GRID is weer terug! De bekende racer is nu ook te spelen op je Xbox One.

• Zeer mooi
  • Fijne besturing
  • Verrast niet
  • Beperkte multplayermogelijkheden
  • Weinig te beleven

De bekende reboot is weer terug. Ditmaal heeft Codemasters de GRID-serie afgestoft. Vreemd genoeg met een heruitgave van het origineel op de Nintendo Switch en met een nieuw deel, eveneens genaamd GRID op de Xbox One, PS4 en PC. Ik heb er altijd al een hekel aan als namen van spellen gerecycled worden, omdat dat op termijn altijd verwarring geeft, maar nu met een vrijwel gelijktijdige heruitgave van het eerste spel, is het ronduit bizar. Natuurlijk gaat het niet om de naam van het spel, maar om het spel zelf. Codemasters staat al jaren bekend om zijn solide, maar vaak ook niet extreem spectaculaire racespellen. Is GRID ook weer zo’n sterke titel?

Niet alles dat blinkt is goud

GRID begint met een matige intro, maar gooit je daarna meteen in de actie. Je wordt van race naar race geslingerd en kunt meteen verschillende auto’s testen. Het valt meteen op hoe mooi het spel is. De auto’s zien er goed uit, maar het is vooral de rijke omgeving die de show steelt. Grafisch is GRID op de Xbox One X een hoogvlieger. Je krijgt als speler daarbij de keuze tussen een 60fps framerate, of de helft daarvan, maar dan met een prachtige hoge resolutie.

Een goed begin dus voor GRID. Ook de besturing is namelijk helemaal niet tegengevallen. Het spel oogt als een simulatieracer, maar speelt als een toegankelijke arcaderacer. Hobbels in de weg voelen goed en je hebt heerlijk veel grip. Helaas hebben de auto’s vaak wel de neiging weinig tractie te hebben, omdat ze weinig toeren maken. Het gevoel voor snelheid had in de langzamere autoklassen ook wat beter kunnen zijn. De audio volstaat ook, maar wat toffe muziek had in een arcade-achtig spel de ervaring nog kunnen verrijken. Toch vind ik dat GRID een sterk gepresenteerd spel is dat lekker racet.

De verveling slaat toe

Helaas is na uren spelen het gevoel van teleurstelling dat overheerst. GRID is een schim van zijn voorgangers. Dit komt vooral doordat het spel totaal niet weet te verrassen. Alles is standaard, behalve de mooie graphics. Je kunt niet met een gedeeld scherm racen, je kunt online alleen losse races rijden en de carrière is eigenlijk geen carrière te noemen.

De hoofdmodus van het spel bestaat uit een serie evenementen van elke een tot een stuk of vier races. De evenementen zijn ingedeeld in raceklassen, elk met merkbaar andere auto’s en er is een klasse met invitatie-evenementen met bijzondere auto’s of parkoersen. Aan het eind van een reeks in een raceklasse is er een showdown, maar dat is in feite gewoon de laatste race van de serie, zonder dat er veel bijzonders gebeurt. Wanneer je vier showdowns hebt gewonnen kun je deelnemen aan het hoofdkampioenschap. Ik voelde me nooit echt betrokken in de carrière, omdat alle evenementen los van elkaar staan. Er is geen continuïteit, je hebt geen eigen personage, je verdient louter wat geld om auto’s van te kopen. Het spel wordt dan ook al snel saai.

Wat heeft GRID dan om zich te onderscheiden van andere racespellen? Nou, je kan een teammaat kiezen en die beperkte opdrachten geven tijdens de race en er is een nemesis-systeem. Dat laatste betekent dat tegenstanders die door jou gebeukt worden, boos op je worden en je terug proberen te beuken. Helaas werkt dit systeem dermate slecht dat je soms al een aartsvijand hebt als je per ongeluk zachtjes tegen jouw teammaat aan schuurt. Ook is het beuken zelf teleurstellend door het wel erg vergevingsgezinde schademodel. Je kunt er lustig op los beuken en je merkt er dan nog weinig van. Je ziet wel wat schade aan de auto, maar deze komt slecht overeen met de crashes. Vreemd dat dit onderdeel zo slecht is, omdat het in het origineel juist heel sterk was uitgewerkt.

GRID is een heel veilige reboot van de bekende raceserie. Als je door de prachtige presentatie heen prikt, dan blijft er weinig over. Het daadwerkelijke racen is best leuk, maar blinkt ook niet uit. Met een zeer matige carrièremodus en zeer beperkte multiplayermogelijkheden slaat de verveling al snel toe. Als GRID een launchgame zou zijn voor een gloednieuwe console, dan zou het spel genoeg opvallen, maar nu aan het eind van een consolecyclus zou je meer mogen verwachten. Als de reboot slechter is dan het origineel, dan is er echt iets mis. Wil je graag racen? Kies dan eerst Wreckfest of WRC 8.