heb ik eigenlijk nog maar met kleine tweaks mijn team steeds beter proberen te maken. Zo kon ik trainen op koppen waardoor ik meer kon scoren op stilstaande fases. Ook dit bleek uit de statistieken dat ik dit amper deed. Kwaliteiten die ik in mijn team niet had, probeerde ik aan de hand van mijn scouts goedkoop aan te kopen. Hierdoor kwamen er een blik vol talentvolle Zuid-Amerikanen en Afrikanen naar België afgereisd. Toch was niet elke speler tevreden over zijn nieuwe rol in het team. Toch probeerde ik ze in vorm te houden, door tijdens de trainingen een babbeltje met hun te houden. Al deze aspecten zorgden voor succes. Ik speelde al vrij snel voor het kampioenschap en ging zelfs na een tijdje de Champions League gemakkelijker winnen dan gedacht. Toch is bovenstaand een voorbeeld hoe de game je steeds probeert te sturen en warm te houden om je sportief en financieel te verbeteren. Steeds is er wel ergens een aspect waar vrij snel moet ingegrepen worden om niet met een groot probleem te zitten. Het leuke hieraan is dat je redelijk wat zaken, zoals bijvoorbeeld contractbesprekingen of de scouting, uit handen kan geven om je even te concentreren op wat anders. Je kan deze zaken dan teruglopen wanneer je dit wenst of wanneer er wat misloopt. Dit is tevens een manier om het spel stap per stap te leren kennen.

Boeiender dan verwacht

In voetbal draait het natuurlijk hoofdzakelijk om wat er op het veld afspeelt. Dit kan je in Football Manager beleven vanuit je luie business seat, waardoor je de wedstrijd van wat hoger beleeft. Je kan kiezen om de volledige wedstrijd of enkel de hoogtepunten te beleven. Ik dacht dat dit best saai ging zijn, vergelijkend met het actief spelen van FIFA, maar dit valt reuze mee. Het is leuk te zien dat je spelers de op training geoefende situaties tijdens de wedstrijden doeltreffend toepassen. Moest het toch niet lopen zoals je wilt, kan je altijd bijsturen. Ook dien je bijvoorbeeld te reageren op blessures of de hangende mentaliteit van de bepaalde spelers die de hele ploeg kunnen verzieken. Football Manager 2021 is geoptimaliseerd voor Xbox Series X en dit merk je eigenlijk alleen hier. De wedstrijden zien er op de Xbox Series X misschien wel scherp uit, de animaties zijn net voldoende acceptabel, maar al bij al ziet het geheel er toch erg gedateerd uit. Ook dit is geen ramp. Je speelt een spel als deze niet voor zijn graphics. Het is gewoon vreemd om zo'n titel dan als een next-gen titel te beschouwen. Wat een groter gemis is, is het gebrek aan een soundtrack. Je hoort werkelijk niets wanneer je door de menu's scrolt en dat voelt toch wat vreemd aan. In het begin dacht ik dat mijn tv gemuted stond.

Door Football Manager jarenlang niet meer gespeeld te hebben kwam er enorm veel informatie op me af, maar gelukkig kent de game goede tutorials en kan je bepaalde zaken (even) naar de achtergrond sturen. Desondanks zat ik uren aan mijn scherm gekluisterd. Ik heb hiermee leuke momenten beleeft, maar kan de game toch niet volledig aanraden. De besturing op consoles is gewoon niet goed. Het kan ook op pc of mobiel gespeeld worden en dat lijkt mij een veel betere keuze. Wel moet ik zeggen dat ik ook dacht dat de game wat te passief ging zijn voor het grote scherm, maar dit is zeker het probleem niet. Het is gewoon de besturing die niet geoptimaliseerd is en schreeuwt om computermuisbediening. Minpunten zoals wat achterhaalde graphics, geen muziekjes en het ontbreken van licenties vormen minder een probleem.