Casper Egas | zaterdag 11 Sep 2021, 22:22

Een klein strategiespel waarin je eilanden moet bebouwen. Klinkt dat interessant? Lees hier de recensie.

Net voordat het najaarsgeweld met alle grote gamereleases losbarst is er nu het kleine Islanders Console Edition op de Xbox. Dit minimalistische strategiespel doet denken aan een mobiele game en is verkrijgbaar voor slechts vijf euro. Is het een leuk tussendoortje, of kun je het geld beter opsparen voor iets substantieels?

Eilandhoppen

Islanders is een willekeurig gegenereerd spel. Je krijgt steeds een eiland of een eilandengroepje voorgeschoteld waarop je moet bouwen. Denk een beetje aan een soort Sim City, maar dan veel simpeler. Je hebt namelijk steeds maar keuze uit twee bouwpakketten, zoals een boerderij-, houthakkers- of stadspakket. Kies het pakket waar je denkt het meeste punten mee te kunnen halen. Het gaat er namelijk om dat je een zo slim mogelijk locatie zoekt voor alle gebouwen. Deze profiteren namelijk van bepaalde landschappelijke elementen en van elkaar, maar kunnen ook minpunten incasseren als ze in de buurt van bepaalde gebouwen staan.

Al vrij snel heb genoeg punten om verder te reizen naar een nieuw eiland. Je laat dan alles achter en begint in een nieuwe omgeving opnieuw. Beetje bij beetje zullen meer bouwpakketten beschikbaar komen, waardoor het strategische element interessanter wordt. Ook leuk is dat in een pakket niet alleen de gebouwen zitten waar je om vroeg, maar dat je er ook willekeurige andere uitbreidingen bij krijgt. Probeer alles maar verstandig te plaatsen! Het steeds weer verplaatsen van eiland naar eiland maakt het spel lekker vlot, maar zorgt er ook voor dat ik nooit echt binding met mijn bouwsels kreeg. Bij Sim City, Railroad Tycoon en Cities Skylines vind ik dat nou juist zo leuk. Alles zorgvuldig plaatsen heeft nu zo weinig waarde, buiten de score. Je moet het echt leuk vinden om er alles uit te halen om een zoveel mogelijk punten te halen met je slim geplaatste gebouw.

Simpele opzet, simpele presentatie

Grafisch is Islanders mooi gestileerd, maar ook simpel. Dit is een spel dat geen krachtige console nodig heeft. Audio is er eigenlijk nauwelijks, het dient mijns inziens meer als opvulling van de stilte, dan dat het echt toegevoegde waarde heeft. Dit vind ik een gemiste kans, want een sterke soundtrack had het spel langer leuk kunnen houden.

De besturing is simpel, maar niet erg handig. Het is nogal een geklooi om de camera goed te draaien en in te zoomen en ook het draaien van de gebouwen is wat prutserig. Toch is Islanders zeer laagdrempelig en weet het een genre dat meestal een hoge drempel met zich meedraagt toegankelijk te maken.

Een simpel strategiespel dat enkele uren plezier kan bieden is zo gek nog niet voor vijf euro. Islanders is eenvoudig te leren en best leuk om te spelen. De game heeft echter zo weinig om het lijf dat het op den duur zal gaan vervelen, vooral omdat je om de haverklap van eiland wisselt en nooit echt verbonden raakt met jouw creaties. Steeds weer nieuwe omgevingen en nieuwe gebouwen houdt het spel daarentegen wel verrassend.