• Leuk voor beginners
  • Weinig vernieuwing
  • Geen grote diepgang

Casper Egas | vrijdag 28 Nov 2014, 18:35

XBW ging voor je aan de slag met Ubisoft's jaarlijkse dansgame. Voetjes van de vloer!

Review: Just Dance 2015

Dansspellen zijn wat mij betreft pas leuk geworden toen ze met Kinect werkten. Een beetje zwaaien met een motion controller was voor mij echt niet genoeg. Vorig jaar was er voor het eerst een Just Dance voor de Xbox One, die dus ook werkte met de sterk verbeterde tweede Kinect. Dat maakte voor mij het verschil; de technologie zat niet langer het spel in de weg. Nu Just Dance 2015 in de winkels ligt, is het interessant om te kijken of het spel weer een (dans)sprongetje vooruit gemaakt heeft.

Over smaak valt te twisten

Just Dance 2015 is grotendeels hetzelfde spel als zijn voorganger, maar dan met een nieuwe tracklist en enkele nieuwe mogelijkheden. Muzieksmaak is natuurlijk altijd iets heel persoonlijks, maar er is in elk geval gekozen voor een sterk gevarieerde lijst. Je hebt keuze uit echt leuke klassiekers zoals "Ain’t no mountain high enough", "Walk this way", "You spin me round (like a record)", "Holding out for a hero" en de Macarena. Ook kan je kiezen uit moderne hits zoals "I love it", "Best song ever", "Happy" en "Birthday". Ben je echter in een maffe stemming, dan is er ook een selectie zeer vreemde, maar zeker niet minder leuke nummers, zoals "Tetris", "The fox (what does the fox say)", "Fatima: , "Xmas tree" en "Mahna mahna".

Totaal zijn er veertig nieuwe nummers, waarvan de meeste meerdere dansroutines hebben. Ook is het mogelijk om nummers bij te kopen voor enkele euro’s per stuk (afhankelijk van de track). Vreemd genoeg kun je gekochte nummers uit het vorige deel niet gratis importeren. Al met al vind ik de muziekkeuze bijzonder geslaagd, er is voor ieder wat wils. Ook is de afwisseling in danssoorten erg groot. Sommige dansjes zijn snel en intensief, andere vooral maf en creatief, of juist romantisch met veel partnering.

Over het algemeen is het spel gericht op beginnende dansers die af en toe wat lol willen maken. De bewegingen worden goed geregistreerd, al is het spel niet erg kritisch. Je kunt bij de meeste nummers meteen beginnen zonder oefening en de danser(s) op het scherm volgen. Soms zitten er echter wel moves in die je zeker niet zonder oefening zou kunnen. Neem bijvoorbeeld bepaalde breakdance-achtige moves, een split of ingewikkelde partnering. Ik pakte bijvoorbeeld dikwijls de verkeerde hand van mijn danspartner of draaide de rondjes de verkeerde richting in…botsing!

Online integratie

Natuurlijk kun je Just Dance prima alleen spelen, al voelt partnering met de lucht op zijn minst erg vreemd. De meeste nummers volgen echter één danser of dansers die elkaar niet of bijna niet aanraken. Er zijn zelfs choreografieën voor op een stoel of waarbij je mee hoort te zingen (veel succes)! Het leukste is echter om met anderen te dansen. Vooral met meerdere mensen in de huiskamer is een lach op het gezicht van de spelers bijna gegarandeerd. Je kunt op deze manier met maximaal zes spelers tegelijk dansen. Je hebt hiervoor wel een boel ruimte nodig. Ik heb het slechts met vier spelers kunnen testen en daarmee was mijn huiskamer ook wel vol. Het leuke is dat het spel een sublieme online-integratie heeft. De ontbrekende plekjes in jouw dansroutine kunnen eenvoudig opgevuld worden door (online) spelers die hetzelfde nummer willen dansen. Je ziet hierbij de score van deze medespelers tijdens de routine en er wordt een klassement getoond als deze voorbij is. Je ziet de andere speler echter niet dansen, waardoor de drempel voor veel spelers niet te hoog wordt.

Het is daarnaast mogelijk om te dansen op de World dance floor. Hier speel je tegen en coöperatief met allerlei online spelers en kun je stemmen op de te spelen nummers, dans je soms tegen vooraf opgenomen professionele dansers en strijd je voor een landenklassement dat per maand wordt bijgehouden. De leukste optie vind ik echter de nieuwe Community remixes. Het is mogelijk om zelf delen van je dansjes op te slaan en te uploaden. Dit kan naar vrienden in het spel, naar Ubisoft zelf voor de remixes en naar Facebook als je ongeveer al je privacyrechten wilt wegvinken. Het gaat mij hier dan ook vooral om de bijzonder geslaagde Community remixes. Af en toe wordt er een nieuw filmpje beschikbaar gesteld dat is samengesteld uit geüploade videofragmenten van andere spelers. Je volgt dan niet meer een computerventje, maar medespelers die over de hele wereld bezig zijn geweest. Het is geinig om te zien wat voor mensen het spel zoal spelen en hoe ze zijn uitgedost. Je krijgt een kijkje in huiskamers over de hele wereld.

Just Dance 2015 voegt niet veel toe aan de bekende formule, maar maakt ook geen grote misstappen. De tracklist is gevarieerd en de meeste choreografieën zijn leuk. Het is een spel dat vooral in korte sessies met vrienden en vriendinnen erg veel lol kan opleveren. Er is een geslaagde poging gedaan om het voor spelers langere tijd leuker te houden door de intuïtieve online-toevoegingen. Echte diepgang bereikt men echter niet. Het spel is dan ook vooral leuk voor mensen die wat laagdrempelig en intensief plezier willen hebben.