Dorian de la Fosse | zaterdag 17 Aug 2019, 12:45

Point and Click games zijn weer helemaal hot. Kan de nieuwe game van Artifex Mundi zich staande houden in deze markt? Lees het hier.

• Mooie graphics
  • Goede stemmen
  • Veel grappen
  • Sommige scènes en puzzels zijn te langdradig

Irony Curtain: From Matryoshka With Love (hierna Irony Curtain) is de nieuwe game van Indie-developer Artifex Mundi. Het is een point-and-click game gevuld met satirische humor en mysterie. Dat klinkt goed, maar hoe pakt dit uit?

Het ironische gordijn wordt geopend

Je speelt het verhaal vanuit het perspectief van Evan, een westerse journalist die naar Matryoshka wordt gestuurd omdat hij voor het communisme is. Eenmaal aangekomen in Matryoshka vallen een aantal dingen op. De game zelf ziet er goed uit, er wordt gebruik gemaakt van een cartoonstijl. Maar alles in de game ziet er scherp en gedetailleerd uit, wat al een prestatie op zich is. Daarnaast hebben ze bij Artifex Mundi gekozen voor een kenmerkend kleurenpalet. Alles in Matryoshka, inclusief de meeste personages, zijn weergegeven in voornamelijk rode en groene tinten, wat toepasselijk is voor het (fictieve) land.

Wat ook belangrijk is bij een Point and Click game is de voice acting. Ook dit is dik in orde in Irony Curtain. De stemmen passen goed bij de personages en dat zorgt ervoor dat je makkelijk in de game komt en blijft. Want het verhaal vertellen kunnen ze goed. Het is alleen jammer dat sommige scènes net iets te langdradig zijn, maar dit gebeurt niet heel vaak.

Puzzels, grappen en grappige puzzels

Bij dit type game kan je natuurlijk niet om het belangrijkste aspect heen: de puzzels. Irony Curtain zit er vol mee en je moet puzzels oplossen om verder te komen in de game. De gehele game zit vol grappen die de draak steken met politieke thema’s, zoals het communisme en omdat Evan dit (aan het begin) beschouwt als de ideale leefwijze is ook hij regelmatig onderdeel van de grappen. Zelf vond ik de grappen leuk, maar ik kan me voorstellen dat het niet jouw type humor is. Op dat moment kan je je ook beter afvragen of de game dan wel voor jou is aangezien Irony Curtain vol zit met dit soort grappen. Het wordt gelukkig/helaas nooit echt moeilijk, omdat Evan over het algemeen wel verteld wat hij waarvoor nodig heeft en ook dit kan weer uitlopen in een grappige scène.

Irony Curtain: From Matryoshka With Love is een game boordevol humor, met goede stemmen en het ziet er goed uit. Wat een kleine smet op je ervaring kan zijn is de lengte van sommige puzzels en scènes, maar dat is makkelijk te vergeven aangezien het niet vaak voorkomt. Het is alleen moeilijk om de game iedereen aan te bevelen. Persoonlijk vind ik het een geslaagde game, mede dankzij de humor, maar als dat niet jouw ding is dan zal je waarschijnlijk niet zoveel plezier beleven aan je reis door Matryoshka en dat zou zonde zijn.