• Vaardighedensysteem goed uitgedacht
  • Gevechten zijn vlot en vloeiend
  • Vrijheid in het creëren van je personage
  • Grafisch nog steeds geen hoogvlieger
  • De geluidseffecten zijn niet indrukwekkend
  • Het upgraden van je inventaris is gedoe

Kingdoms of Amalur was één van de verborgen parels die niet de aandacht kreeg die het eigenlijk verdiende, dankzij de gigant genaamd Skyrim. Gelukkig waren er genoeg gamers die de game wel konden waarderen en kreeg de game een ware cultstatus onder liefhebbers van het RPG genre. De grote vraag is nu natuurlijk of de game anno 2020 nog steeds relevant is, en dan voornamelijk met het oog op nieuwkomers in de wereld van Amalur. Xboxworld sprong voor jullie in het diepe.

Nieuw jasje of een goede tweedehands?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: De game verschilt niet of nauwelijks van het origineel. Dit betekent natuurlijk niet dat het spel de moeite niet waard is, want er zijn namelijk genoeg dingen om van te houden in Kingdoms of Amalur Re-Reckoning. Alle content van het origineel is aanwezig in deze versie, dus het is een volledige ervaring. Op audiovisueel gebied is er jammer genoeg ook niet heel veel veranderd. We hebben het hier over een remaster en geen remake, dus alles ziet er alleen iets strakker uit en het geluid is iets beter. Daar wringt de schoen helaas, aangezien zowel de graphics als het geluid uit het origineel niet heel indrukwekkend waren, waardoor een remaster van deze beelden en geluiden je ook niet van je sokken zal blazen.

De gameplay staat gelukkig nog als een huis en dat is naast het verhaal het belangrijkste onderdeel van een RPG. Voor liefhebbers van het origineel is bovenstaande waarschijnlijk genoeg om een oordeel te vellen over het nut van het aanschaffen van deze game, maar in de regel is het zo dat remasters voornamelijk worden gemaakt om een nieuwe generatie gamers kennis te laten maken met een oudere game, los van het verwerven van extra inkomsten natuurlijk. Heb je de game nog nooit eerder gespeeld? Lees dan vooral verder.

Gameplay in Amalur

Kingdoms of Amalur Re-Reckoning vertelt het verhaal over een oorlog tussen onsterfelijke en sterfelijke wezens. Zoals verwacht is dit slecht nieuws voor de sterfelijken en hun rijken vallen snel. Jij hebt ook deelgenomen aan de oorlog en ondanks een dappere strijd leg je het loodje. Jouw lichaam wordt geruimd, maar al snel ontwaak je weer dankzij de Well of Souls, een uitvinding van de dwergen die de sterfelijke rassen moet helpen in de oorlog. Jij bent de eerste succesvolle persoon die weer tot leven is gebracht en hierdoor blijk je specialer te zijn dan je verwachtte. Door jouw herrijzenis val je buiten de draden van het lot, waardoor het onmogelijk is om jouw lot te zien en dat maakt je de uitgewezen persoon om de macht van de onsterfelijken aan de kaak te stellen.

Na de eerste filmpjes mag je, zoals je gewend bent, een eigen personage maken. Er is een aantal rassen om uit te kiezen, maar uiteindelijk zijn de opties best beperkt. Verwacht geen volledig slider systeem zoals in The Elder Scrolls, maar er is genoeg ruimte om een personage naar smaak aan te maken. De gehele game heeft een derde persoonsperspectief, dus je zal lang naar je personage moeten kijken.

De gameplay is meestal vlot en vloeiend en dat is inclusief het vechten. Je kan jezelf met twee wapens tegelijkertijd uitrusten en tijdens het spelen tussen de wapens wisselen, zelfs midden in een combo. Hierdoor kan je geweldige manoeuvres uithalen, die er altijd geweldig uitzien. Dit is helemaal zo als je gebruik maakt van elementaire krachten, waardoor vuur en dergelijke van het scherm af spatten. Het enige dat jammer is aan de algemene gameplay is het gebrek aan ruimte. Door de grote hoeveelheid spullen die je verzamelt in dungeons, zit je inventaris heel snel vol en sta je dus aan het einde van elk avontuur voor het dilemma welke spullen je weg moet gooien. Eris wel een aantal opties om je inventaris uit te breiden, maar er zijn weinig verkopers die deze upgrade aanbieden en je zult diep in de buidel moeten tasten.

Classes, gear & quests of Amalur

Het mooiste systeem in KoA is toch wel het opwaardeersysteem. Door middel van vaardigheidspunten kan je diverse vaardigheden ontgrendelen in drie verschillende skill trees. Eén is voornamelijk voor stealth, één voor het gebruik van (zware) wapens en de laatste voor magie. Wat mooi is aan dit systeem is dat de skills waarin jij investeert bepalen welke klasse je kunt spelen, niet andersom. Je hebt dus alle vrijheid om een klasse naar keuze te maken. Zo kan je een magiër maken die ook gebruik kan maken van zware wapens. Hierdoor kan je ook wapens kiezen die beide skill trees complementeren, waardoor je niet te stoppen bent. Deze vrijheid zie je grotendeels ook terug in de spullen die je vindt. Zoals verwacht zijn er zeldzame en minder zeldzame spullen. Hoe zeldzamer het object, hoe beter de vaardigheden die het object heeft. Het is mogelijk om een pantser te dragen, terwijl je alleen maar als magiër wilt spelen. Dit betekent echter niet dat alles beschikbaar is, want sommige voorwerpen hebben wel eisen voor bepaalde skills, maar over het algemeen ben je vrij om te doen en laten wat je wil.

Zoals het een ware RPG betaamd is ook de wereld van Amalur verzadigd door mensen die allemaal jouw hulp kunnen gebruiken. De sidequests zijn over het algemeen niks nieuws, maar ze zorgen wel voor wat afwisseling tussendoor. Alle bekende recepten passeren de revue, van fetch quests tot quests waarbij je hele dorpen moet helpen met het verslaan van monsters. Uiteraard word je hier (soms) ook voldoende voor gecompenseerd, waardoor het zo nu en dan nuttig kan zijn om een uitstapje te maken als je wat extra geld of nieuwe spullen nodig hebt. Kortom is er genoeg te doen naast de hoofdverhaallijn.

Kingdoms of Amalur Re-Reckoning biedt niet genoeg om de huidige fans over te halen het spel opnieuw te kopen, maar voor eenieder die de game nog niet heeft gespeeld valt er genoeg te beleven. Het kiezen van jouw personage is niet heel uitgebreid, maar mede dankzij het unieke vaardighedensysteem kan je jouw personage toch eigen maken. De gevechten verlopen vlot en vloeiend. Gelukkig maar, want je zal veel moeten vechten. Er zijn natuurlijk weer heel veel sidequests te doen, maar verwacht hier geen innovatieve ideeën. Voor de rest zie je dat de game wel gedateerd is en ook het geluid is niet super. Daar komt ook nog bij dat je maar heel weinig ruimte hebt voor spullen en dat het upgraden hiervan nogal een gedoe is. Dit mag de pret echter niet drukken, de meerderheid van de game is na acht jaar nog steeds solide en ik hoop dat de wereld van Amalur meer fans mag verwelkomen.