• Veel fanservice
  • Laadtijden
  • Framedrops
  • Verhaal is niet indrukwekkend

Dorian de la Fosse | vrijdag 8 Mrt 2019, 15:00

Is het combineren van grote Shonen Jump titels zoals Dragon Ball en One Piece een goed idee? Lees hier de review.

Iedereen is wel bekend met op zijn minst één titel van Shonen Jump. De meesten van ons kennen bijvoorbeeld Dragon Ball, omdat het ook hier in Nederland werd uitgezonden. Jump Force combineert heel veel titels uit dit repertoire en voegt ze samen in één game. Hoe pakt dat uit?

Jump universum

In Jump Force krijg je de mogelijkheid om je eigen character te creëren waarmee je vervolgens het verhaal kunt voltooien. Je kiest hier niet alleen uit geslacht en uiterlijk, maar ook uit vechtstijl. De vechtstijlen waar je uit kunt kiezen zijn gelabeld als A, B en C. Vechtstijl A laat je vechten zoals de krijgers uit het Dragonball universum, B laat je vechten zoals de ninja’s uit Naruto en C geeft je de Pirate Style van One Piece. Jump Force brengt je een verhaal van goed tegen kwaad, wat ook weer reflecteert naar de vechters aan beide zijden. Zo is Frieza bijvoorbeeld slecht (wie had dat gedacht) en Goku is goed. Aan het begin wordt jouw personage gerekruteerd door het team van Jump Force, helden uit diverse Shonen Jump-werelden (zogeheten Jump Worlds) die de opmars van de Umbras Cubes willen stoppen. Umbras Cubes zijn kubussen die door de slechteriken worden gebruikt om iedereen die ze maar willen, inclusief de helden, aan hun kant te krijgen. De personen onder invloed noemen ze “Venoms”. Het verhaal zelf is niet heel bijzonder, maar het is een goed excuus om diverse werelden af te gaan en Venoms te verslaan.

Om Jump Force beter van dienst te zijn mag je kiezen bij welk team je wilt horen. Je hebt de keus uit Alpha (Goku’s team), Bravo (Luffy’s team) of Gamma (Naruto’s team). Het maakt niet uit welke vechtstijl je hebt gekozen, de keuze staat vrij. Je gekozen team neemt ook deel in de online evenementen die regelmatig plaatsvinden, dus het is niet alleen een cosmetische keuze. Je krijgt een set basisvaardigheden toegekend gebaseerd op de leden uit je gekozen team, en met die vaardigheden (en je teamleden) kan je het gevecht aangaan met de Venoms.

Tijdelijke keuzes maken

Na de uitgebreide tutorial gaat de spelershub open en ontgrendelen de online functionaliteiten van de game. Wat je hier goed ziet is dat ze veel hebben “geleend” van de Dragonball Xenoverse games, en dit is op zich geen verkeerde keuze. In de hub zijn er genoeg winkels te vinden die je kunnen voorzien van kleding, abilities en J-skills. Abilities zijn de speciale vaardigheden van de diverse personages uit de Jump Worlds, zo kan je bijvoorbeeld de kamehameha vaardigheid van Goku krijgen of de Getsuga Tenshou van Ichigo Kurosaki. De J-skills zijn meestal oneliners uit één van de verschillende werelden die een effect aan je personage toevoegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de titel van een Dragonball Z aflevering: “The Super Saiyan Son Goku!” De J-skill met die benaming geeft je een permanente boost voor je combo's. Met zoveel gecombineerde werelden is het leuk om te zien dat je heel veel verschillende stijlen kunt hanteren. Het is zelfs mogelijk om op je favoriete personage te lijken, mocht je dit willen. Er wordt genoeg gedaan aan fanservice.

Naast de winkels en online services is er ook nog de mission counter. Hier accepteer je in de meeste gevallen de volgende missie van het verhaal, maar dat is niet alles. Je kunt hier ook extra en vrije missies doen die je vaardigheden testen. Hier staan meestal leuke beloningen tegenover zoals abilities of kleding. Kortom; er valt dus veel te vechten in de game.

Bescheiden overwinningen

Jump Force is in essentie een vechtspel, maar we verwisselen de 2,5D arena’s hier voor groots opgezette omgevingen die volledig in 3D te gebruiken zijn. Je tegenstander en jij kunnen hier vrij rondlopen en elkaar bestoken van afstand, maar je kunt ook spectaculaire gevechten van dichtbij voeren. De diverse effecten van je gevechten worden mooi in beeld gebracht en dragen bij aan het spektakel. Voeg daar beschadigde kledingstukken en omgevingen aan toe en je hebt visueel niks te klagen. Bij bijna elk gevecht krijg je teamleden mee, die je kunt gebruiken als extra ondersteuning. Dit gebeurt in de vorm van het wisselen van speelbare personages en het uitvoeren van een speciale ability. Je moet alleen wel je levensbalk goed in de gaten houden, want alle teamleden delen dezelfde balk!

Het kan wel eens voorkomen dat je niet zo goed presteert als je had gehoopt. Je wordt hopeloos heen en weer geslagen over het veld en je levensbalk loopt snel leeg. Op dat soort momenten vult je “Awakening Gauge”. Als deze vol genoeg is (minimaal de helft van de balk) dan kan je Awakening activeren. Dit maakt je personage sterker, sneller en geeft de mogelijkheid tot het activeren van je Awakened Ability, een super krachtige aanval die het tij kan keren.

Slechte prestaties

Al met al zit de game goed in elkaar, maar zoals met elk spel zijn er een aantal dingen aan te merken. Het grootste punt van ergernis zijn de tergend lange laadtijden. Deze verschijnen niet alleen tussen de gevechten door, maar ook als je bijvoorbeeld kledingstukken wil wisselen en uitproberen. Dit is online nog erger, omdat je afhankelijk bent van een stabiele verbinding. Het is ook al een aantal keer voorgekomen dat de animaties niet werden afgemaakt tijdens een aanval of dat framedrops om de hoek kwamen kijken. Dit is dus zowel on- als offline, en ook op de Xbox One X. Over het algemeen zijn de gevechten goed te doen, maar de laadtijden kunnen wel een spelbreker zijn.

Jump Force heeft een simpel verhaal die je de aanleiding geeft om te vechten. Het zijn ook juist de gevechten waarin de game uitblinkt. De effecten van abilities en andere aanvallen zien er goed uit, de kleding kan beschadigen en je ziet wat gevolgen van je aanvallen in de omgeving. Het is alleen jammer dat de laadtijden niet om over naar huis te schrijven zijn en dat ik op de Xbox One X last had van framedrops, zowel on- als offline.