• Gemaakt om met vrienden te spelen
  • Mooie Minecraft-omgevingen
  • Iets heel anders dan Minecraft
  • Misschien té anders?
  • Weinig uitleg in het begin
  • Brengt weinig nieuws voor RTS-fanaten

De laatste jaren blinkt Microsoft uit in het overkopen van gamestudio's. Zo werd in 2014 ook de Minecraft franchise binnengehaald. Omdat er blijkbaar geen sleet op het blokken bouwen lijkt te komen, komt ontwikkelaar Mojang Studios nu met de spin-off Minecraft Legends.

Spin-off van de meest verkochte game ooit

Negen jaar geleden fronsten vele economen en gamers de wenkbrauwen toen Microsoft een gigantische som neerlegde voor indieontwikkelaar Mojang. De uitvinder van het populaire bouwspel heeft echter de afgelopen jaren getoond dat het een correcte investering van de Amerikanen was. Minecraft is al geruime tijd vooral onder de jongste gamers populair en is zelfs het meest verkochte game aller tijden. Hierdoor is het dus niet onlogisch dat er ook verschillende spin-offs verschijnen. Zo was er het episodische point-and-click-game van de betreurde ontwikkelaar Telltale games en het door Mojang zelf ontwikkelde Minecraft: Dungeons.

Deze keer brengt Mojang ons met Minecraft Legends op het eerste zicht een actiegame, maar met heel wat real time strategy invloeden. Om het spel wat te leren begrijpen, ben ik begonnen met de campaign. Het verhaal start wanneer je hulp wordt ingeroepen door Action, Foresight en Knowledge. Deze personages leren je in een korte introductie de belangrijkste skills en ondersteunen je daarna tijdens het spel. Boosaardige Piglins plegen namelijk een invasie op The Overworld en natuurlijk is het aan jou om ze tegen te houden.

Resources verzamelen en outposts aanvallen

In tegenstelling tot wat je verwacht is Minecraft Legends niet meteen gericht voor kinderen. Het is een ware strategygame die best wel wat introductie vraagt. De tutorial die ik in de vorige alinea benoemde is eigenlijk een beetje zuinig. Zeker omdat het een open wereld is, waar al vanaf het begin veel te doen is. Zo kan je al snel outposts van Piglins aanvallen die eigenlijk te sterk zijn voor jou als beginnende speler. Al snel heb je door dat je eerst op zoek moet gaan naar resources zoals hout, steen en kolen om zo je basis en je leger te versterken en dan pas vijandige gebieden aan te vallen. Ook kan je verschillende allianties sluiten die ieder voor een eigen voordeel zorgen. Denk bijvoorbeeld aan de Creepers, die veel schade veroorzaken door te ontploffen.

Blokkerige pracht

Waar ik in veel games mij aan stoor, is het eindeloos verzamelen van resources om vooruitgang te boeken. De open wereld van Minecraft Legends is echter zeer divers en houdt het op deze manier leuk. Zo ga je van een woud naar een droge savanne om dan weer diamanten te zoeken op de bevroren toendra. Dit is het spel op zijn best. Ook al had ik voor dit game weinig met Minecraft, de omgevingen die gemaakt zijn, zien er blokkerig goed uit.

Minecraft Legends is Minecraft niet

Helaas is dit voor mij als geen grote Minecraftliefhebber het enige dat mij echt naar de gamefranchise doet verwijzen. Ik had bijvoorbeeld niets met het verhaal, de held of de allianties die klaarblijkelijk wel voortkomen uit het hoofdgame. Het is knap dat ontwikkelaar Mojang Studios durft om buiten de lijntjes te kleuren, maar de gamereeks zegt mij persoonlijk te weinig om daar een soort van charisma aan te koppelen. Minecraft staat voor mij persoonlijk voor het bouwen van van alles en nog wat, maar dit komt niet terug of amper terug in Minecraft Legends. Bovendien is Minecraft gericht op de jongste gamers, terwijl dit game eigenlijk toch eerder voor een wat volwassener publiek is. Halo Wars, de laatste RTS-game dat ik op een console gespeeld heb, boeide me qua setting bijvoorbeeld meer. Ik besef echter dat dit gedeeltelijk een persoonlijke keuze is, al mocht er dus voor mij wat meer gewerkt worden rond specifiek bouwen.

Geen toetsenbord gemist

Wat wel helemaal in orde is, is de besturing. RTS-games lijken gemakkelijker gespeeld te worden met muis en keyboard, maar dit heb ik nergens gemist. Het spel maakt gebruik van een duidelijk menuschema en speelt (vaak) met een korte camera in third person perspectief. Meer zelfs, soms lijkt het gewoon een ander genre en zou ik muis en toetsenbord misschien zelfs geen voordeel vinden.

De ontwikkelaar benadrukt dat de game gemaakt is om met vrienden te spelen. Je kan de campagne in co-op spelen, maar er is ook een PvP-modus. Dit kan in crossplay én tot vier spelers. Dit is wellicht het sterkste punt van het game. Door de aanwezigheid in Game Pass is het een ideale titel om te spelen onder vrienden, zelfs indien ze niet super vertrouwd zijn met het genre.

Het kleurrijke Minecraft Legends laat geen steken vallen, maar blinkt ook nergens in uit. Voor mij persoonlijk gaat Minecraft vooral over bouwen en deze spin-off staat hier eigenlijk best ver vanaf. Aan de ene kant is dit gedurfd, maar dit wilt niet zeggen dat het daarom alles geslaagd is. Minecraft Legends is vooral een toegankelijke RTS-game voor de consoles en dat is op zich al bewonderingswaardig. Het feit dat het een Game Pass-titel is, zorgt ervoor dat het gemakkelijk gespeeld kan worden onder vrienden.