Lees hier de review van deze sfeervolle game.

• Uitdagende bazen
  • Mooie, sfeervolle stijl
  • NPC quests zijn niet bijzonder en halen vaart uit de game
  • Veel hergebruik van personagemodellen
  • Gebieden zijn iets te lineair

Gespeeld op Xbox Series S. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

In de wereld van games zien we vaak dezelfde culturen en historische periodes terug. Daarom is het soms een verademing om een game in een ondervertegenwoordigde cultuur te zien. Dit brengt ons bij The Legend of Tianding.

Hoofdstukje bij beetje

The Legend of Tianding vindt plaats aan het begin van de 20e eeuw. Japan heeft de macht over het eiland Taiwan en heeft veel invloedrijke personages van de bevolking aan hun zijde. De game speelt zich af in de straten van Taipei, de hoofdstad van Taiwan, en jij neemt als speler de rol aan van de legendarische bandiet, Liao Tianding. Door gebruik te maken van jouw indrukwekkende vechtkunsten en wapens moet je het vuur aan de schenen van de Japanners en hun handlangers leggen om je te ontpoppen tot een ware held van het volk.

De game wordt gepresenteerd als een prentenboek dat veel weg heeft van een gekleurde manga. Het oogt allemaal fantastisch en het zorgt er voor dat de game veelal naadloos van hoofdstuk naar hoofdstuk bladert, zonder dat de stijl gaat vervelen. Tijdens een hoofdstuk krijg je de vrijheid om het gebied waarin jij bent belandt te verkennen. Dit gebeurt niet alleen horizontaal, maar omdat het spel een Metroidvania-light is, kan je ook de hoogte opzoeken. Over het algemeen zijn de gebieden echter wel vrij lineair, met zo nu en dan een extra gebied om te verkennen voor items of collectibles.

Klappen voor iedereen

Verreweg het belangrijkste aspect van The Legend of Tianding is het vechten. Door het aan elkaar rijgen van combo’s kan je niet alleen jouw tegenstanders verslaan, maar ze ook ontwapenen en zelfs hun eigen wapens tegen ze gebruiken. Aan het begin van de game zijn de combo’s die je uit kunt voeren natuurlijk niet zo complex en uitgebreid, maar hoe verder je vordert in de game hoe meer variatie je krijgt in de aanvallen die je uit kunt voeren. Deze mechanieken zijn enorm goed uitgewerkt en hebben regelmatig een glimlach op mijn gezicht weten te toveren. Helemaal als je de wapens van jouw tegenstanders afpakt en ze deze daarna op laat eten.

De uitdaging die de game biedt is aan te passen in het menu. De minder ervaren spelers zullen kiezen voor de makkelijkste optie, ‘Gentleman Thief’, terwijl ervaren gamers eerder zullen kiezen voor ‘Wanted Outlaw’. Wat je ook kiest, je zal ongetwijfeld genieten van de gameplay. Dit is helemaal het geval als het neerkomt op baasgevechten. Aan het einde van elk hoofdstuk krijg je te maken met een baas die probeert jouw leven een stuk moeilijker te maken. Zeker op de hogere moeilijkheidsgraden is het niet ongewoon om weer terug te worden gestuurd naar het laatste controlepunt, omdat de baas jouw kleren heeft opgevouwen met jou erin. Door gebruik te maken van de behendigheid van Liao maak je echter meer kans. Door te rollen, ontwijken en af een toe een combo los te laten, zal de baas op den duur neervallen. Kijk echter niet verbaasd op als dit meerdere pogingen vergt.

Ook dieven hebben een slechte dag

Zoals aangegeven zijn de gevechten het sterkste aspect van The Legend of Tianding. Het is echter niet het enige dat er te doen valt in het 20e-eeuwse Taipei. Als held van het volk is het namelijk ook jouw taak om het volk bij te staan. Dit gebeurt veelal aan het begin van een hoofdstuk waar de vijand uit de doeken wordt gedaan, maar je krijgt ook zo nu en dan fetch-quests. Dit haalt de vaart uit de game en dat is erg zonde, want deze steekt aardig in elkaar.

Verder ziet de game er goed uit, maar zie je wel dat veel NPC personagemodellen worden herhaald in de game. Op zich geen heel groot punt, maar wel jammer. Verder is er een Taiwanese verteller aanwezig die je door de verschillende, manga-achtige afbeeldingen leidt om zo het verhaal te vertellen. De muziek in de game is sfeervol en de geluidseffecten zijn degelijk te noemen. Ook verliepen mijn sessies op de Xbox Series S vlekkeloos; de game draait als een zonnetje.

The Legend of Tianding is een sfeervolle game die een bijzonder verhaal vertelt over de legendarische Liao Tianding. De game zit tjokvol gevechten en weet deze met veel stijl in beeld te brengen. De baasgevechten aan het einde van elk hoofdstuk bieden een degelijke uitdaging, maar de NPC-quests die je in de game tegenkomt vallen erg tegen. Het is ook jammer dat personagemodellen worden hergebruikt in de game en dat de omgevingen lineair zijn. Dit wordt echter goed gecompenseerd door de gameplay, dus er is geen reden tot paniek.