Casper Egas | donderdag 13 Okt 2022, 22:25

House of the Dead is terug op je Xbox: ouderwets op zombies knallen zoals in de arcadehal!

Review

Rating 5/10
User rating 0/10
  • Horde mode
  • Geen 1-op-1 kopie
  • HOTD is een echte klassieker
  • Geen lightgun
  • Grafisch teleurstellend
  • Audio sterk achteruit gegaan
  • Opties verdwenen

Gespeeld op Xbox Series X. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

Klassieke lightgun-games behoren tot een van mijn favoriete genres. Nog altijd speel ik ze graag op oude consoles of in de arcadehal. Naast spellen als Virtua Cop en Time Crisis, is The House of the Dead een van de meest legendarische franchises in het genre. In 2018 was er nog het erg sterke House of the Dead: Scarlet Dawn, dat exclusief in de arcadehallen te spelen is. Overigens is deze ook in Nederland te vinden. Het origineel uit 1997 was echter ook gelijk een topspel. Dit spel was ook thuis te spelen op de PC of op de Sega Saturn. Deze ports waren echter niet perfect.

Nu heeft de kleine ontwikkelaar MegaPixel Studio, die eerder al verantwoordelijk was voor de remake van Panzer Dragoon, een remake gemaakt van de originele House of the Dead. Helaas was alle programmatuur bij SEGA verloren gegaan en moest men het spel van de grond op herbouwen. Dit heeft zo zijn invloed gehad op het eindresultaat.

REVIEW

Zonder munitie!

Laten we eerst de olifant in de kamer even wat aandacht schenken. Dit is een lightgun game, maar zonder gun. Op de Switch kun je met de Joycons richten en op de PlayStation 4 kun je de PlayStation Move gebruiken, maar op de Xbox kun je alleen met behulp van het stickje op de controller richten. Voor sommigen heeft het spel nu al zijn waarde verloren, maar zover wil ik zeker niet gaan. Zo speelde ik jarenlang The House of the Dead 2 op de Dreamcast met de controller, alvorens ik uiteindelijk een lightgun kocht. Toch is het wel erg jammer; zeker als je leest dat de ontwikkelaar van plan was een gun te produceren voor moderne televisies! Dat had echt fantastisch geweest. Helaas, pindakaas.

Opnieuw gemaakt, maar is het ook beter?

De eerste horde die een remake moet nemen, is dat het spel op zijn minst beter zou moeten zijn dan het origineel. Om maar meteen met de deur in huis te vallen; ik vind dat dat hier niet het geval is. Dan zou je nog kunnen denken, maar misschien wordt er wel heel veel aan het spel toegevoegd? Ook dat is eigenlijk niet het geval. Er is wel een nieuwe Horde mode, waarover ik later meer zal vertellen, maar de opties uit de Saturn mode zijn nergens meer te vinden. Dan is 25 euro misschien een wat hoog prijskaartje, want je speelt het spel in iets meer dan een half uur door. Niet dat het spel zelf veel langer had moeten zijn, want dit genre leent zich zeker niet voor een game van vijf uur lang.

Natuurlijk is het spel audiovisueel totaal onder handen genomen. Dat moest dus ook wel, want ze konden niet terugvallen op de code van het oude spel. Grafisch is het spel natuurlijk heel anders, want in 1997 stonden 3D graphics nog in de kinderschoenen. Het is tof om te zien hoe er meer detail te zien is, hoe sommige locaties een geheel andere look hebben gekregen en hoe er meer animaties zijn toegevoegd. Toch is ook hier wel wat op af te dingen. Ook al zegt dit spel geoptimaliseerd te zijn voor de Xbox Series, kun je nog zeer duidelijk merken dat het spel met de Switch als hoofdplatform ontwikkeld is. Zelfs de laadtijden zijn nog steeds merkbaar lang. Als het spel inzoomt op lelijke textures, gedateerde gezichten en oerlelijk gras, dan zie je dat deze remake meteen al niet meer modern is. Je kunt je afvragen wat voor zin deze release überhaupt heeft.

Helaas wordt het wat de audio betreft niet beter. De hele originele soundtrack is totaal afwezig, omdat het licenseren ervan gecompliceerd zou liggen. Ze hadden toch medewerking van SEGA? Ik snap het niet meer. De nieuwe muziek is in elk geval zeker geen verbetering. Ook alle lekker cheesy stemmen zijn vervangen door saaiere, minder kenmerkende stemmen. Het maakt dat de hele presentatie eigenlijk minder sterk en sfeervol is als het origineel. Ja het is leuk om een nieuwe look te zien, maar overtuigen kan het toch echt niet.

You must stop Curien, or else, something terrible will happen!

In The House of the Dead speel je met agent Rogan of agent G. Bij de klassieke modus is speler 1 automatisch Rogan en is speler 2 G, maar met de moderne scoremodus kun je zelf kiezen. Er is afgezien van het uiterlijk echter (helaas) geen verschil. Op de PC en Saturn-versies uit 1998 kon je uit veel meer, uniek spelende, personages kiezen.

De nieuwe scoremechaniek gaat vooral om kettingreacties, als je snel achter elkaar zombies uitschakelt. Prima, maar het maakt ook geen denderend verschil. De levels met al hun zijpaden verlopen grotendeels hetzelfde, maar zijn niet helemaal als twee druppels water. Als echte veteraan moest ik dus zeker goed op blijven letten. Ook het aantal en de plaatsing van de tegenstanders is niet helemaal identiek. Dit is met name het geval als je kiest voor de nieuwe Horde modus. Je krijgt dan namelijk maar liefst vijftien keer zoveel monsters voor je kiezen. Deze zijn dan wel wat minder gevaarlijk, maar toch is het een hele uitdaging en een hele slachtpartij. Jammer dat er niet meer van dit soort modi of unlockables toegevoegd zijn.

Conclusie

Dit is natuurlijk geen positieve recensie, maar het is ook niet zo dat dit een baggerspel is. Het origineel was namelijk dermate goed, dat ook de remake nog steeds leuk is om door te spelen. Ook als je er vertrouwd bent met de arcade game, dan is het leuk om alles een keer in een ander jasje te zien. Als je mij echter zou vragen, speel je in het vervolg het spel op de Xbox Series X of nog steeds de heel erg pixelige versie op de Saturn, dan kies ik gelijk voor deze laatste. Dan zou je kunnen stellen dat dit spel als een remake in zijn opzet gefaald is.

Reacties

Login of registreer om te reageren.