• Magic is bewezen leuk
  • Technisch erg matig
  • Weinig vernieuwing

Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2015

Casper Egas | zondag 7 Dec 2014, 23:26

Magic 2015 is er nu ook voor de Xbox One, al heb je de extra power zeker niet nodig voor dit kaartspel.

Magic is een kaartspel dat zich al lang en breed heeft bewezen. Het kaartspel lag al in 1993 in de winkels en is over de jaren uitgegroeid tot de meest populaire TCG (trading card game) ter wereld. In de jaren 90 was ik zelf een verzamelaar en speler van de directe concurrent Spellfire, dat door TSR, de makers van Dungeons & Dragons werd uitgegeven. TSR werd later echter overgenomen door Wizards of the Coast, jawel, van Magic the Gathering. Dit betekende het einde van Spellfire, maar nog zeker niet het einde van Magic, dat nu toe is aan de 2015-versie voor de Xbox One.

Al het goede van Magic

In Magic kruip je in de huid van Planeswalkers, een soort tovenaars die elkaar proberen te bestrijden met behulp van artifacts, creatures en spells. Lukt het je om de tegenstander van twintig, naar nul trefpunten te krijgen, dan win je het spel. Elke Planeswalker heeft een deck met kaarten van een eigen kleur of combinatie van kleuren. Deze kleuren maken krachtige combinaties van kaarten mogelijk en geven aan wat voor type deck de speler gebruikt. Zo is een wit deck bijvoorbeeld vaak goed in genezing en het snel in het spel brengen van een groot aantal zwakke strijders.

In de basis is Magic geen ingewikkeld kaartspel, het is vooral de finesse die moeilijk onder de knie te krijgen is. Ervaren spelers weten beter wanneer een aanval het beste geplaatst kan worden en welke kaartcombinaties het meeste succes opleveren.

Zoals gezegd hoeft het kaartspel zich eigenlijk niet meer te bewijzen. Het gaat er hier dus vooral om of het spel goed vertaald is naar deze digitale vorm. Ditmaal heeft de ontwikkelaar een meer directe omzetting getracht te maken. Nu is het namelijk voor het eerst mogelijk om een heel digitaal deck samen te stellen. Na elk gewonnen potje, verdient de speler vervolgens een booster om zijn of haar deck te verbeteren.

Het zelf bouwen van een deck kan voor een beginnende speler misschien een hoge drempel zijn. Maar de tutorials leggen zowel het spel, als het bouwen van decks goed uit. Uiteindelijk is de toevoeging een goede, want zo krijgt het spel een stuk meer diepgang en moet je als speler meer zelf nadenken.

De strijd tegen en van Garruk

In het basisspel speel je een campagne op zoek naar en uiteindelijk tegen de kwaadaardige Garruk, die een vervloekt artefact gestolen heeft. De missies zijn in feite gewoon kaartspelletjes tegen steeds weer andere AI-tegenstanders met gevarieerde decks. Tussendoor zijn er wat zeer oninteressante stukjes verhaal te lezen en wordt af en toe een foeilelijk filmpje getoond.

De campagne heeft wel een goede moeilijkheidsgraad en gaat door de gevarieerde tegenstanders niet snel vervelen. Het is ook mogelijk om gebieden te verkennen (met willekeurige opponenten), om zo meer kaarten te kunnen verdienen. Tussentijds kun je vervolgens je deck keer op keer aanpassen of meerdere decks maken die effectief zijn tegen een verschillend type tegenstander.

De uitbreiding Garruk’s Revenge is te koop voor vijf euro, maar werd voor deze recensie ook beschikbaar gesteld. Deze toevoeging bevat een nieuwe set kaarten en een zeer korte campagne waarin je aanvankelijk verplicht met Garruk en zijn deck speelt. Ik vond het een leuke afwisseling, maar niet meer dan dat.

Het spel probeert je naast de uitbreiding ook extra kaarten te verkopen. De sets uit het spel zijn allemaal makkelijk te completeren, mits je flink in de buidel wilt tasten. Misschien is gewoon doorspelen en zelf verzamelen een betere optie.

De strijd tegen anderen en de Xbox One

Natuurlijk kun je Magic ook online tegen anderen spelen. Je kunt met twee, drie of vier spelers strijden. Helaas is de twee tegen twee-optie uit het spel gehaald. Veel mensen zijn er echter niet online en de mensen die je wel kan vinden, zijn vaak doorgewinterde spelers. Bereid je dus maar voor op een pittige strijd.

Als je een tegenstander van jouw eigen niveau kunt vinden, dan is Magic 2015 op zijn best. Al het goede van het kaartspel komt dan in digitale vorm naar voren. Het is een strijd van man tegen man en van deck tegen deck, want het slim bouwen van een deck is minstens de helft van de succesformule.

Jammer genoeg is het spel zelf niet zo goed gebouwd als de decks van veel van je tegenstanders. Er is op geen enkele wijze gebruik gemaakt van de mogelijkheden van de Xbox One. De filmpjes zijn van een zeer lage kwaliteit, het spel kent een wat saaie uitstraling (op de mooie artwork op de kaarten na), de laadtijden zijn fors, en er is regelmatig vertraging te zien. Voor een kaartspel moet dat allemaal een stuk beter kunnen.

Magic the Gathering 2015 is grotendeels hetzelfde als zijn voorgangers, maar dan met één belangrijke innovatie, het zelf kunnen bouwen van decks. Het spel wordt voor beginners goed uitgelegd en is vooral online voor gevorderden een uitdaging. Ben je een liefhebber van Magic of denk je dat een dergelijk kaartspel wel wat voor je is, dan zul je hier ongetwijfeld veel plezier aan beleven. Helaas is het spel technisch erg matig neergezet en weet het niet de perfecte vertaalslag van kaartspel naar computerspel te maken.