• Veel verschillende modi
  • Multiverse is alleen singleplayer
  • Het gear systeem KAN zorgen voor slechte balancing
  • Niet alle characters zijn gebalanceerd

Dorian de la Fosse | donderdag 15 Jun 2017, 19:38

Injustice 2 laat je weer in de huid kruipen van je favoriete superhelden. Zijn superhelden genoeg om de game interessant te houden? Lees het hier.

Netherrealms Studios wist vriend en vijand te verassen met de game Injustice: Gods Among Us, waarin de superhelden uit het DC universum met elkaar op de vuist gingen. De game, die veel leent van Netherrealms andere fighter Mortal Kombat, werd goed ontvangen en een tweede deel kon dus ook niet uitblijven. Zie hier Injustice 2.

To be continued (Kan spoilers bevatten!)

Injustice 2 gaat direct verder met het verhaal van Injustice: Gods Among Us. Wat in dit geval betekent dat het verhaal verder gaat in het alternatieve universum waar de Superman van het One Earth Regime werd verslagen door de Superman van de Justice League en in de gevangenis belandt. Dat is ook de grootste verrassing van de game. Het verhaal zit verrassend goed in elkaar en blijft ook tot op het einde boeiend, alhoewel het wel enigszins voorspelbaar is. Brainiac is op weg naar de Aarde om de laatste Kryptonian, Superman, toe te voegen aan zijn verzameling, nadat hij Krypton heeft vernietigd. Zoals verwacht blijkt hij ook interesse te tonen in de Aarde en zijn helden, dus het is aan de voormalige Justice League om er voor te zorgen dat Brainiac de Aarde met rust zal laten.

Het verhaal is opgedeeld in verschillende chapters, waarbij je in elke chapter speelt met een andere character. Zo laat het verhaal je kennis maken met een aantal van de fighters die beschikbaar zijn in de game. Er zijn zelfs een aantal chapters waarin je kunt kiezen uit twee fighters, bijvoorbeeld de Green Arrow en Black Canary. Het verhaal past zich ook een klein beetje aan, gebaseerd op de fighter die werd gebruikt. Een leuke toevoeging, maar het zorgt niet voor een ander verhaal. Natuurlijk is er naast het verhaal nog genoeg te doen.

De Aarde in het multiversum

Nieuw in het Injustice universum is de 'Multiverse'. In deze modus, die erg lijkt op de Living Tower modus uit Mortal Kombat, kies jij een fighter waarmee je het opneemt tegen een reeks tegenstanders die van tevoren zijn bepaald. Slaag je er in om alle tegenstanders te verslaan, die per gevecht natuurlijk moeilijker worden, dan staan daar beloningen tegenover. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een mother box, welke je kunt openen voor gear voor één van je characters. Het idee achter de Multiverse is dat elke toren zich op een alternatieve aarde bevindt, wat zich vertaalt in verschillend uitziende fighters. Zo kan jouw Robin er heel anders uitzien dan de Robin waar je tegen vecht. Het enige nadeel aan de Multiverse is dat het een singleplayer modus is, maar Netherrealms Studios heeft ook gedacht aan de mensen die graag andere spelers het leven zuur maken.

Meer is beter

Zo komen we uit bij het mulitplayer gedeelte van Injustice 2. Je kunt kiezen uit diverse modi om je frustratie er op los te laten. Voor de gamers die niet graag online vechten is er de mogelijkheid om het offline op te nemen tegen je vrienden of vijanden (geen idee waarom je die zou uitnodigen). Dit kan in de Versus- en in Tournament mode. De gamers die wél graag online vechten kunnen kiezen tussen Versus, King of the Hill, Hot Seat en Practice. Als je er voor kiest online te spelen dan levellen je characters. Die levels tonen niet alleen hoe bekwaam je bent met een bepaalde fighter of hoeveel uur je er in hebt gestoken, maar het heeft ook nog een functie.

Los van deze modi heeft Netherrealm namelijk nagedacht over een systeem om de multiplayer gevechten interessant te houden. Dit hebben ze gedaan door de mogelijkheid toe te voegen om je characters aan te passen. Dit vertaalt zich niet alleen naar cosmetische aanpassingen, maar ook naar aanpassingen in hun statistieken. Ieder character heeft standaard waarden voor Strength, Ability, Defense en HP. Elke motherbox die je opent bevat gear voor één van de characters. De gear wordt ook nog eens verdeeld over vijf verschillende delen van het lichaam: Hoofd, torso, armen, benen en wapen. Los van een andere look heeft de gear nog een functie: statistieken verhogen. Zo kan het zomaar zijn dat een bepaald masker voor Batman +300 Strength en +200 Ability geeft. Als je hem selecteert en het characterlevel laat het toe, dan is Batman aanzienlijk sterker geworden. Het principe hierachter is wel doordacht, maar het kan zo zijn dat je online de verkeerde gamer treft. Als hij/zij een veel hoger level heeft dan kun je er donder op zeggen dat de characters ook aanzienlijk betere gear hebben dan jouw eigen characters. Dit resulteert natuurlijk in een probleem met de balancering. Gelukkig is er de mogelijkheid om er voor te kiezen om de statistieken van je gear niet mee te laten tellen. Zo is een groot gedeelte van de balancing problemen verholpen. Het is alleen jammer dat ook Injustice 2 wat last heeft van bepaalde characters die wat praktischer zijn dan de ander. Denk bijvoorbeeld aan een verschil van lange afstandsaanvallen van bijvoorbeeld Superman tegen de close range aanvallen van Black Canary. Dat is een aandachtspuntje, maar het mag de pret niet drukken.

Injustice 2 weet met zijn voorspelbare, maar toch indrukwekkende verhaal te overtuigen. Netherrealm laat zien dat een fighting game meer om het lijf kan hebben dan alleen maar hersenloos tegen anderen knokken. Met een gearsysteem en de 'Multiverse' wordt de houdbaarheid van de game flink verlengd. Er zit echter ook een keerzijde aan het gear systeem: Dit maakt veel ruimte voor oneerlijke gevechten. Dit kan gelukkig worden uitgezet, waardoor ook je online gevechten eerlijker zullen verlopen.