• Goede afwisseling
  • Flinke framedrops
  • Verhaalmodus valt tegen
  • Niet vrij van bugs
  • Waardeloos schademodel
  • Geen split-screen mogelijkheid

De GRID-franchise van Codemasters is terug van weggeweest, deze keer onder de vlag van de nieuwe eigenaar Electronic Arts. GRID Legends is een laagdrempelig racespel met een focus op een verhaal. Dit is het zogenaamde ‘Legends’-aspect van de game. Racen gebeurt vooral in bekende wereldsteden, al zijn er ook wat vooraanstaande circuits van de partij. En ja, er is zelfs een race in Moskou, maar helaas kun je Putin niet aanrijden.

Toch niet zo'n legende

GRID begint meteen spectaculair en dropt de speler in een spectaculaire race, net na een enorme crash. Kun je met een beschadigde auto de race toch nog uitrijden? Het verhaal wordt gepresenteerd in FMV stukken, waarin je echte acteurs ziet te midden van een virtuele set. Het idee is dat het een documentaire is die sterk doet denken aan Drive to Survive op Netflix over de Formule 1. In dit geval gaat het echter om het fictieve team Seneca, dat deelneemt aan een eveneens fictieve raceklasse waarin diverse voertuigen deelnemen in tal van verschillende soorten races. Dit heeft twee grote voordelen, er is veel afwisseling en je hoeft niet tegen de lelijke modellen van mensen aan te kijken, zoals vaak het geval is in spellen van Codemasters (zoals F1 2021).

Helaas is de Legend-modus verre van legendarisch. Het racen is zeker leuk, maar het verhaal voegt bijzonder weinig toe. In de promotie voor deze titel werd deze modus als een speerpunt van het spel naar voren gebracht en in F1 2021 was het verhaal beter dan verwacht. Dit gaf mij goede hoop voor het verhaal van GRID Legends. De cast bestaat uit matige acteurs, die ook wel een erg moeilijke opgave hebben gehad om met het hele slechte script nog iets leuks te doen. Opvallend is dat de acteurs duidelijk niet alleen om hun acteertalenten gekozen zijn, maar dat diversiteit een grote rol speelde. Mannen, vrouwen en natuurlijk mensen met ongeveer elke etnische achtergrond die je maar kan bedenken. De virtuele sets overtuigen eveneens niet en zorgen voor een erg goedkope look.

Het ergste is dat de personages de meest voor de hand liggende clichéfiguren zijn en het verhaal totaal voorspelbaar is. Natuurlijk is er een team dat al jaren wint onder verdachte omstandigheden en is hun meest prominente coureur een arrogante eikel. De teambaas is dat ook, en jij bent natuurlijk de underdog. Als je zoveel moeite doet om een verhaal toe te voegen aan je racespel, dan moet het natuurlijk wel de moeite waard zijn, en in dit geval is dat het niet.

Alsnog een gaaf spel

Het matige verhaal kan gelukkig de pret niet drukken. Ten eerste valt op dat er heel veel tracks zijn en dat deze stuk voor stuk erg mooi én heel leuk om te racen zijn. De meeste parkoersen bevinden zich op de openbare weg van wereldsteden. Ze deden mij daarmee erg denken aan de Metropolis Street Racer/Project Gotham Racing-franchise van weleer. Als je heel kritisch kijkt zie je wel dat bomen van een afstand weinig detail hebben en dat niet alles mooi blijft als je even stil staat. Ook schaduwen worden soms op een lelijke manier ingetekend. Maar dat neemt niet weg dat GRID, met ook mooie (echte) wagens een strakke look heeft. Helaas ontstaat er wel een groot probleem met de framerate, want tijdens de regen is deze echt dramatisch. Ik ben niet zo gevoelige voor een beetje slowdown, maar in dit geval is het absoluut onacceptabel.

GRID Legends is absoluut geen simulatie, maar eerder een laagdrempelig racespel. Ik koos aanvankelijk de derde moeilijkheidsgraad, die ‘hard’ genoemd werd, maar veel te eenvoudig was. Ik had alle races gewonnen. Ik koos dus maar voor een stap hoger, ‘expert’ en dan was de uitdaging wel redelijk. Races zijn dan een stuk spannender. Dat komt ook door een leuke AI, die minder berekenbaar is dan in de meeste racespellen. Het is wel wat vreemd hoe ze vaak zomaar heel wild van de baan crashen. Het schademodel is heel slecht; het oogt niet realistisch en het invloed op het rijgedrag is nogal vreemd. Soms had ik echter nog wel een extra handicap, want het spel is op dit moment verre van bugvrij. Zo won ik de verhaal-modus toen ik eigenlijk tweede werd en liep het spel meerdere keren vast en verdween de racing line dikwijls.

Nog veel meer te doen

Minpunten terzijde, GRID is leuk om te spelen en er is meer dan genoeg te doen. Naast het verhaal kun je bijvoorbeeld nog een enorme carrièremodus spelen. Deze volgt het bekende recept: je hebt een team, kunt zelf het uiterlijk bepalen en auto’s aanschaffen en upgraden en deelnemen aan tig races in allerlei klassen. Door het grote aantal tracks en voertuigen blijft het spel lang leuk.

Je kunt het natuurlijk ook tegen anderen opnemen. Dit kan in wekelijkse en maandelijkse uitdagingen of in online multiplayer races. Helaas kun je niet lokaal met anderen spelen met een gedeeld scherm. Dat vind ik echt een gemiste kans. Online is het daarentegen wel erg fijn om in lopende races te kunnen binnenvallen. In wedstrijden doen namelijk vaak ook AI-coureurs mee en deze kun je op elk moment besturen. Dat betekent dat je minder lang hoeft te wachten in een lobby en al snel plezier kunt hebben.

GRID Legends faalt als het gaat om zijn belangrijkste modus, maar uiteindelijk verpest dat het spel niet. Deze game is ideaal voor beginnende racers en biedt op hogere moeilijkheidsgraden ook vele uren raceplezier voor gevorderden. De presentatie is mooi en niet schreeuwerig en de tracks zijn echt de ster van het spel. Er zijn nog wel een aantal flinke patches nodig om GRID helemaal naar behoren te laten werken, maar op de ernstige framedrops na heb ik daar wel vertrouwen in.