Hou je van arcade racers in de stijl van de bekende titels uit de jaren '90, zoals Virtua Racing? Check dan Formula Retro Racing.

• Toffe Virtua Racing throwback
  • Voelt als een arcadespel
  • Matige presentatie
  • Weinig te beleven
  • Irritante crashes

Virtua Racing was een ware revolutie in het racegenre. SEGA gebruikte kleurige polygonen zonder texturen en liet de speler zijn camerastandpunt zelf kiezen. De auto’s leken op formule 1-wagens, maar de besturing was allesbehalve realistisch, waardoor het spel zeer toegankelijk was. Een race winnen was echter een heel ander verhaal. Het leuke is dat het de graphics met zogenaamde flat shaded polygons er nu nog steeds heel strak en mooi uitzien, vooral met een hoge resolutie. Vroegere 3D-spellen met texturen zien er tegenwoordig vaak veel minder aantrekkelijk uit. Misschien is het daarom geen gek idee om een nieuw spel te releasen met de oude flat shaded polygon-stijl. Formula Retro Racing is zo’n spel. Het is meteen duidelijk dat de ontwikkelaar een groot fan was van Virtua Racing.

Als een arcadespel

Je laten inspireren door een oude game is op zich prima en zal zeker fans van het origineel aantrekken. Het risico is echter dat je ook zult worden vergeleken met een klassieker en het is dan erg moeilijk om niet negatief uit de vergelijking te komen. Dat is met Formula Retro Racing ook het geval. Ben ik overigens de enige die de naam bijzonder flauw en onaantrekkelijk vind?

Toch is het spel zeker niet slecht voor eenieder die van arcaderacers houdt. De besturing is best prima en gebruikt voor de afwisseling geen powerslides. De truc is om veel te slipstreamen. Zodra je vlak achter een tegenstander komt zal je een enorme snelheidboost krijgen. Dit maakt races strategisch, maar doordat je wel erg veel sneller gaat, is het ook een groot risico om tegen een tegenstander op te rammen en te crashen. Het crashen kan sowieso erg irritant zijn, want tegenstanders beuken je te pas en te onpas van de baan. Het duurt lang voordat je weer verder kan en soms wordt je zelfs tegen een muur aan neergezet.

Formula Retro Racing heeft net als een arcadespel zeer weinig opties en modi. Je kunt alleen in je eentje racen en kunt slechts kiezen uit training, arcade en eliminatie. Training is niets bijzonders, eliminatie laat je een parkoers kiezen en dan is het doel om zo lang mogelijk bij de top tien van de twintig auto’s te blijven. Een beetje saai op den duur, maar de mechaniek dat tegenstanders elk rondje sneller worden is wel leuk bedacht. Je zult dus altijd op een gegeven moment het onderspit delven. Arcade wil zeggen dat je een van de acht beschikbare banen en een van drie verschillende moeilijkheidsgraden kiest. Je racet dan gewoon tegen een veld van tegenstanders. Het spel is als je het niet op beginner zet best pittig, waardoor je wel even bezig bent met het halen van alle gouden bekers. Ook kun je jezelf vergelijken met andere racers door middel van een leaderboard.

Ik vind het niet zo erg dat het spel verder niet zoveel te bieden heeft, al had een (online) multiplayer mode wel erg welkom geweest. Een kampioenschapje had misschien ook nog wel leuk geweest. De ontwikkelaar heeft ook weinig moeite gedaan om leuke Achievements toe te voegen. Als je gewoon veel racet, dan zal je vrijwel alles wel halen.

Matige presentatie

Ik zou bijna een duim omhoog steken voor Formula Retro Racing. Het spel kost immers maar twaalf euro en het racen is an sich best leuk en de grafische stijl is op het eerste gezicht ook een leuke throwback. Prima voor wat ouderwets vermaak dus.

Toch zijn er net te veel steekjes laten vallen om het spel een echte aanrader te maken. Zo is de muziek bijzonder irritant en eentonig, waardoor je niet gestimuleerd wordt om lekker door te spelen. De geluidseffecten zijn namelijk ook bijzonder simplistisch. Grafisch is er ook wel wat af te dingen op het spel. Soms zijn de omgevingen mooi in zijn eenvoud, maar soms zijn ze gewoon saai en sommige bergen zien er niet uit. Ook is alles statisch. Vroeger waren er al veel animaties te zien in racespellen, waarom nu dan niet? En waarom krijg je steeds weer die matige intro te zien als je even te lang wacht of terug naar het menu gaat? Ook de gegevens op het scherm zijn vaak lelijk en geven informatie niet op een logische manier weer. Waarom kan ik niet altijd zien hoeveel rondes ik moet rijden, waarom staat er een vreemd nummer voor mijn rondetijd, waarom staat er met koeienletters Checkpoint vol in mijn beeld waardoor ik niets meer zie?

Ook vind ik dat de acht parkoersen zeker niet allemaal geslaagd zijn. Het is leuk dat er aanvankelijk maar vijf beschikbaar zijn en je de andere drie moet ontgrendelen, maar waarom zijn sommige banen zo saai? De omgeving is niet altijd even interessant, maar de bochten ook niet. Er zijn een oval, een bijna oval en er is ook nog een baan in de bergen met iets van acht haarspelbochten achter elkaar. Vreemd.

Formula Retro Racing heeft een leuke basis en is uitdagend genoeg om je een tijdje bezig te houden. De prijs is ook aantrekkelijk. Jammer genoeg is er veel te veel af te dingen op dit spel. Bij elk pluspunt kun je wel een minpunt vinden. Er had zoveel meer in gezeten.