• Cross-platform online
  • All-star modus aardig
  • Superlui vervolg
  • Geen vernieuwing
  • Geen bijzondere soundtrack

Gespeeld op Xbox One

Ik schrok er bijna van; dit is alweer het tiende deel in de Just Dance-serie. Al vijf delen op rij recenseer ik de spellen, elke keer met wat minder enthousiasme. FIFA en Call of Duty hebben de naam om steeds maar weer hetzelfde te bieden, maar bij Just Dance is het veel erger gesteld. Het is leuk dat er nog steeds een spel uitkomt dat met Kinect (en met een telefoonapp) werkt en dat zelfs nog op de originele Wii uitkomt, maar dan moet Ubisoft er wel wat energie in steken. Just Dance 2020 is een vervolg waar minimale moeite in is gegaan.

Dance, dance, dance

Voor wie nog nooit Just Dance heeft gedaan; je danst op recente muziek en covers/remixes van klassiekers en doet zo goed mogelijk de danser(s) op het scherm na. Dit kun je in je eentje of met maximaal zes spelers doen met behulp van een app op je telefoon, die je dan in je hand moet houden. Je zult zien dat de danser een gekleurde handschoen heeft; dat is de hand die je moet imiteren met jouw bewegingen. Leuker is Just Dance met de al bijna vergeten Kinect, want deze registreert op redelijke wijze al jouw bewegingen. Verwacht echter niet dat het spel heel accuraat is, want het is vooral bedoeld voor mensen die thuis wat simpel plezier willen hebben of een feestje willen bouwen. Als je een dans goed oefent, dan zal je echter wel merken dat je steeds beter wordt.

Just Dance heeft wederom een speciale modus voor kinderen die het score-element minder belangrijk maakt en de nadruk legt op liedjes voor kinderen. Een deel van deze liedjes is echter ook speelbaar in de gewone modus. Denk hierbij aan 10.000 luchtballonnen van K3, Into the Unknown (Frozen 2) en het vreselijk irritante Baby Shark. In de volwassen versie zijn verder niet veel bijzondere nummers gekozen voor de soundtrack van dit jaar. Helaas zijn er helemaal geen nieuwe partnerdansen. Keep in Touch, High Hopes, Everybody en Con Calma vond ik nog het meest aardig.

Ook dit jaar is er weer Just Dance Unlimited, waarbij je toegang krijgt tot een groot deel van de routines van de afgelopen tien jaar. Dit is echter maar dertig dagen gratis, waarna je stevig moet betalen.

Same, same, same

Ik zou bijna zeggen, waarom kopieer ik mijn review van vorig jaar niet? Er is namelijk heel weinig veranderd ten opzichte van Just Dance 2019. De menu’s ogen precies hetzelfde, de unlockables zijn vrijwel hetzelfde en de opties zijn bijna identiek. Ook functioneert het spel geen spat beter. Je moet het dus echt voor de nieuwe songs doen. Kijk dus goed naar de tracklist voordat je tot aanschaf over gaat.

Wat is er dan wel nieuw? Nou, voor het eerst kun je cross-platform spelen met mensen op de PlayStation, Switch of Wii. Kies dan voor de World Dance Floor en leef je met alle Just Dancers ter wereld uit. Dit blijft namelijk een leuke manier van spelen als je alleen thuis bent.

Ook nieuw is de All-star modus, speciaal voor deze niet erg feestelijke tiende editie. Je zou bijna denken, ze laten de serie doodbloeden, in plaats van echt uit te pakken voor het jubileum. Toch is deze modus best aardig. Je speelt een tiental choreografieën, precies uit elk deel eentje. Er is voor zeer kenmerkende en leuke nummers gekozen, waardoor deze modus leuker is om te spelen dan de nieuwe tracklist. Toch is hier ook minimale moeite gedaan. Er zijn wat simpele tussenfilmpjes, maar in feite is het tien keer dansen en dan klaar.

Just Dance 2020 is een superlui vervolg in de langlopende franchise. De vernieuwing is heel ver te zoeken. Als er dus geen songs op de tracklist staan die je per se nu wilt spelen, dan kun je beter Just Dance Unlimited nemen met een ouder deel. Je hebt dan veel meer toffe dansroutines voor minder geld. Ik hoop dat dit het laatste deel in de serie is, of dat Ubisoft volgend jaar met een totale make-over komt. De volgende Xbox heeft alvast geen Kinect, dus ik denk dat ik dan sowieso niet meer van de partij ben.