Na het succes van het eerste seizoen is er nieuwe cast die klaar staat voor een groot avontuur; lees hier de recensie van Life is Strange 2: Episode 2: Rules.

• Sfeer blijft ijzersterk
  • Mooie audio
  • Te weinig interactie
  • Personages spreken niet aan
  • Zelf geen superkrachten

De eerste Life is Strange is zonder twijfel een klassieker. De prequel Before the Storm haalde het daar niet bij, maar ook het vervolg had geen geweldige start. Dat was ietwat verbazend, omdat deel 2 gemaakt is door DONTNOD, dezelfde ontwikkelaar als van het origineel. Ik hoopte dan ook dat de tweede episode, genaamd Rules, de serie weer op het goede spoor kon zetten.

Als je de eerste episode (Roads) nog niet hebt gespeeld, dan bevat deze recensie enkele spoilers. Het verhaal gaat namelijk verder waar het eerste gedeelte geëindigd was. Het spel haakt ook aan bij de gratis The Awesome Adventures of Captain Spirit-teaser. Het is dus leuk om die alvorens je dit spel gaat spelen even te downloaden.

On the road again

Aan het begin van het spel zitten de broertjes Sean en Daniel in een vervallen vakantiehuisje in de sneeuw. Ze hebben hier een tijdje kunnen schuilen en zijn niet ontdekt door de politie, die ze nog steeds zoekt vanwege de dood van een agent. Daniel is in de tussentijd zijn speciale krachten verder gaan ontdekken en trainen. Hij is een ware Jedi geworden en kan zondermeer van een afstand grote stenen oppakken of valsspelen met spelletjes door de dobbelstenen anders te draaien.

Helaas is Sean, de jongen waar je mee speelt, niet in staat echt goed voor zijn broertje te zorgen. Hij doet zijn best om Daniel te coachen, zodat zijn kracht geheim blijft. Maar helaas wordt Daniel steeds zieker en raakt het voedsel zo langzaamaan op. Sean besluit dat ze verder moeten. Na een treurige gebeurtenis komen ze aan bij hun grootouders, waar het grootste deel van het twee a drie uur durende spel zich afspeelt. Helaas is daar ook niet alles naar wens, want hun grootouders voelen zich nog altijd slecht over het feit dat hun dochter, dus de moeder van Sean en Daniel al jaren geleden het hazenpad heeft gekozen. Ook is Oma Claire nogal rechtlijnig, en moeten Sean en Daniel zich precies houden aan de regels (Rules).

Veel te weinig te doen

Life is Strange is nooit een moeilijk spel geweest met ingewikkelde gameplay, maar in dit deel kun je als speler mijns inziens echt te weinig doen. Je sjokt wat rond, praat wat, vindt hier en daar wat spulletjes en moet af en toe een beslissing nemen. Een van de problemen is dat Daniel de superkrachten heeft en je zelf met de gewone Sean speelt. Ik begrijp dat DONTNOD gekozen heeft voor een ander soort superkracht dan in het origineel en dat ze het geprobeerd hebben te vernieuwen door juist de bijzondere persoon te moeten coachen, maar dat werkt toch echt minder leuk. Ten eerste is telekinese een minder leuker superkracht dan het beïnvloeden van de tijd en ten tweede is het minder leuk als je zelf alleen maar wat kan waarschuwen en sturen. Daarnaast zijn de personages voor mij niet zo aansprekend. Chloe en Max waren toffe karakters, die me echt in de huid van tienermeiden lieten kruipen; Chris is niet charismatisch en wat saai. Daniel kan wel grappig zijn met zijn kinderlijke enthousiasme, maar dat houdt het spel niet echt overeind. Tenminste, ik voelde me nooit opgezogen en meegesleept, zoals ik voorheen wel had.

De sfeer is er nog

Aan de sfeer zal het niet liggen, want er is weer een audiovisueel pareltje afgeleverd. Vooral de audio is sterk, met goede stemacteurs en bovenal prachtige muziek. Visueel is Life is Stange 2 ook prachtig, al kan texture pop-in en clipping soms wat storen. De locaties zien er zeer gedetailleerd en realistisch uit. De belichting is ook erg mooi en er is sterke art direction.

Aan het eind van deze episode kon de heftige conclusie me maar matig boeien. De verbinding met Captain Spirit is leuk, maar er gebeurt in Rules simpelweg te weinig. Op twee grote gebeurtenissen na is het allemaal wel erg saai. Als het verhaal en de personages niet genoeg boeien, dan is het opruimen van speelgoed, omdat je oma daar om vraagt, niet bepaald spannende gameplay. Ik ben nog niet afgehaakt en zal de derde episode zeker wel weer gaan spelen, maar het overwegende gevoel bij dit deel is teleurstelling.